Nordjyske Jernbaner A/S - NJJ, en artikel om Nordjyske Jernbaner A/S
Nordjyske Jernbaner A/S – En historie om udvikling og modernisering
Nordjyske Jernbaner A/S (NJ) er resultatet af en vigtig sammenlægning og modernisering af to historiske privatbaner i Nordjylland. Med rødder i regionens jernbanekultur har selskabet været en afgørende aktør i udviklingen af regional togdrift. Dette historiske jernbaneselskab opstod den 1. januar 2001, som et resultat af fusionen mellem Skagensbanen A/S og Hjørring Privatbaner A/S, der tilsammen driver strækningerne Skagen-Frederikshavn og Hjørring-Hirtshals.Baggrunden for fusionen
Historien om Nordjyske Jernbaner begynder med lov nr. 1317, som blev vedtaget den 20. december 2000. Denne lov overførte statens aktier i privatbanerne til de respektive amtskommuner, hvilket betød, at Nordjyllands Amt overtog ansvaret for drift og infrastruktur på både Hjørring Privatbaner og Skagensbanen. Lovændringen betød også, at amtet nu havde ansvar for at sikre jernbanernes fremtid gennem økonomisk støtte og modernisering.Med fusionen af de to baner dannedes Nordjyske Jernbaner A/S, som fra starten havde til formål at modernisere og effektivisere driften af de eksisterende strækninger. Virksomheden ejes hovedsageligt af Nordjyllands Amt, der i årene efter fusionen investerede massivt i at opgradere infrastrukturen.
Investering i modernisering
Efter fusionen gennemgik Nordjyske Jernbaner en omfattende modernisering. Fra 2001 til 2005 investerede virksomheden over 260 millioner kroner i nye skinner, tekniske anlæg og nyt materiel. Denne investering var nødvendig for at sikre, at jernbanerne kunne følge med tidens krav om øget komfort, bedre effektivitet og forbedret miljøvenlighed.Den 9. januar 2005 blev en milepæl i selskabets historie markeret med indsættelsen af otte nye Siemens Desiro togsæt på strækningerne Skagen-Frederikshavn og Hirtshals-Hjørring. Med de nye togsæt blev det muligt at opnå en højere grad af pålidelighed og komfort for passagererne, samtidig med at driften blev langt mere effektiv.
Udvidelse af driften
Siden starten har Nordjyske Jernbaner fortsat med at udvikle og udvide driften. En af de største ændringer skete den 6. august 2017, hvor Region Nordjylland overtog trafikkøberansvaret fra staten. Dette betød, at Nordjyske Jernbaner overtog den regionale togdrift på strækningen fra Skørping til Frederikshavn, som tidligere blev betjent af DSB.For at imødekomme den øgede efterspørgsel og dække de nye ruter blev der indsat yderligere 13 nye Alstom LINT 41 togsæt, som sammen med Desiro-togene nu betjener strækningerne fra Skagen til Skørping og Hirtshals til Hjørring.
Modernisering af rullende materiel
For at kunne tilbyde passagererne den bedst mulige rejseoplevelse har Nordjyske Jernbaner opgraderet deres materiel betydeligt. I dag består flåden af moderne togsæt, der sikrer høj komfort og pålidelig drift.Siemens Desiro
De otte Siemens Desiro togsæt blev leveret mellem 2000 og 2004. Disse togsæt har en maksimal hastighed på 120 km/t og er udstyret med mange faciliteter, der øger komforten for passagererne. Blandt disse er luftaffjedring, som sikrer en behagelig rejse, samt klimaanlæg og brede døre, der gør det nemt at komme ind og ud af toget. Med plads til 112 siddende passagerer og 90 stående er Desiro-togene velegnede til både korte og længere ture. Desuden er togsættene handicapvenlige og udstyret med Wi-Fi og GPS-styret stationsannoncering.Alstom LINT 41
For at håndtere de længere strækninger og øgede trafikmængder blev der i 2016 leveret 13 Alstom LINT 41 togsæt. Disse togsæt kan køre op til 140 km/t og er kendt for deres lave støjniveau og høje komfort. Med plads til 118 siddende og 126 stående passagerer er LINT-togene perfekte til de travle strækninger, som Nordjyske Jernbaner dækker. Som med Desiro-togene er der fokus på tilgængelighed og komfort med rummelige toiletter, klimaanlæg og Wi-Fi.Betydning for regionen
Nordjyske Jernbaner har haft en stor indflydelse på mobiliteten i Nordjylland. Med forbedringer af infrastrukturen og et øget fokus på kundeservice har selskabet gjort det muligt for borgerne at rejse mere effektivt mellem de nordjyske byer og samtidig bidraget til den regionale vækst. Virksomheden har også fokuseret på at sikre en miljøvenlig og bæredygtig drift gennem moderne teknologier og effektive brændstofsystemer.Den regionale jernbane er blevet et vigtigt redskab til at binde de nordjyske samfund sammen og har skabt bedre adgang til arbejdspladser, uddannelsesinstitutioner og fritidsaktiviteter. Med den fortsatte udvikling og modernisering af jernbanerne spiller Nordjyske Jernbaner en afgørende rolle i fremtidens nordjyske infrastruktur.
Fremtiden for Nordjyske Jernbaner
Nordjyske Jernbaner står i dag som et solidt og moderne jernbaneselskab, der er rustet til fremtiden. Med investeringer i nye togsæt og konstant forbedring af driftskvaliteten har virksomheden formået at imødekomme de krav, som både passagerer og myndigheder stiller.Derudover har Nordjyske Jernbaner også fokus på at udvide sine tjenester og forbedre infrastrukturen yderligere. De seneste års opgraderinger af både materiel og skinner har sikret en drift, der kan følge med de stigende krav fra både privatpersoner og erhvervslivet.
Nordjyske Jernbaner A/S har i mange år spillet en vigtig rolle i den nordjyske region, og med sine massive investeringer i modernisering og nye togflåder er selskabet blevet en central aktør i den danske jernbaneindustri. Fremtiden ser lys ud for Nordjyske Jernbaner, som fortsætter med at udvikle sig for at imødekomme behovene hos regionens borgere og sikre effektive og bæredygtige transportmuligheder.
Nordjyske Jernbaner A/S (NJJ) servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Hjørring-Hirtshals | NJJ (Oprindelig: HP) | 17,8 | 1925.12.18 | I drift |
Skagensbanen | NJJ (Oprindelig: SB) | 38,8 | 1924.06.06 | I drift |
Aalborg-Frederikshavn | NJJ (Oprindelig: DSB) | 84,4 | 1871.08.15 | I drift |
Nordjyske Jernbaner A/S (NJJ) har eller har haft følgende materiel
Foto | Materiel | Anskaffelsesdato | Ibrug til |
---|---|---|---|
NJJ DM 501 | 2004 | I drift | |
NJJ DM 502 | 2004 | I drift | |
NJJ DM 503 | 2004 | 2021 | |
NJJ DM 504 | 2004 | 2021 | |
NJJ DM 505 | 2004 | I drift | |
NJJ DM 506 | 2004 | I drift | |
NJJ DM 507 | 2004 | 2021 | |
NJJ DM 508 | 2007.09.16 | I drift | |
NJJ LM 601 | 2016.12.21 | I drift | |
NJJ LM 602 | 2016.12.21 | ||
NJJ LM 603 | 2016.12.21 | ||
NJJ LM 604 | 2017.01.31 | ||
NJJ LM 605 | 2017.02.21 | ||
NJJ LM 606 | 2017.02.21 | ||
NJJ LM 607 | 2017.03.14 | ||
NJJ LM 608 | 2017.03.14 | ||
NJJ LM 609 | 2017.03.14 | ||
NJJ LM 610 | 2017.02.21 | ||
NJJ LM 611 | 2017.03.14 | ||
NJJ LM 612 | 2017.01.31 | ||
NJJ LM 613 | 2017.01.31 | ||
NJJ LM 614 | 2021.08.23 | ||
NJJ LM 615 | 2021.08.23 | ||
NJJ LM 616 | 2021.08.23 | ||
NJJ LM 617 | 2021.08.23 | ||
NJJ M 10 | 2001 | 2008 | |
NJJ M 11 | 2001 | 2008 | |
NJJ M 17 | 2002 | 2008 | |
NJJ M 9 | 2001.01.01 | 2008 | |
NJJ T 51 | 2001.01.01 | 2007 | |
NJJ YM 1 | 2001.01.01 | 2005.02.02 | |
NJJ YM 3 | 2001.01.01 | 2002 | |
NJJ YM 32 | 2001.01.01 | 2005 | |
NJJ YM 33 | 2001.01.01 | 2005.04.07 | |
NJJ YM 34 | 2001 | 2005 | |
NJJ YM 35 | 2001.01.01 | 2005 | |
NJJ YM 4 | 2001.01.01 | 2005.02.02 | |
NJJ YM 5 | 2001.01.01 | 2008.03.28 | |
NJJ YM 6 | 2001.01.01 | 2008 |
Litteratur for: NJJ - Nordjyske Jernbaner A/S
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Vendsysselbanen gennem 150 år Ole Edvard Mogensen 2021 61 OEM Consult |