Veteranjernbanen mellem Haderslev og Vojens - VHV, en artikel om Veteranjernbanen mellem Haderslev og Vojens
Veteranjernbanen mellem Haderslev og Vojens: En Historisk Rejse
Veteranjernbanen mellem Haderslev og Vojens, også kaldet VHV, blev oprettet i 2011 som et bevaringsprojekt af lokale entusiaster fra Haderslev, Vojens og Gram. Da Banedanmark havde planer om at omdanne strækningen til en cykelsti, trådte de frivillige til for at bevare det historiske jernbanespor. Denne bane har en unik plads i dansk jernbanehistorie som et af de sidste bevarede jernbanespor fra det sydlige Jylland, og i dag fungerer den som en populær turistattraktion.Baggrund for Veteranjernbanen
Den oprindelige jernbanestrækning mellem Haderslev og Vojens blev anlagt som en del af den sydlige jernbaneudvidelse i det 19. århundrede. Banen spillede en vigtig rolle i at forbinde Haderslev med det større nationale jernbanenetværk, hvilket øgede områdets tilgængelighed og fremmede den økonomiske vækst. Over tid blev banen dog mindre benyttet, især da bil- og vejtrafikken blev dominerende efter 1950'erne.I 2011 opstod der planer om at lukke banen og konvertere den til en cykelsti, men en gruppe frivillige gik sammen for at bevare jernbanen som en veteranjernbane. Disse lokale ildsjæle ønskede at bevare et stykke af deres lokale historie og skabe en kulturel turistattraktion, der kunne fremme interessen for dansk jernbanehistorie. Banen, som strækker sig over ca. 13 km, er nu drevet af denne frivillige forening, selvom den stadig er statsejet.
Vedligeholdelse af Banen
Veteranjernbanen mellem Haderslev og Vojens er i dag drevet af foreningen, som varetager vedligeholdelsen af skinnerne, signalerne, overkørslerne og vegetationen langs strækningen. Dette omfattende arbejde kræver en stor indsats fra de frivillige, som sørger for, at banen er sikker og i stand til at håndtere de gamle veterantog. Banen er unik, fordi foreningen ikke selv ejer noget veteranmateriel, men i stedet samarbejder med andre veterantogforeninger.Samarbejde med Veterantogforeninger
Veteranjernbanen har etableret et tæt samarbejde med andre foreninger, der råder over kørende veterantogsmateriel. En af de primære samarbejdspartnere er "Veterantog Vest" fra Bramming, som stiller deres tidligere DSB-materiel til rådighed. Materiellet omfatter blandt andet de velkendte stålvogne fra sidebanerne, der blev brugt fra 1950 til 1965. Disse vogne er udstyret med polstrede lædersæder, og nogle af vognene har også kupeer, hvilket giver passagererne en autentisk rejseoplevelse fra midten af det 20. århundrede.En af de mest populære vogne i Veterantog Vests samling er den berømte udflugt- og dansevogn, som blev kendt fra den danske filmklassiker "Olsen-banden på sporet". Denne vogn bruges ofte til særlige arrangementer og udflugter, hvilket tiltrækker både jernbaneentusiaster og filmentusiaster, der ønsker at opleve et stykke filmhistorie.
Unikke Historiske Tog fra Sydjysk Veterantog
En anden vigtig samarbejdspartner er "Sydjysk Veterantog" fra Lunderskov, tidligere kendt som Kolding Lokomotiv Klub (KLK). Denne forening har en imponerende samling af ældre veterantogsmateriel, hvoraf mange af vognene er bygget af træ og har de velkendte hårde træsæder, som passagererne måtte nøjes med i jernbanens tidlige år.De ældste vogne i samlingen stammer fra perioden 1898 til 1925, og de repræsenterer en æra, hvor togtransport var den primære måde at rejse lange afstande på i Danmark. Et af de mest imponerende stykker materiel er det velistandsatte lokomotiv TKVJ 12, som blev bygget i 1916 og kørte på Troldhede-Kolding-Vejen Jernbane (TKVJ) indtil 1968. Dette lokomotiv er et levende stykke jernbanehistorie og en attraktion i sig selv.
En Populær Turistattraktion
Veteranjernbanen mellem Haderslev og Vojens er i dag en populær turistattraktion. Banen tilbyder en unik mulighed for at rejse tilbage i tiden og opleve, hvordan det var at rejse med tog for mere end 100 år siden. Togturen går gennem det naturskønne sønderjyske landskab, og passagererne kan nyde den smukke udsigt, mens de bliver transporteret i autentiske veterantog.Bevaring af Historisk Arv
Veteranjernbanen mellem Haderslev og Vojens er et vigtigt projekt for bevaring af Danmarks jernbanehistorie. Gennem samarbejde med andre foreninger og ved hjælp af frivillige kræfter er det lykkedes at holde denne lille del af jernbanenettet i live. Banen giver kommende generationer mulighed for at opleve jernbanens storhedstid og forstå dens betydning for samfundet.Bevaringen af veteranjernbaner som denne er med til at sikre, at viden om jernbanedrift, materiel og historie ikke går tabt, og at den kan videreformidles til fremtidige generationer. Projektet viser også, hvordan lokalsamfund kan stå sammen for at bevare deres kulturarv og skabe noget meningsfuldt, som både er til gavn for dem selv og for besøgende fra andre steder.
Fremtiden for Veteranjernbanen
Veteranjernbanen mellem Haderslev og Vojens har i dag etableret sig som en succesfuld turistattraktion, men der er fortsat mange udfordringer forbundet med at holde banen i drift. Den frivillige indsats er afgørende, og det kræver konstant vedligeholdelse og samarbejde med andre foreninger for at kunne tilbyde passagererne en autentisk jernbaneoplevelse.Der er store ambitioner om at udvide samarbejdet med flere veterantogforeninger og arrangere særlige temature og arrangementer, der kan tiltrække endnu flere besøgende. Samtidig vil foreningen fortsætte med at bevare og vedligeholde den historiske infrastruktur, så banen kan leve videre i mange år fremover.
Links til supplerende læsning:
veteranbanen-haderslev-vojens.dk (links til Veteranjernbanen mellem Haderslev og Vojens)Veteranjernbanen mellem Haderslev og Vojens (VHV) servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Vojens-Haderslev Veteranjernbane | VHV | 12,7 | 1866.05.02 | I drift |