SkinneBus Gruppen Vestjylland - SBGV, en artikel om SkinneBus Gruppen Vestjylland
SkinneBus Gruppen Vestjylland - SBGV
SkinneBus Gruppen Vestjylland (SBGV) blev stiftet i 2011 af 10 tidligere medlemmer af SJK, en anden jernbaneforening. SBGV blev etableret som en ejerskabsgruppe med det formål at købe og udleje tog til veteranjernbaneforeninger. Efterfølgende dannede gruppen en ny jernbaneforening med base i Jydens bygning i Vemb. Foreningen fik adgang til både LemvigBanens og Banedanmarks infrastruktur.Formålet med SkinneBus Gruppen Vestjylland
Foreningens hovedformål var at køre og vedligeholde skinnebusser fra omkring 1960 og frem. Det skulle give folk mulighed for at opleve, hvordan det var at rejse med de typiske danske privatbaner på den tid. Deres udgangspunkt var at formidle historien om skinnebusser, som spillede en vigtig rolle i dansk jernbanehistorie, særligt på de mindre, lokale baner, hvor persontransport blev betjent af disse lette og fleksible køretøjer.Bjergbanen i Lemvig
SkinneBus Gruppen Vestjylland etablerede deres egne kørsler på den såkaldte "Bjergbane" i Lemvig. Denne strækning, som er kendt for sin kuperede natur og naturskønne udsigt, gav en særlig oplevelse for passagerer, der fik en fornemmelse af både landskabets og jernbanens historie. Bjergbanen blev en central del af gruppens aktiviteter og var et sted, hvor historiske skinnebusser blev kørt som en del af veterantogsarrangementer.Vedligeholdelse af skinnebusser
En af de primære aktiviteter for SkinneBus Gruppen Vestjylland var vedligeholdelsen af de gamle skinnebusser. Det krævede en betydelig indsats at holde de aldrende køretøjer i drift, da mange af dem ikke længere blev produceret, og reservedele derfor kunne være svære at fremskaffe. Foreningen havde til formål at bevare disse skinnebusser som en vigtig del af dansk jernbanehistorie. Arbejdet blev udført af frivillige, der havde en passion for jernbaner og historie, og som arbejdede med restaurering og drift af de gamle tog.Jernbaneforeningens aktiviteter
SBGV's aktiviteter omfattede både kørsel med skinnebusserne og formidling af deres historiske betydning. Foreningen arrangerede kørsler på forskellige tidspunkter af året, hvor folk kunne købe billetter og opleve en tur med de nostalgiske køretøjer. Dette var især populært blandt jernbaneentusiaster, familier og skoleklasser, som fik en lærerig oplevelse og indblik i, hvordan transport i Danmark foregik i midten af det 20. århundrede.Foreningen deltog også i veterantogstræf og samarbejdede med andre jernbaneforeninger for at fremme interessen for bevarelsen af historiske jernbanekøretøjer og jernbanestrækninger i Danmark.
Skinnebussernes rolle i dansk jernbanehistorie
Skinnebusser var et vigtigt transportmiddel på mange af de danske privatbaner fra 1930'erne og frem til slutningen af 1980'erne. Deres lette konstruktion og økonomiske drift gjorde dem til et populært valg på mindre strækninger, hvor de traditionelle damplokomotiver og senere diesellokomotiver var for tunge og kostbare at drive. Skinnebusserne kunne både transportere passagerer og gods, hvilket gjorde dem særligt velegnede til landdistrikterne, hvor de ofte betjente små samfund med sparsom infrastruktur.Med tiden blev skinnebusserne erstattet af mere moderne tog og busser, men deres rolle i udviklingen af de danske jernbaner er stadig en vigtig del af historien, som SkinneBus Gruppen Vestjylland arbejdede for at bevare og formidle.
Nedlæggelsen af SkinneBus Gruppen Vestjylland
På trods af entusiasmen og den store indsats, som medlemmerne af SkinneBus Gruppen Vestjylland lagde i projektet, blev foreningen nedlagt på en ekstraordinær generalforsamling den 5. april 2014. Beslutningen om nedlæggelsen skyldtes en række udfordringer, herunder økonomiske og organisatoriske forhold. Selvom foreningen blev opløst, fortsatte kørslen på Bjergbanen i en periode efter nedlæggelsen, men med tiden blev også denne aktivitet indstillet.Bevarelsen af danske jernbanearv
SkinneBus Gruppen Vestjylland var en af mange jernbaneforeninger i Danmark, der arbejdede for at bevare landets rige jernbanehistorie. Bevarelsen af skinnebusser og andre veterantog er en vigtig del af denne indsats, da de giver kommende generationer mulighed for at opleve og forstå den teknologiske og samfundsmæssige udvikling, der har fundet sted på jernbanerne gennem de seneste århundreder.Selvom SBGV ikke længere eksisterer, lever mindet om foreningens arbejde og bidrag til bevaringen af dansk jernbanehistorie videre. Foreningen nåede at skabe mange gode oplevelser for både medlemmer og besøgende, som fik mulighed for at opleve en tid, hvor skinnebusser spillede en central rolle i hverdagen på de danske privatbaner.
Skinnebussernes fremtid i Danmark
Selvom SkinneBus Gruppen Vestjylland blev opløst, er der stadig flere andre veteranjernbaneforeninger i Danmark, som arbejder på at bevare skinnebusser og andre historiske jernbanekøretøjer. Disse foreninger fortsætter med at arrangere kørsler og restaureringsprojekter, der giver mulighed for at opleve dansk jernbanehistorie på nært hold.Bevarelsen af skinnebusser er et vigtigt element i forståelsen af, hvordan transporten på de danske privatbaner udviklede sig gennem 1900-tallet. Veteranforeningerne sikrer, at disse køretøjer kan fortsætte med at køre på de historiske strækninger og dermed give publikum en autentisk oplevelse af fortiden.
SkinneBus Gruppen Vestjylland (SBGV) spillede en vigtig rolle i bevaringen og formidlingen af de historiske skinnebusser fra 1960'erne og frem. Selvom foreningen blev nedlagt i 2014, formåede den i sin levetid at give mange mennesker en unik oplevelse af at rejse med veterantog på nogle af de smukkeste strækninger i Vestjylland. Foreningen var drevet af passionerede frivillige, der arbejdede hårdt for at holde skinnebusserne kørende og bevare en vigtig del af Danmarks jernbanehistorie.
SkinneBus Gruppen Vestjylland (SBGV) har eller har haft følgende materiel
Foto | Materiel | Anskaffelsesdato | Ibrug til |
---|---|---|---|
OHJ S 49 | 1995 | 2001 |