Metro Service A/S, en artikel om Metro Service A/S




Metro Service A/S – Driften Bag Københavns Metro

Metro Service A/S er det driftsselskab, der sikrer, at Københavns Metro fungerer optimalt og effektivt hver dag. Selvom det er Metroselskabet – ejet af Staten, Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune – der har det overordnede ansvar for metroens drift og vedligeholdelse, varetages den daglige operation af Metro Service A/S. Med en lang historie inden for jernbanedrift og en stærk teknisk baggrund fra internationale partnere, har Metro Service A/S formået at sikre en pålidelig og sikker metroservice for københavnerne siden 1998.

Historien Bag Metro Service A/S

Metro Service A/S blev grundlagt i 1998 i forbindelse med Københavns Metros udvikling og opstart. Selskabet blev dannet som et joint venture mellem to stærke internationale aktører inden for transportsektoren: det italienske ATM (Azienda Trasporti Milanesi) og Hitachi Rail STS, tidligere kendt som Ansaldo STS. Denne internationale erfaring har givet Metro Service A/S et solidt fundament til at drive og vedligeholde metroen i København og Frederiksberg.

Metroens Drift og Vedligehold

Metro Service A/S har en bred vifte af ansvarsområder, der sikrer, at metroen kører sikkert, pålideligt og punktligt. Dette omfatter både togdrift, daglig rengøring og vedligeholdelse af både togmateriel og stationer. De sørger for, at metrotogene er rene, og at alle sikkerhedsstandarder overholdes. En vigtig del af dette arbejde består i at gennemføre regelmæssige tjek og reparationer af metrotogene, samt at holde togskilte og stationsskilte opdaterede og i god stand.

Desuden kontrollerer Metro Service billetter, yder kundeservice både ude i systemet, via telefon og online, samt sørger for, at der er en tilstedeværende service på alle stationer, så passagererne altid har adgang til hjælp og information.

Metroens Udvikling og Cityringen

Med åbningen af Cityringen i 2019, som fordoblede metronettet, tog Metro Service A/S også ansvaret for denne nye del af metroen. Cityringen, der betjener 17 nye stationer og forbinder flere centrale bydele, har gjort metroen endnu mere attraktiv for pendlere og turister. Udvidelsen har øget antallet af daglige passagerer og dermed også øget Metro Services opgaver med vedligeholdelse, rengøring og kundeservice.

Ledelsen i Metro Service A/S

Metro Service A/S ledes af et stærkt Executive Management Team, som har ansvaret for at sikre en effektiv og driftssikker metro. Teamet består af Managing Director Claudio Cassarino, Maintenance Director Jimmy Jensen, Operations Director Lars Toft Krag, HSQE Director Nicola De Negri, HR & Communications Director Thuri Didriksen, Customer Service Director Karen Rønberg samt Project & Engineering Director Luca Meregalli. Med deres kombinerede erfaringer og kompetencer arbejder ledelsen på at optimere driften og sikre, at Københavns Metro fortsætter med at være blandt Europas bedste metrosystemer.

Teknisk Baggrund og Samarbejde

Som et joint venture mellem ATM og Hitachi Rail STS, drager Metro Service A/S fordel af den internationale ekspertise, der er opbygget gennem mange års drift af metrotjenester verden over. ATM har mange års erfaring med drift af kollektiv transport i Milano, mens Hitachi Rail STS er en global aktør inden for transportteknologi og har stået for levering af moderne signalsystemer og teknologiske løsninger til flere metrosystemer verden over.

Metro Service A/S har implementeret de nyeste teknologier og systemer i Københavns Metro for at sikre optimal ydeevne, effektivitet og sikkerhed. Et af de mest avancerede systemer, der er implementeret, er det automatiske driftssystem, der gør metroen førerløs og i stand til at køre med høj præcision og korte intervaller mellem metrotogene. Dette system har været en central del af Metroens succes og har bidraget til, at Københavns Metro i flere år har været kendt som en af de mest pålidelige i Europa.

Miljøansvar og Bæredygtighed

Metro Service A/S arbejder også aktivt med bæredygtighed og miljøansvar. Som en del af Københavns mål om at blive en CO2-neutral by inden 2025, har Metro Service implementeret flere grønne initiativer i deres drift. Dette omfatter energieffektive tog, bæredygtig affaldshåndtering på stationerne og en reduktion af energiforbruget gennem innovative løsninger.

Den førerløse teknologi spiller også en rolle i at reducere energiforbruget, da det gør det muligt at optimere togdriften og minimere spild. Samtidig arbejder Metro Service A/S på at sikre, at metroen forbliver et attraktivt valg for både pendlere og turister, hvilket bidrager til at reducere biltrafik og dermed CO2-udledning i København og Frederiksberg.

Fremtidige Udfordringer og Udvidelser

Selvom Københavns Metro er kendt for sin punktlighed og pålidelighed, står Metro Service A/S overfor flere udfordringer i fremtiden. Byens hurtige vækst og den stigende efterspørgsel på offentlig transport betyder, at metroen skal kunne håndtere flere passagerer i fremtiden. Samtidig skal Metro Service A/S sikre, at driften forbliver effektiv og sikker, selv med et øget passagertal. Dette kræver fortsat investering i teknologi, vedligeholdelse og personale, for at sikre, at metroen kan imødekomme fremtidens krav til kollektiv transport.

Metro Service A/S' Rolle i Københavns Infrastruktur

Metro Service A/S spiller en central rolle i Københavns infrastruktur. Med ansvaret for driften og vedligeholdelsen af en af Europas mest moderne og effektive metroer, bidrager Metro Service til, at byens kollektivtransport fungerer gnidningsløst. Den daglige drift, vedligeholdelse, rengøring og kundeservice er alt sammen med til at sikre, at metroen fortsætter med at være et hurtigt, sikkert og pålideligt transportmiddel for Københavns borgere og besøgende.


Metro Service A/S (Metro Service) servicerede følgende jernbaner

Jernbanens navnOperatørLængdeÅbnetNedlagt
M1 Metro Service 13,12002.10.19I drift
M2 Metro Service 14,22002.10.19I drift
M3 Metro Service 15,52019.09.29I drift
M4 Metro Service 11,52020.03.28I drift