TRAXION - TRX



TraXion – Dansk Privat Jernbaneselskab

TraXion var et dansk privat jernbaneselskab, der blev dannet i april 2001 på baggrund af konkursen i Privatbanen Sønderjylland (PBS). Selskabet, der især fokuserede på godstransport, forsøgte at udfordre statsmonopolet DSB Gods ved at skabe et forretningsgrundlag gennem containertrafik og samarbejder med internationale partnere. Trods en lovende start måtte TraXion lukke ned allerede i november 2002 på grund af økonomiske vanskeligheder. Denne artikel dykker ned i selskabets korte, men interessante historie.

Baggrund og Dannelsen af TraXion

TraXion blev dannet i kølvandet på Privatbanen Sønderjyllands konkurs. PBS, der havde fungeret som en af de få konkurrenter til DSB Gods, måtte i marts 2001 opgive at kæmpe mod det dominerende statsmonopol. Den tidligere direktør for PBS, Erik Panduro, tog initiativ til at danne TraXion som et nyt forsøg på at fortsætte den privatdrevne godstransport i Danmark. I første omgang leasede TraXion lokomotiver fra Tønder Bank Leasing (TBL), som havde overtaget PBS' lokomotiver som kreditor efter konkursen.

Selskabets første store opgave var at overtage kørslen af Mærsk-containere fra Tinglev til Århus Havn. Den første togafgang fandt sted den 2. april 2001, hvor to MY-lokomotiver, MY 1124 og MY 1134, trak containerne fra Tinglev mod Århus. Dette markerede starten på TraXions operationer og et håb om, at privat jernbanedrift kunne blive en succes i Danmark.

TraXions Tidlige Succeser

Trods den udfordrende start formåede TraXion hurtigt at udvide sine aktiviteter. I maj 2001 indgik selskabet en aftale om at transportere containere fra Tinglev til Hamborg, hvilket var et vigtigt skridt for at udvide forretningen til det internationale marked. Samtidig påbegyndte TraXion et samarbejde med flere internationale aktører, herunder det svenske IKEA Rail AB og det tyske RAG Bahn & Hafen, som var en af Tysklands største industrigrupper. Disse samarbejder gav mulighed for at udvikle transittrafik og skabe yderligere indtægter.

I oktober 2001 købte TraXion yderligere tre MY-lokomotiver fra DSB (1150, 1156 og 1157) for at styrke sin kapacitet og imødekomme de stigende transportbehov. Lokomotiverne blev primært brugt til godstransport, herunder kølecontainere fra Tinglev til Hamborg, samt andre mindre infrastrukturopgaver, som TraXion udførte for Banestyrelsen.

Samarbejde med Banestyrelsen

Et vigtigt skridt i TraXions vækst var aftalen med Banestyrelsen, hvor selskabet deltog i sporvedligeholdelsesarbejde i foråret 2002. TraXion lejede to MZ-lokomotiver, MZ 1405 og MZ 1419, fra Banestyrelsen for at kunne deltage i disse opgaver. Lokomotivet MZ 1405 blev flittigt anvendt i de containertog, der kørte mellem Tinglev og Århus Havn, hvilket bidrog til at holde TraXions operationer i gang.

Dette samarbejde med Banestyrelsen var et forsøg på at diversificere TraXions indtægtskilder og skabe stabilitet i en ellers usikker branche. Sporvedligeholdelse var en opgave, der var mindre påvirket af markedsudsving, og derfor gav det TraXion et pusterum fra den konkurrenceprægede godstransportsektor.

Økonomiske Udfordringer

På trods af de forskellige initiativer og samarbejder begyndte økonomiske problemer at tårne sig op for TraXion. Selvom selskabet havde en række succesfulde operationer i både Danmark og Tyskland, viste det sig, at markedet for privat jernbanedrift stadig var yderst vanskeligt. I 2002 begyndte TraXion at miste vigtige opgaver, herunder containertransporterne fra Tinglev, som var en stor del af selskabets indtægtsgrundlag.

Dette tab havde en øjeblikkelig negativ effekt på TraXions økonomi, og selskabet stod over for stigende økonomiske udfordringer. På trods af forsøg på at finde nye indtægtskilder, herunder videreudvikling af transittrafik og vedligeholdelsesopgaver, var tabet af de store containeraftaler en svær udfordring at overvinde.

Konkursen og Lukningen

De økonomiske problemer kulminerede i efteråret 2002, hvor det blev klart, at TraXion ikke længere kunne opretholde sin drift. Den 1. november 2002 blev TraXion erklæret konkurs, og alle 14 ansatte blev opsagt. Konkursen markerede afslutningen på endnu et forsøg på at etablere et privat jernbaneselskab i konkurrence med det statsdrevne DSB Gods.

TraXions konkurs var et symbol på de vanskeligheder, som private jernbaneselskaber stod overfor i Danmark på dette tidspunkt. Selskabets forsøg på at udfordre statsmonopolet blev hæmmet af økonomiske udfordringer, manglende investeringer og et marked, der var svært at trænge ind på.

Eftermæle og Indflydelse

Selvom TraXion kun opererede i knap to år, efterlod selskabet et vigtigt aftryk på dansk jernbanehistorie. Det var et af de få selskaber, der forsøgte at konkurrere direkte med DSB Gods og skabe et privat alternativ til statsdrevne jernbaner i Danmark. Selvom det ikke lykkedes at skabe en langvarig virksomhed, viste TraXion, at der var potentiale for privat jernbanedrift, selvom markedet var udfordrende.

TraXions konkurs og de udfordringer, selskabet stod over for, gav også indsigt i behovet for støtte og investeringer i privat jernbanedrift, hvis det skulle kunne overleve og konkurrere med statsmonopoler. I dag er mange af de erfaringer, der blev gjort med TraXion, relevante for moderne diskussioner om privatisering og liberalisering af jernbanesektoren i Danmark og Europa.

Selskabets forsøg på at skabe et privat alternativ til statsmonopolet i godstransportsektoren var en dristig indsats, der desværre blev bremset af økonomiske problemer. Alligevel står TraXion som et eksempel på, hvordan privat initiativ kan udfordre etablerede strukturer, selv i en så gennemreguleret branche som jernbanedriften.


TRAXION (TRX) har eller har haft følgende materiel


FotoMaterielAnskaffelsesdatoIbrug til
TRX 0120012006
TRX MY 115020012003
TRX MY 115620012003
TRX MY 115720012003.04.27