Syd Fyenske Veteranjernbane - SFvJ
Syd Fyenske Veteranjernbane: Bevarelse af Jernbanearven på Sydfyn
Syd Fyenske Veteranjernbane (SFvJ) er en forening dedikeret til at bevare og drive veterantog på den historiske jernbanestrækning mellem Faaborg og Korinth. Foreningen holder til i Syd Fyenske Jernbaners gamle remiseanlæg i Faaborg og har siden 1988 arbejdet for at sikre, at denne del af Danmarks jernbanehistorie fortsat lever.Jernbanens Oprindelse: Ringe–Faaborg Banen
Faaborg-Korinth-strækningen er en del af den oprindelige Ringe-Faaborg Bane (RFB), der blev åbnet den 1. april 1882. Denne jernbane forbandt byerne Ringe og Faaborg og spillede en vigtig rolle for transporten på Sydfyn. Persontrafikken på banen blev indstillet i 1962, mens godstransporten til Faaborg fortsatte indtil 1987. Efter ophøret af godstransporten var der en stor debat om banens fremtid, og mange frygtede, at Faaborg helt ville miste sin jernbaneforbindelse.Stiftelsen af Syd Fyenske Veteranjernbane
I 1988 blev Syd Fyenske Veteranjernbane (SFvJ) officielt stiftet som en reaktion på truslen om, at Faaborg kunne miste sin sidste jernbaneforbindelse. Den 9. januar 1988 blev foreningen dannet på en generalforsamling på Sundskolen i Faaborg. SFvJ havde til formål at bevare jernbanestrækningen mellem Faaborg og Korinth og drive veterantog på strækningen i sommerperioderne.Den første store begivenhed for SFvJ fandt sted i sommeren 1990, da Dronning Margrethe og Prins Henrik tog veterantoget fra Korinth til Faaborg. Denne begivenhed markerede den officielle start på driften af veterantog på strækningen. Den 28. maj 1992 blev veteranbanen officielt indviet af amtsborgmester Jens Peter Fisker, og det første indvielsestog bestod af flere historiske vogne.
Faaborg Remisen og Udviklingen af Stationen
Faaborg Kommune spillede en vigtig rolle i veteranbanens tidlige udvikling ved at stille det gamle remiseanlæg til rådighed for SFvJ. Dette blev officielt annonceret på generalforsamlingen i 1994, hvor det blev aftalt, at SFvJ kunne benytte remiseanlægget i en 20-årig periode. Denne aftale gav foreningen bedre klubfaciliteter og mere plads til at vedligeholde og restaurere deres veterantog.Oprindeligt kørte SFvJs tog fra den gamle banegård i Faaborg, men i 1989 blev store dele af sporarealet fjernet. To spor blev dog bevaret til brug for SFvJ, men det var klart, at der måtte findes en langsigtet løsning. I 1995 begyndte opførelsen af en ny banegård på "halvmånen," et areal mellem den gamle remise og Svendborgvej, som Faaborg Kommune stillede til rådighed. Denne nye station blev officielt taget i brug i maj 1995, og dermed begyndte en ny æra for veteranbanen.
Veteranbanens Drift og Togmateriel
I løbet af 1990'erne udviklede SFvJ sin driftsplan og tiltrak mange passagerer til sine veterantog. Et typisk tog fra SFvJ bestod ofte af det berømte "marcipanbrød" og et par stålvogne. "Marcipanbrødet" refererer til VLTJ M 6, som gennemgik en omfattende renovering i 1997, herunder installation af en ny motor. Dette ikoniske tog blev brugt både alene og sammen med andre historiske vogne, såsom HTJ C 35.I denne periode begyndte SFvJ også at køre flere særtog til andre destinationer på Fyn og Jylland. Blandt destinationerne var Svendborg, Odense, Nyborg og Lunderskov. Disse særtog var populære, især fordi DSB på dette tidspunkt stort set ikke længere benyttede stålvogne i deres drift.
Onsdagstog og Udvidelse af Køreplanen
SFvJ havde stor succes med deres onsdagstog, som blev kørt i sommersæsonen. Oprindeligt gik disse tog til Odense, men på grund af faldende passagertal blev turene senere omlagt til en aftentur mellem Faaborg og Korinth med et længere ophold på Lucienhøj. Dette tog blev hurtigt meget populært blandt veteranbanens gæster.I slutningen af 1990'erne kørte SFvJ med plantog på strækningen mellem Faaborg og Ringe, men i 2002 blev det nødvendigt at indstille al kørsel mellem Korinth og Ringe. Sporet mellem disse stationer var i så dårlig stand, at det ikke længere var sikkert at køre på. Strækningen blev senere opgivet, og sporet blev fjernet for at gøre plads til en natursti.
Udvikling og Restaurering af Materiel
I 2003 afsluttede SFvJ to store projekter, der havde været under udvikling i mange år. Det første projekt var restaureringen og godkendelsen af damplokomotivet DSB F 657 til drift på veteranbanen. Dette historiske damplokomotiv blev en vigtig del af veteranbanens materiel og en populær attraktion for passagererne.Det andet store projekt var etableringen af en skydebro foran motorvognsremisen i Faaborg. Denne skydebro gjorde det muligt at få flere af SFvJs vogne og lokomotiver indendørs for vedligeholdelse og reparation i vintermånederne. Sammen med damplokomotivet blev skydebroen officielt taget i brug i 2004.
Modernisering af Sporområdet i Faaborg
I 2005 begyndte SFvJ en større modernisering af sporområdet i Faaborg. Målet var at forbedre stationens faciliteter og gøre det lettere at betjene togene. I begyndelsen af 2010 bestod Faaborg station af et perronspor, et omløbsspor og et sidespor med en træremise. Derudover blev der bygget en toiletbygning langs sporene, som blev taget i brug i sommeren 2009.I 2008 begyndte SFvJ også opførelsen af en vognhal i Pejrup, som kunne bruges til opbevaring af ikke-køreklar materiel. Denne hal, der indeholder tre spor, blev bygget af et eksternt firma, mens SFvJ selv stod for sporlægningen. Med opførelsen af denne vognhal blev Pejrup opgraderet fra trinbræt til station, hvilket gjorde det muligt at foretage togkrydsninger ved særlige arrangementer som "Kulrøg & Dieselos."