Limfjordsbanen - LFB, en artikel om Limfjordsbanen




Historien om Aalborg Privatbaner og Limfjordsbanen: Fra Lukning til Veteranbane

Den 28. januar 1969, få måneder før Aalborg Privatbaner (APB) lukkede sine sidste strækninger, kom et damplokomotiv til Aalborg. Dette var særligt bemærkelsesværdigt, da dampdrift på både privatbaner og statsbaner længe var udfaset. Lokomotivet skulle restaureres og sættes i drift på den nye Mariager-Handest Veteranjernbane (MHVJ), en opgave, der blev ledet af maskinmester Erling Hedetoft fra Aalborg Tekniske Skole.

Restaureringen af Horsens Vestbaners Lokomotiv nr. 3

Erling Hedetoft, der tidligere havde arbejdet som maskinmester ved Frichs lokomotivfabrik i Århus, stod i spidsen for restaureringen af Horsens Vestbaners lokomotiv nr. 3 (HV 3). Sammen med maskinarbejder Erik Jensen fra Helsingør Skibsværft og et lille team af jernbaneentusiaster lykkedes det at få lokomotivet gjort klar til at køre den første tur på Mariager-Handest Veteranjernbane i maj 1970. Restaureringen var en kæmpe bedrift, da det krævede både teknisk snilde og en stor passion for jernbanens historie.

APB's Nedlæggelse og Kommunens Overtagelse

Aalborg Privatbaners nedlæggelse i 1969 markerede afslutningen på en æra for privatbanerne i Aalborg-området. Den eneste strækning, der overlevede nedlæggelsen, var første del af Hadsundbanen, der gik fra Aalborg Station til et punkt kort før Gistrup Station. Aalborg Kommune overtog strækningen og forlængede den til Østhavnen. Denne strækning skulle senere spille en central rolle i driften af Limfjordsbanen (LFB).

Planer om Veterantogskørsel

Med baggrund i restaureringen af Horsens Vestbaners lokomotiv nr. 3, opstod ideen om at anvende det nye kommunale spor til veterantogskørsel. I april 1972 sendte Erling Hedetoft et forslag til Aalborg Kommunes tekniske forvaltning, hvor han foreslog, at kommunen ansøgte om koncession til veterantogskørsel mellem Nørresundby Havn og Aalborg Østhavn. Planen indebar, at Dansk Jernbane-Klub (DJK) skulle overtage driften på kontraktbasis, bruge APB's remise ved Nørresundby Havn og få brugsret til FFJ Nr. 34 – det eneste overlevende strækningslokomotiv fra APB.

Selvom kommunen var positivt indstillet, strandede forslaget på grund af DSB's egne planer for havneområdet i Nørresundby. Til gengæld blev aftalen om FFJ Nr. 34 indgået i juni 1972, og samme sommer forærede Skagensbanen det sidste overlevende APB-damplokomotiv, APB 17, til Limfjordsbanen. APB 17 var en lille rangermaskine, der tidligere havde været brugt som SB 4 på Skagen Station.

Oprettelsen af Limfjordsbanen

I november 1972 tog Erling Hedetoft endnu et skridt i retning af at realisere en veteranbane ved Limfjorden. Han sendte en forespørgsel til DSB's generaldirektorat om muligheden for at indgå en kontrakt vedrørende veterandrift på strækningen fra Aalborg Station til Østhavnen. Denne gang lykkedes det at få de nødvendige tilladelser, og der blev indgået en aftale om leje af DSB's damplokomotiv F 663, som skulle bruges til at køre tog for Limfjordsbanen og samtidig tjene penge til restaureringen af FFJ Nr. 34.

Den 17. juni 1973 kørte det første veterantog på Limfjordsbanen, bestående af to Cl-vogne, lånt af DSB. Denne dag anses derfor som Limfjordsbanens officielle fødselsdag.

Juletræstog og Traditioner

Den 15. december 1974 introducerede Limfjordsbanen en ny tradition: juletræsturene. I begyndelsen gik turene til Skørping i samarbejde med Sct. Georgs Gilderne, men nogle år senere blev destinationen ændret til Gistrup. Her solgte den lokale Valdemar Atterdags Trop juletræer til passagererne, hvilket blev en fast del af Limfjordsbanens årlige juletradition.

Erling Hedetoft Trækker Sig Som Formand

Efter mange års dedikeret arbejde trak Erling Hedetoft sig i 1985 som formand for Limfjordsbanen. Hans indsats for at bevare jernbanehistorien og hans arbejde med at etablere veterantogskørsel har efterladt et varigt aftryk på dansk jernbanehistorie. Under hans ledelse blev Limfjordsbanen en central aktør inden for bevaringen af jernbanearv og veterantogskørsel.

Limfjordsbanen i Dag

I dag er Limfjordsbanen kendt som en vigtig del af Danmarks jernbanehistorie. Banen har bevaret og restaureret flere lokomotiver og vogne, der fortæller historien om privatbanernes tid i Danmark. Med stor entusiasme og dedikation fortsætter Limfjordsbanens medlemmer arbejdet med at vedligeholde og drive banen, så fremtidige generationer også kan opleve glæden ved at køre med veterantog.

Limfjordsbanens historie er en fortælling om ildsjæle som Erling Hedetoft, der med hårdt arbejde og passion har formået at bevare en del af Danmarks transporthistorie. Fra restaureringen af Horsens Vestbaners lokomotiv nr. 3 til oprettelsen af en fuldt fungerende veteranbane, har Limfjordsbanen bevist, at fortidens transportmidler stadig har en plads i fremtidens Danmark.


Limfjordsbanen (LFB) servicerede følgende jernbaner

Jernbanens navnOperatørLængdeÅbnetNedlagt
Limfjordsbanen Veteranbane LFB 16,61973.06.17I drift


Limfjordsbanen (LFB) har eller har haft følgende materiel


FotoMaterielAnskaffelsesdatoIbrug til
OHJ 51995I drift
Stedet er fotograferetSB YM 52014
SB YM 62014I drift