Preußische Staatseisenbahn, en artikel om Preußische Staatseisenbahn




Preußische Staatseisenbahn: Jernbanens indtog i Sønderjylland

Preußische Staatseisenbahn (De Preussiske Statsbaner) spillede en vigtig rolle i udviklingen af jernbanenettet i det tidligere danske Sønderjylland. Efter krigen i 1864, hvor Danmark måtte afstå hertugdømmerne Slesvig og Holsten til Preussen og Østrig, blev Preussen den primære magt i området, og det påvirkede infrastrukturen, herunder jernbanerne. Denne artikel ser nærmere på, hvordan Preussische Staatseisenbahn blev en nøglespiller i etableringen og driften af jernbaner i Sønderjylland, samt hvilken indflydelse det havde på regionen frem til 1920.

Baggrunden for Preussens overtagelse af jernbanenettet

Da Danmark tabte krigen mod Preussen og Østrig i 1864, blev Sønderjylland og de tilstødende hertugdømmer en del af Preussen. Med denne overtagelse kom også kontrollen over jernbanerne i området. Fredsslutningen i Wien den 30. oktober 1864 fastslog, at den danske konge måtte overdrage sine rettigheder til Preussen og Østrig. Fra 1866 blev Preussen eneejer af området, efter at Østrig trak sig ud af den fælles forvaltning.

De Preussiske Statsbaner overtog herefter de eksisterende jernbaner og de jernbaneprojekter, som allerede var i gang. Dette betød en øget integration af det sønderjyske jernbanenet med det preussiske og dermed det europæiske netværk. Preussens fokus på militær transport og effektivitet i infrastrukturen gjorde jernbanen til en vigtig prioritet, både for at sikre kontrol over området og for at fremme handel og økonomisk udvikling.

Udviklingen af jernbanen i Sønderjylland under Preussen

Ved Preussens overtagelse af Sønderjylland overtog de også de eksisterende jernbaneprojekter, som Danmark havde påbegyndt. Dette inkluderede både færdigbyggede baner og baner, der stadig var under opførelse. Preussen fortsatte arbejdet og fuldførte flere af disse projekter, mens de også påbegyndte nye.

I perioden efter 1864 satte Preussen gang i en række initiativer for at forbedre infrastrukturen i Sønderjylland. Det gjaldt også jernbanerne, hvor flere nye strækninger blev planlagt og opført. Preussen så jernbanen som et værktøj til at knytte området tættere til resten af det tyske rige og til at lette transporten af både militært og civilt gods.

Flere af de vigtigste jernbanestrækninger i området blev enten udbygget eller moderniseret under preussisk kontrol. Dette omfattede blandt andet strækninger, der forbandt de større byer i Sønderjylland med de preussiske og tyske netværk. Derudover blev der anlagt nye jernbaneforbindelser for at sikre hurtigere og mere effektiv transport af både varer og mennesker.

Jernbanens militære betydning

En af de vigtigste årsager til Preussens store investering i jernbanenettet i Sønderjylland var dets militære betydning. Jernbanen gjorde det muligt for Preussen at flytte tropper og materiel hurtigt og effektivt rundt i området, hvilket styrkede deres kontrol over regionen. I tilfælde af en konflikt kunne Preussen hurtigt mobilisere soldater og forsyninger til grænseområderne, hvilket gjorde Sønderjylland til en strategisk vigtig region.

Denne militære betydning gjorde også, at Preussen havde en stærk interesse i at holde jernbanenettet i god stand og sikre, at det kunne udvides og tilpasses efter behov. Det preussiske militær brugte ofte jernbanen til at transportere tropper og forsyninger til og fra regionen, hvilket yderligere understregede jernbanens vigtige rolle.

Overtagelsen af Preussische Staatseisenbahn i 1920

Efter afslutningen af Første Verdenskrig og den efterfølgende genforening af Nordslesvig med Danmark i 1920, blev de Preussiske Statsbaner, der opererede i området, overtaget af DSB. Den 17. juni 1920 blev al jernbanedrift i Nordslesvig, det nuværende Sønderjylland, formelt overdraget til de Danske Statsbaner.

Denne overdragelse markerede en afslutning på den preussiske kontrol med jernbanenettet i området. DSB overtog både den eksisterende infrastruktur og driften af jernbanerne, hvilket betød, at det sønderjyske jernbanenet nu igen blev en integreret del af det danske transportsystem.

Amtsbaner og kredsbaner i Sønderjylland

Sammen med overtagelsen af Preussische Staatseisenbahn blev de såkaldte kredsbaner, som tidligere havde været under preussisk kontrol, overdraget til de lokale amter. Disse blev herefter benævnt som amtsbaner. Amtsbanerne spillede en vigtig rolle i at sikre lokal transport af både gods og passagerer, særligt i de mindre byer og landområder, hvor de større statsbaner ikke havde direkte forbindelser.

Selvom Preussens tid som jernbanedrivere i Sønderjylland var forbi, fortsatte mange af de baner, som var blevet anlagt under deres styre, med at fungere i mange år efter. Flere af disse baner blev dog nedlagt i midten af det 20. århundrede, i takt med at vejnettet og privatbilisme overtog en større del af transportbehovet.

Arven efter Preussische Staatseisenbahn

Preussens indflydelse på jernbanenettet i Sønderjylland kan stadig mærkes i dag. Mange af de jernbaner, der blev anlagt eller moderniseret under preussisk kontrol, dannede grundlaget for den regionale transportinfrastruktur, som eksisterede i området i mange år efter. Selvom flere af banerne i dag er lukket eller nedlagt, har de været med til at forme transportnettet i regionen og bidraget til den økonomiske og sociale udvikling i Sønderjylland.

Preussische Staatseisenbahn spillede en vigtig rolle i at forbinde Sønderjylland med det tyske rige, både økonomisk og militært, og deres arbejde med jernbanerne var en central del af denne integration. Efter genforeningen med Danmark i 1920 fortsatte mange af banerne med at spille en vigtig rolle, nu som en del af det danske jernbanenet.


Preußische Staatseisenbahn (Preußische Staatseisenbahn) servicerede følgende jernbaner

Jernbanens navnOperatørLængdeÅbnetNedlagt
Flensborg-Vamdrup DSB 82,01864.10.01I drift
Tinglev-Tørsbøl Jernbane DSB 17,01901.07.151974.05.26
Tønder-Tinglev Jernbane DSB 26,71867.06.262004
Vojens-Haderslev DSB (Oprindelig: HAJ) 11,91866.05.022000
Vojens-Haderslev Veteranjernbane VHV 12,71866.05.02I drift
Aabenraabanen, Rødekro-Aabenraa DSB (Oprindelig: Preußische Staatseisenbahn) 6,71868.09.12Medio 2000'erne - de seneste år kun vognladningsgods.