Den første jyske jernbane blev åbnet den 4. september 1862 mellem Aarhus og Randers under ledelse af det engelske entreprenørfirma Peto, Brassey and Betts. Banen blev finansieret af staten, men driften var bortforpagtet til det private selskab Det Danske Jernbanedriftsselskab (DJDS).
Statens Overtagelse af Jernbanedriften
Den 1. september 1867 overtog staten Det Danske Jernbanedriftsselskab (DJDS), som drev banerne i Jylland og på Fyn. Driftsselskabet blev omdøbt til Jysk-Fyenske Jernbaner (JFJ) og fungerede under dette navn fra 1874 til 1880, hvorefter det blev en del af De Danske Statsbaner (DSB).
Årsager til Overtagelsen
Overtagelsen af DJDS var drevet af flere faktorer, herunder økonomiske problemer hos DJDS og statens manglende kontrolmuligheder over jernbanedriften. Dette gjorde det ønskeligt for staten at tage kontrol over jernbaneselskabet for at sikre en mere stabil og effektiv drift.