Nordsjællands Veterantog - NSJV, en artikel om Nordsjællands Veterantog
Nordsjællands Jernbaneklub: Fra Modelbaner til Veterantog
Nordsjællands Jernbaneklub, tidligere kendt som Helsingør Jernbaneklub (HgJK) indtil 1995, har en rig historie, der startede den 20. marts 1958. Klubben blev grundlagt af en gruppe lokale jernbaneentusiaster, der samledes omkring opbygningen af et modelbaneanlæg. Den nye klub tiltrak hurtigt offentlighedens opmærksomhed med en udstilling på Helsingør Station.Opstart og Udfordringer
Helsingør Jernbaneklub indrettede sig i jernbanevognen HHB A1, der hørte til Hornbækbanen og blev opstillet bag Hornbækbanens remise på Grønnehave Station. Økonomiske problemer og indbyrdes uoverensstemmelser truede dog klubbens eksistens, og den begyndte at sygne hen. Alligevel lykkedes det initiativrige medlemmer at få nyt liv i klubben, og den begyndte at tage form igen.Første Særtog og Materiel
I forbindelse med Hornbækbanens jubilæum i 1966, hvor banen kørte særtog med diesellokomotivet og vogne fra Gribskovbanen, fik Helsingør Jernbaneklub selv lyst til at arbejde med veterantog i fuld skala. Målet var at køre særtog og måske indføre veterantogsdrift på Hornbækbanen, eventuelt i samarbejde med Teknisk Museum. Efter et par år med at finde egnet materiel, købte klubben sit første lokomotiv, Skive Vestsalling Jernbanes Nr. 1, hvor en stor del af omkostningerne blev dækket af rejsekongen Simon Spies.Den første veterantur blev kørt Store Bededag i 1968, og herefter fulgte flere særtog på Hornbækbanen, blandt andet i forbindelse med forskellige filmoptagelser. De nye aktiviteter medførte en kraftig stigning i medlemstallet, og med tiden gled modelbaneaktiviteterne ud, mens interessen for veterantogsdrift tog over.
Udvikling og Veterantogsdrift
Nordsjællands Jernbaneklub (NSJV) har aldrig ejet egne spor, men klubben kører på almindelige jernbanespor i samarbejde med operatører som DSB og Lokaltog. Tjenesterne køres mest i Nordsjælland, med rutefart i weekender og onsdage hele sommeren. Klubben har formået at opbygge en solid base af medlemmer, der bidrager til driften af veterantog og vedligeholdelse af materiellet.Klubben i Dag: Depoter og Lokomotiver
NSJV's aktiviteter er i dag centreret omkring to lokationer. Den gamle station i Græsted fungerer som klubhus og hjemsted for vedligeholdelse af vogne og diesellokomotiver, mens Rungsted remise er hjemsted for damplokomotiverne. Klubben råder over tre damplokomotiver, to diesellokomotiver samt flere ranger- og servicekøretøjer. Begge depoter ejes i dag af NSJV og bruges til både drift og vedligeholdelse af jernbanemateriellet.Restaurering af DSB K-582 og Fremtidige Projekter
I 2009 blev det restaurerede damplokomotiv DSB K-582 taget i brug efter en omfattende restaurering, der genskabte lokomotivet med det oprindelige K-look, herunder en ny, større kedel og en rund kuppel. Mens lokomotivet stadig er udstyret med luftbremser, har restaureringsprojektet skjult mange af de nyere komponenter for at få det så tæt som muligt på det oprindelige vakuumbremsede udseende.Rungsted-depotet forbereder nu det næste store projekt: Restaureringen af DSB S-740, som er kendt fra James Bond-filmen Octopussy. Samtidig arbejdes der fortsat i Græsted-remisen på GDS L1-lokomotivet, hvilket viser, at Nordsjællands Jernbaneklub fortsat har fokus på at bevare og restaurere historisk jernbanemateriel for fremtidige generationer.
Links til supplerende læsning:
veterantoget.dk (Link til Nordsjællands Veterantog)Kommende arrangementer for Nordsjællands Veterantog
Video fra Nordsjællands Veterantog (NSJV)
Kilde: Jacob Laursen - Dato: den 13. juli 2024
Billeder af Nordsjællands Veterantog (NSJV)
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 13. juli 2024 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 13. juli 2024 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 13. juli 2024 Download billede
Nordsjællands Veterantog (NSJV) har eller har haft følgende materiel
Foto | Materiel | Anskaffelsesdato | Ibrug til |
---|---|---|---|
AHTJ SM 1 | 2011 | 2014 | |
HTJ S 50 | 2007 | 2019 | |
HTJ S 50 | 2022 | I drift | |
Køf 53 | 2009 | I drift | |
LNJ SM 13 | 1977 | 2020 |