Ebeltoft-Trustrup Jernbane - ETJ, en artikel om Ebeltoft-Trustrup Jernbane
Etableringen af Ebeltoft-Trustrup Jernbane: En Langvarig Proces
Man talte allerede i 1874 om etableringen af en jernbane fra Ebeltoft. Dette ønske opstod efter anlæggelsen af Grenå-Randers-banen, da man også ønskede at forbinde Ebeltoft med det danske jernbanenet. I 1876 kom der yderligere planer om en jernbane til Trustrup, men begge projekter blev skrinlagt, da de ikke fik opbakning i Folketinget, dengang omtalt som "det Høje Ting". Senere blev der fremsat et mere eksotisk forslag om at anlægge en bane efter Decauvilles system med en sporvidde på 600 mm. Til sidst enedes man dog om at anlægge en normalsporet jernbane fra Ebeltoft til Thorsager.Fra Planer til Virkelighed: Lovgivning og Finansiering
Med loven af 8. maj 1894 blev det vedtaget at anlægge en bane fra Ebeltoft til Thorsager. Det viste sig dog at være vanskeligt at skaffe den nødvendige kapital lokalt, hvilket førte til en justering af den oprindelige lov. Denne justering kom den 19. marts 1898 og foreslog nu en jernbane fra Ebeltoft til enten Thorsager eller Trustrup. Som historien viser, endte Trustrup med at vinde denne strid.Anlægsarbejdet og Finansieringen af ETJ
Jernbanen blev udstyret med et havnespor i Ebeltoft og ført ind til Statsbanestationen i Trustrup. Anlægsomkostningerne for Ebeltoft-Trustrup Jernbane (ETJ) løb op i godt 1 million kroner. Staten blev den største aktionær med en investering på 508.306 kroner. Andre store aktionærer omfattede Ebeltoft købstad med 141.526 kroner, Randers Amt med 126.000 kroner og Hyllested-Rosmus Kommune med 54.049 kroner. Private investorer bidrog med 87.478 kroner, mens Ebeltoft landsogn og Ebeltoft bidrog med henholdsvis 12.601 og 13.538 kroner.Ebeltoft-Trustrup Jernbane (ETJ) servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Ebeltoft-Trustrup Jernbane | ETJ | 22,5 | 1901.03.26 | 1968.03.31 |
Ebeltoft-Trustrup Jernbane (ETJ) har eller har haft følgende materiel
Foto | Materiel | Anskaffelsesdato | Ibrug til |
---|---|---|---|
ETJ M 5 | 1953 | 1968 |
Eksempler på banemærker fra Ebeltoft-Trustrup Jernbane (ETJ)
ETJ 9 - Provisorium (overtryk) 25 Øre sort bogtryk på 45 Øre Motiv: Ebeltoft Banegård - Gråbrun.
Arkiv: danskejernbaner.dk
Arkiv: danskejernbaner.dk
ETJ 28B - Provisorium (overtryk) 40 Øre sort bogtryk på 25 Øre - Orange - stemplet på Balle Station.
Arkiv: danskejernbaner.dk
Arkiv: danskejernbaner.dk
Litteratur for: ETJ - Ebeltoft-Trustrup Jernbane
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Da dampen kom til Ebeltoft Knud Chr. Jensen 1977 63 Af Ebeltoft-Trustrup jernbanes historie | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Ebeltoftbanen Erland Egefors 2008 303 Motorploven 978-87-91427-17-6 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Jernbanehistorisk Årbog 93 Jens Bruun-Petersen, Birger Wilche m.fl. 93 64 Bane Bøger ApS 87-88632-42-3 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | På sporet af Djurslands jernbaner Kirsten M. Frandsen, Palle Schødt Rasmussen m.fl. 2005 128 Ryomgård Djurslands Jernbanemuseum 87-986033-8-8 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Østjyske jernbaner Niels Jensen 1978 154 København J. Fr. Clausen 87-11-03852-7 |