Fjerritslev-Frederikshavn Jernbane - FFJ, en artikel om Fjerritslev-Frederikshavn Jernbane
Fjerritslev-Frederikshavn Jernbane (FFJ)
Banen fra Nørresundby via Sæby til Frederikshavn var indeholdt i loven af 8. maj 1894. Hertil udstedtes koncessionen den 26. juni 1896. Koncessionen blev udstedt til FFJ (Fjerritslev - Frederikshavn Jernbane) da det var forudsat at denne bane blev sammenlagt med FNSJ. Herved opstod Danmarks længste privatbane. Staten gav et tilskud på 50 procent af anlægsomkostningerne. Strækningen Nørresundby - Frederikshavn blev indviet den 17. juli 1899. Daglig drift blev optaget dagen efter 3 daglige tog i hver retning. FFJ blev senere en del af Aalborg Privatbaner.Fjerritslev-Frederikshavn Jernbane (FFJ) drev både Nørresundby-Fjerritslev Banen og Nørresundby-Sæby-Frederikshavn Banen (ofte kaldet Sæbybanen), samt dennes sidebane Ørsø-Asaa (Asaabanen). Den vestlige gren blev i Aalborg kendt som "Fjerritslevbanen", men navnet blev også brugt om Thisted-Fjerritslev Jernbane (TFJ) i Thisted.
Anlæggelse og drift af jernbaner
Jernbanerne fra Nørresundby til Fjerritslev og Sæby-Frederikshavn blev inkluderet i den store jernbanelov fra 1894 som to separate projekter. Da koncessionen blev udstedt den 26. juni 1896, blev begge strækninger dog anlagt af ét selskab, FFJ. De to strækninger blev drevet som separate baner, og der blev aldrig etableret gennemgående togtrafik mellem Fjerritslev og Frederikshavn. Hvis det var sket, ville det have resulteret i Danmarks længste privatbane på 129 km, men Sæbybanen blev dog den længste privatbane i landet indtil 1917, da den blev overgået af Troldhedebanen.Driftsudfordringer og samarbejde
Jernbaneloven krævede, at begge baner kunne benytte DSB's spor mellem Nørresundby og Aalborg, men Aalborg Station skulle udvides, før den kunne fungere som endestation for banerne. Fjerritslevbanen startede derfor fra Nørresundby Station, mens Sæbybanen udgik fra en midlertidig station på Nørresundby Havnebane, anlagt i 1874. FFJ overtog havnebanen i 1900 og anlagde "Krøllen", en skarp højrekurve, der gjorde det muligt for Sæby-togene at nå havnestationen uden at skulle omløbe på Nørresundby Station.Nørresundby Havnestation, eller Nørresundby H, blev oprindeligt planlagt som FFJ's centrale driftsstation. I stedet blev der etableret et samarbejde med to søndenfjords privatbaner, Aalborg-Hadsund Jernbane og Aars-Nibe-Svenstrup Jernbane. De tre selskaber opførte et fælles værksted og remise i 1901 og indviede den 8. december 1902 deres fælles togleder-, gods- og lokomotivstation Aalborg G. I 1915 blev samarbejdet udvidet og omdøbt til Aalborg Privatbaner, efter at Hjørring Privatbaner blev oprettet.
Udvidelser og nedlæggelse
I 1910 blev Sæby Havnebane etableret, og i 1914 blev sidebanen Ørsø-Asaa tilføjet. Hermed blev en gammel idé om en bane fra Nørresundby til Asaa realiseret. I de senere år kørte enkelte tog gennemgående til og fra Aalborg. Fjerritslevbanen eksperimenterede også med gennemkørende tog til Thisted i samarbejde med TFJ.Efter nedlæggelsen blev dele af baneområdet mellem Sæby og Frederikshavn brugt til anlæg af en ny hovedvej, og øst for Nørresundby blev den nye motorvej ved Limfjordstunnelen delvist bygget på baneområdet. Sæbybanen blev nedlagt et år før de andre privatbaner i Aalborg for at undgå konflikter med dette projekt.
Den store jernbanelov fra 1918 indeholdt også planer om en sidebane fra Gandrup til Hals, eventuelt til Hou, samt en bane fra Brønderslev til Blokhus. Disse projekter blev dog aldrig realiseret.
Fjerritslev-Frederikshavn Jernbane (FFJ) servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Fjerritslev-Nørresundby Jernbane | APB (Oprindelig: FNSJ) | 52,7 | 1897.03.19 | 1969.04.01 |
Nørresundby-Sæby-Frederikshavn Banen | APB (Oprindelig: FFJ) | 80,6 | 1899.07.18 | 1968.03.31 |
Fjerritslev-Frederikshavn Jernbane (FFJ) har eller har haft følgende materiel
Foto | Materiel | Anskaffelsesdato | Ibrug til |
---|---|---|---|
FFJ ML 1216 | 1952 | 1969 | |
FFJ SM 15 | 1965 | 1969 |
Eksempler på banemærker fra Fjerritslev-Frederikshavn Jernbane (FFJ)
Litteratur for: FFJ - Fjerritslev-Frederikshavn Jernbane
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Dengang der gik tog til Sæby, Fjerritslev, Hadsund og Hvalpsund Finn Madsen og Frank Sørensen 2009 23 Aalborg Limfjordsbanen | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Fjerritslevbanen: Fjerritslev-Frederikshavn Jernbane Arnold Andersen 2005 192 Dronninglund Nord-Press 87-89109-80-5 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Jernbanehistorisk Årbog 93 Jens Bruun-Petersen, Birger Wilche m.fl. 93 64 Bane Bøger ApS 87-88632-42-3 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Nordjyske jernbaner Niels Jensen 1976 119 København J. Fr. Clausen 87-11-03756-3 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Nørresundby og Jernbanen P. M. Hjermind, Per Thomsen, Finn Madsen 2015 36 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Sæbybanen: historiske træk og fortællinger Arnold Andersen 1999 144 Dronninglund Nord-Press 87-89109-62-7 |