Sydjyllands Veterantog - SJVT, en artikel om Sydjyllands Veterantog
Sydjyllands Veterantog: Bevarelsen af Jernbanekulturen i Sydjylland
Sydjyllands Veterantog (SJVT) blev grundlagt i 1962 under navnet "Kolding Lokomotiv Klub" og har siden spillet en vigtig rolle i bevarelsen af historisk jernbanemateriel i Danmark. Klubben, der senere ændrede navn til "Lokomotivklubben KLK" og til sidst "Sydjyllands Veterantog," har gennem årtier vedligeholdt og kørt veterantog i hele Syd- og Sønderjylland samt på Fyn. Med en stærk passion for at holde jernbanens historie i live, har foreningen fremvist damplokomotiver og vogne for generationer af togentusiaster.Fra Kolding Lokomotiv Klub til Sydjyllands Veterantog
Sydjyllands Veterantog begyndte som Kolding Lokomotiv Klub, men det blev hurtigt tydeligt, at foreningens aktiviteter strakte sig langt ud over Koldings grænser. I erkendelse af den udvidede hjemmebane skiftede klubben navn til Lokomotivklubben KLK. Foreningen tog initiativ til at køre veterantog i hele Syd- og Sønderjylland samt på Fyn, hvilket førte til det endelige navneskifte til Sydjyllands Veterantog (SJVT).SJVT har siden sin oprettelse arbejdet hårdt på at bevare og vedligeholde historisk jernbanemateriel. Denne dedikation har gjort det muligt for klubben at køre veterantog i regionen og fremvise en vigtig del af Danmarks jernbanehistorie. Klubben blev senere en del af Museumstog under Danmarks Jernbanemuseum, hvilket yderligere cementerede dens rolle som bevarer af jernbanekulturen.
Lunderskov Remise som Hovedkvarter
Siden 1969 har Lunderskov Remise været hjemsted for Sydjyllands Veterantog. Remisen, der ligger i Lunderskov, fungerer som værksted og opbevaringssted for klubbens lokomotiver og vogne. Her bliver det historiske materiel vedligeholdt og restaureret, så det fortsat kan bruges til veterantogskørsel.Remisens værksteder er afgørende for klubbens aktiviteter, da de sikrer, at materiellet forbliver i god stand. At have et fast hovedkvarter i Lunderskov har givet SJVT mulighed for at samle ressourcer og frivillige kræfter omkring vedligeholdelsen af de gamle tog. Remisen har været en central base, hvorfra foreningen har organiseret togkørsler og arbejdet på at bevare vognene og lokomotiverne.
Det Første Materiel og Damplokomotivet TKVJ 12
Et af de første store køb for Sydjyllands Veterantog var damplokomotivet TKVJ 12 i 1968. Dette lokomotiv blev hurtigt en vigtig del af klubbens materiel og symboliserer starten på foreningens arbejde med at bevare dansk jernbanehistorie. TKVJ 12 blev erhvervet som et supplement til andet materiel, som klubben allerede havde erhvervet fra Troldhedebanen.Damplokomotiver har en særlig plads i hjertet hos mange jernbaneentusiaster, og TKVJ 12 har været med til at give folk mulighed for at opleve, hvordan det var at rejse med tog i gamle dage. For Sydjyllands Veterantog var anskaffelsen af TKVJ 12 et vigtigt skridt mod at opbygge en samling af historisk materiel, der kunne bruges til at køre veterantog i hele regionen.
Veterantogskørsel i Syd- og Sønderjylland samt Fyn
Siden 1972 har Sydjyllands Veterantog kørt veterantog på forskellige strækninger i Syd- og Sønderjylland samt på Fyn. Klubben har formået at fremvise det historiske jernbanemateriel for både lokale beboere og besøgende fra hele landet. Veterantogene har kørt på strækninger fra Flensborg i syd til Odense i nord, og fra Tønder til Herning.Fra 1977 kørte SJVT faste veterantogskørsler mellem Vejle og Jelling, hvilket blev en populær attraktion. Desuden har klubben organiseret kørsler på Haderslevbanen, hvor de mere eller mindre faste togkørsler blev et højdepunkt for jernbaneentusiaster og familier, der ønskede at opleve historien i levende live. Veterantogskørslen har været en unik mulighed for folk i området til at få et glimt af, hvordan jernbanetransporten foregik i tidligere tider.
Generalforsamlingen i 2024: Fremtiden for Sydjyllands Veterantog
Den 26. februar 2024 blev der afholdt generalforsamling i Sydjyllands Veterantog, hvor foreningens fremtid blev diskuteret. På dagsordenen stod et forslag fra bestyrelsen om at nedlægge foreningen. Begrundelsen var, at det var svært at få besat de vigtige administrative poster, og at det historiske materiel stod over for en større renovering, som ikke kunne klares med de nuværende ressourcer og få aktive medlemmer.Efter en lang diskussion stemte generalforsamlingen for bestyrelsens forslag om at nedlægge foreningen i sin nuværende form. Der blev dog enighed om at arbejde på at oprette et arbejdsfællesskab, hvor en gruppe frivillige fortsat kunne vedligeholde det historiske materiel. Dette betyder, at selvom der ikke længere vil blive kørt veterantog, vil der stadig være en arbejdsgruppe, der fokuserer på at bevare jernbanekulturen i Sydjylland ved at vedligeholde og restaurere materiellet.
Bevarelsen af Jernbanearven
Selvom Sydjyllands Veterantog som forening nu er nedlagt, vil arbejdet med at bevare den danske jernbanearv fortsætte i regi af arbejdsfællesskabet. Bevaringen af historiske lokomotiver og vogne er afgørende for at sikre, at kommende generationer kan få indsigt i jernbanens betydning for Danmarks udvikling. Det kræver dedikation og mange frivillige kræfter at vedligeholde det ofte komplicerede og teknisk krævende materiel.Jernbanen har haft en enorm betydning for både transport og industri i Danmark, og bevaring af veterantog er en måde at holde denne historie i live. Ved at bevare og vedligeholde de gamle tog, giver arbejdsfællesskabet fremtidige generationer mulighed for at opleve en vigtig del af Danmarks kulturarv.
Fremtidens Udfordringer for Bevaring af Historisk Jernbanemateriel
Selvom der nu er oprettet et arbejdsfællesskab til at vedligeholde det historiske jernbanemateriel, står dette nye initiativ over for betydelige udfordringer. En af de største udfordringer er mangel på frivillige ressourcer. Det kræver mange hænder at vedligeholde og restaurere damplokomotiver og gamle vogne, og uden et tilstrækkeligt antal frivillige vil det være svært at opretholde det høje niveau af vedligeholdelse.Derudover står meget af materiellet over for omfattende renoveringer. Over tid er mange af delene blevet slidte og kræver enten reparation eller udskiftning, hvilket kan være både tidskrævende og dyrt. Arbejdsfællesskabet vil derfor være nødt til at søge støtte og finansiering, hvis de vil sikre, at materiellet forbliver i funktionsdygtig stand.
Sydjyllands Veterantog har siden 1962 spillet en afgørende rolle i bevarelsen af historisk jernbanemateriel i Syd- og Sønderjylland samt på Fyn. Fra Kolding Lokomotiv Klub til SJVT har foreningen holdt liv i jernbanehistorien ved at køre veterantog og fremvise gamle lokomotiver og vogne. Selvom foreningen blev nedlagt i 2024, fortsætter bevaringsarbejdet i form af et arbejdsfællesskab, der vil fokusere på vedligeholdelsen af det historiske materiel.
Dette initiativ er afgørende for at sikre, at jernbanearven i Danmark ikke går tabt, og at fremtidige generationer fortsat kan opleve de gamle tog, der engang spillede en central rolle i Danmarks transportsektor. Med engagement fra frivillige og støtte fra lokalsamfundet kan Sydjyllands jernbanearv leve videre.