Midtjyske Jernbaner A/S - MjbaD, en artikel om Midtjyske Jernbaner A/S
Midtjyske Jernbaner A/S: En Vigtig Brik i Danmarks Jernbanehistorie
Midtjyske Jernbaner A/S blev stiftet den 1. januar 2008 som et resultat af de nye regionsopdelinger i Danmark. Selskabet omfatter de to tidligere privatbaner HHJ (Odderbanen) og VLTJ (Lemvigbanen). På selskabets rullende materiel bruges forkortelsen MjbaD, og det spiller en afgørende rolle i at forbinde Nordvestjylland gennem sine to hovedstrækninger.Baggrunden for Midtjyske Jernbaner A/S
Midtjyske Jernbaner A/S (Mjba) er et dansk jernbaneselskab, der driver og ejer Lemvigbanen, som forbinder Vemb, Lemvig og Thyborøn i Nordvestjylland. Selskabet driver også en del af den vestjyske længdebane, der strækker sig mellem Skjern og Holstebro. Midtjyske Jernbaner ejes af Midttrafik, Lemvig Kommune, Holstebro Kommune og en gruppe af mindre private aktionærer. Det er en af de mindre, men vigtige jernbaneoperatører i Danmark, og har været med til at sikre fortsat regional togdrift i Vestjylland.Selskabet blev oprettet som en fusion mellem Lemvigbanen og Odderbanen, der oprindeligt strakte sig fra Aarhus til Odder i Østjylland. Fusionen var et direkte resultat af den nye administrative regionsopdeling, som ændrede mange af de tidligere kommunale strukturer, herunder driften af de lokale jernbaner.
Fusionen og Aarhus Nærbane
En af de vigtigste ændringer for Midtjyske Jernbaner var samdriften mellem Odderbanen og Grenaabanen, som blev omdannet til Aarhus Nærbane. Denne integration medførte, at DSB overtog driften af Odderbanen i december 2012. For Odderbanens vedkommende betød det en gradvis ændring mod en moderne letbanedrift, som senere blev en del af Aarhus Letbane.I 2016 blev det besluttet, at Odderbanen skulle indgå i Aarhus Letbane. Den 1. september samme år overtog Aarhus Letbane driften af Odderbanen, og persontrafikken på den traditionelle Odderbane blev indstillet 27. august 2016. Dette markerede afslutningen på en epoke for jernbanedrift på strækningen, da den herefter blev ombygget til en letbane.
Aarhus Letbane og Genåbningen af Odderbanen
Ombygningen af Odderbanen og den efterfølgende godkendelsesproces varede i alt to år, før banen igen kunne åbnes som en del af Aarhus Letbane. Genåbningen fandt sted den 25. august 2018, og banen er siden blevet en central del af Aarhus' offentlige transportnetværk. Selvom Odderbanen nu er en letbane, har den stadig en stærk forbindelse til sin jernbanehistorie, og dens overgang fra en traditionel bane til letbane er et eksempel på den teknologiske udvikling inden for offentlig transport.Med overgangen af Odderbanen til Aarhus Letbane, bestod Midtjyske Jernbaner i en årrække kun af Lemvigbanen, som fortsat kører person- og godstrafik på strækningen mellem Vemb og Thyborøn.
Udvidelse af Strækningen Skjern-Holstebro
En vigtig milepæl for Midtjyske Jernbaner fandt sted den 13. december 2020, da selskabet overtog driften af strækningen mellem Skjern og Holstebro fra Arriva. Denne udvidelse sikrede, at Midtjyske Jernbaner nu driver en større del af Vestjyllands togtrafik og er med til at forbinde flere af regionens byer. For at klare de nye opgaver overtog selskabet fire Desiro-togsæt fra DSB, hvilket gjorde det muligt at øge kapaciteten og sikre en pålidelig togdrift på strækningen.Driften af Skjern-Holstebro-strækningen markerer en ny fase i selskabets udvikling, hvor de har været i stand til at øge deres tilstedeværelse og betydning i regionen. Denne strækning er vigtig for både pendlertrafik og transport af varer, hvilket gør den til en essentiel del af Vestjyllands infrastruktur.
Lemvigbanen og Y-togene
Midtjyske Jernbaner opererer også de velkendte Y-tog på Lemvigbanen. Disse tog, som går under navnene Storåen, Tangen og Heden, har været en del af Lemvigbanens historie siden fusionen i 2008. Y-togene er en fast bestanddel af den daglige drift og spiller en vigtig rolle i at transportere både passagerer og gods mellem Vemb og Thyborøn.Lemvigbanen er kendt for at være en af de naturskønneste banestrækninger i Danmark. Den snor sig langs Limfjorden og giver passagererne mulighed for at opleve smukke udsigter over fjorden, klitterne og de små vestjyske byer. Den kombinerede person- og godstrafik på banen har været en succes og har sikret banens fortsatte eksistens, selv i en tid hvor mange mindre jernbaner er blevet nedlagt.
Fakta om Midtjyske Jernbaner
- Stiftet: 1. januar 2008
- Hovedstrækninger: Lemvigbanen (Vemb-Lemvig-Thyborøn), Skjern-Holstebro
- Ejere: Midttrafik, Lemvig Kommune, Holstebro Kommune, private aktionærer
- Rullende materiel: Y-tog (Storåen, Tangen, Heden), Desiro-togsæt
- Tidligere fusioner: Lemvigbanen og Odderbanen
- Aarhus Letbane: Odderbanen indgik i Aarhus Letbane i 2016
- Ansatte: 27 medarbejdere (i perioden efter fusionen)
- Godstransport og persontrafik: Betydelig rolle i Vestjyllands infrastruktur
Midtjyske Jernbaner A/S (MjbaD) har eller har haft følgende materiel
Foto | Materiel | Anskaffelsesdato | Ibrug til |
---|---|---|---|
MjbaD MQ 4111-4911 | 2020 | I drift | |
MjbaD MQ 4112-4912 | 2020 | I drift | |
MjbaD MQ 4113-4913 | 2020 | I drift | |
MjbaD MQ 4114-4914 | 2020 | I drift | |
MjbaD MX 26 | 2008 | I drift | |
MjbaD MY 28 | 2008.01.01 | 2023 | |
MjbaD YM 12 | 2008.01.01 | I drift | |
MjbaD YM 13 | 2008.01.01 | 2013.05.23 | |
MjbaD YM 14 | 2008.01.01 | I drift | |
MjbaD YM 15 | 2008.01.01 | I drift | |
MjbaD YM 16 | 2008.01.01 | I drift | |
MjbaD YM 31 | 2008.01.01 | 2014 | |
MjbaD YM 32 | 2008.01.01 | 2014 | |
MjbaD YM 33 | 2008.01.01 | 2014 | |
MjbaD YM 34 | 2008.01.01 | 2014 | |
MjbaD YM 35 | 2008.01.01 | 2014 | |
MjbaD YM 36 | 2008.01.01 | 2014 | |
MjbaD YM 37 | 2008.01.01 | 2014 | |
MjbaD YM 38 | 2008.01.01 | 2014 | |
MjbaD YM 39 | 2010.04.29 | I drift | |
MjbaD YM 40 | 2010 | I drift | |
MjbaD YM 5 | 2008 | 2014 | |
MjbaD YM 6 | 2008 | 2014 |