Museumsbanen Maribo-Bandholm



Museumsbanen Maribo-Bandholm: Danmarks Første Veteranbane

Museumsbanen Maribo-Bandholm er en af de mest historisk betydningsfulde jernbaner i Danmark. Banen blev oprindeligt etableret i slutningen af det 19. århundrede som en vigtig forbindelse mellem stiftsbyen Maribo og Bandholm Havn. I dag fungerer den som en veteranbane og er en af Danmarks ældste fungerende jernbanestrækninger, der stadig benyttes til at transportere passagerer – om end nu i nostalgiske rammer.

Baggrund for Maribo-Bandholm Jernbane

I 1842 blev Bandholm Havn bygget som en central havn for Maribo. Behovet for bedre transportmuligheder mellem Maribo og havnen blev hurtigt tydeligt. Transporten af varer fra Lollands indre til havnen var besværlig, og derfor begyndte de første overvejelser om en jernbane allerede få år efter havnens opførelse. I 1868 blev en række lokale investorer, med den indflydelsesrige forretningsmand C.F. Tietgen i spidsen, tildelt tilladelse til at anlægge en jernbane mellem Maribo og Bandholm. Jernbanen blev indviet den 2. november 1869 og åbnet for persontrafik dagen efter.

Betydningen af Maribo-Bandholm Jernbane

Maribo-Bandholm Jernbane spillede en væsentlig rolle som havnebane for Maribo og var vigtig for godstransporten, der i mange år dominerede banen. Særligt i de første år var transporten af landbrugsprodukter fra det omkringliggende opland til Bandholm Havn af stor økonomisk betydning for regionen. Trods de økonomiske udfordringer, som mange privatbaner i Danmark oplevede, blev Maribo-Bandholm Jernbane den eneste privatbane, der aldrig kom til at give underskud. Banen var en succes i mange årtier og blev en vigtig del af transportinfrastrukturen på Lolland.

Nedlæggelsen og Genoplivningen som Veteranbane

Trods sin succes måtte banen til sidst give efter for den stigende konkurrence fra biler og lastbiler. Den 3. oktober 1952 blev Maribo-Bandholm Jernbane officielt nedlagt, men det var ikke slutningen for jernbanens historie. I 1962 blev banen genoplivet som Danmarks første veteranjernbane, da Dansk Jernbane-Klub fik tilladelse til at køre museumstog mellem Maribo og Bandholm. I begyndelsen blev der kun kørt på søn- og helligdage, når der ikke var godstog på strækningen, men kørslen blev gradvist udvidet til 50-60 trafikdage om året.
Veteranbanedriften har følgende stop:

Bandholm Station og Museets Bevarelse

Et af de mest markante træk ved Museumsbanen er det autentiske miljø, der er bevaret omkring Bandholm Station. Hovedbygningen på Bandholm Station blev fredet i 1972, og Dansk Jernbane-Klub købte hele stationen i 1984. Stationens interiør er i dag meget autentisk og anvendes ofte i forbindelse med filmproduktioner. Bygningerne og stationsområdet giver besøgende en følelse af at rejse tilbage i tiden til det 19. og begyndelsen af det 20. århundrede.

Tog og Materiel

En af de store attraktioner ved Museumsbanen er, at man stadig kan opleve at køre i nogle af de originale tog fra jernbanens oprindelse. Personvognen A 1, der var en del af den oprindelige Maribo-Bandholm Jernbane, er stadig i drift og bruges til at transportere passagerer mellem Maribo og Bandholm. Derudover omfatter museets samling både damplokomotiver og motorlokomotiver samt vogne fra perioden 1869-1925. Banen er kendt for sin alsidige flåde af historiske køretøjer, der giver en autentisk oplevelse af fortidens jernbanerejser.

Trafik og Aktiviteter på Museumsbanen

Museumsbanen Maribo-Bandholm har et fast kørselsprogram i sommermånederne, hvor der køres efter en fast køreplan. Billetter kan købes på museets hjemmeside, i toget eller på stationerne i Maribo og Bandholm. Der er stop på tre stationer langs ruten: Maribo, Maglemer og Bandholm. De fleste ture er damplokomotivtrukket, hvilket tiltrækker både togentusiaster og familier, der ønsker en nostalgisk oplevelse.

Veteranbanen kører som regel om sommeren og i forbindelse med særlige arrangementer, hvor forskellige historiske tog bliver sat i drift. Dette gør Museumsbanen Maribo-Bandholm til en populær turistattraktion, der hvert år tiltrækker mange besøgende fra både Danmark og udlandet.

Bevarelse af Jernbanehistorien

Museumsbanen Maribo-Bandholm har siden sin genoplivning i 1962 spillet en central rolle i bevarelsen af dansk jernbanehistorie. Det var den første veteranjernbane i Danmark, og den har sat standarden for, hvordan man bevarer og præsenterer historiske jernbaner. Banens autentiske miljø og det historiske materiel giver besøgende en enestående mulighed for at opleve, hvordan jernbanerne fungerede i deres storhedstid.

Det er også værd at bemærke, at Museumsbanen har været med til at skabe en stor interesse for jernbanehistorie i Danmark. Dansk Jernbane-Klub, der driver banen, har været en drivkraft bag mange bevarelsesprojekter og har spillet en afgørende rolle i at holde fortidens jernbaner levende.

En Levende Jernbanehistorie

Museumsbanen Maribo-Bandholm er ikke blot en turistattraktion; den er et levende museum, der bevarer en vigtig del af Danmarks industrielle arv. Fra dens oprindelse som en vital transportforbindelse mellem Maribo og Bandholm Havn til dens rolle som Danmarks første veteranjernbane har banen altid været en vigtig del af Lollands historie. Med sin autentiske stationsbygning, historiske tog og engagerede drift fortsætter Museumsbanen med at være et symbol på dansk jernbanehistorie og et populært udflugtsmål for besøgende, der ønsker at opleve fortidens jernbanerejser.


Links til supplerende læsning:

museumsbanen.dk (Link til Museumsbanen Maribo-Bandholm)


Kommende arrangementer for Museumsbanen Maribo-Bandholm




Museumsbanen Maribo-Bandholm (Museumsbanen Maribo-Bandholm) servicerede følgende jernbaner

Jernbanens navnOperatørLængdeÅbnetNedlagt
Maribo-Bandholm Jernbane Museumsbanen Maribo-Bandholm (Oprindelig: MBJ) 7,51869.11.03I drift
Maribo-Bandholm Veteranbane Museumsbanen Maribo-Bandholm 7,51869.11.03I drift


Museumsbanen Maribo-Bandholm (Museumsbanen Maribo-Bandholm) har eller har haft følgende materiel


FotoMaterielAnskaffelsesdatoIbrug til
LJ M 122012I drift
OHJ 519631995

Litteratur for: Museumsbanen Maribo-Bandholm - Museumsbanen Maribo-Bandholm

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Med jernbanen gennem hverdag og arbejde
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Med jernbanen gennem hverdag og arbejde
Anders Madsen
2014
117

Skinne bøger
978-87-983192-6-9