Railion Scandinavia A/S - RSC



Railion Scandinavia A/S – Historien bag et Skandinavisk Godsselskab

Railion Scandinavia A/S, i dag kendt som DB Cargo Scandinavia, er et af Skandinaviens førende godsjernbaneselskaber. Med en historie, der går tilbage til 2001, har selskabet gennemgået flere navneændringer og ejerstrukturer i løbet af årene. Denne artikel dykker ned i Railion Scandinavias udvikling, partnerskaber og transformationer, der har formet selskabets nutidige position som en central aktør i godstransportsektoren i både Danmark og Skandinavien.

Oprindelse og oprettelse af Railion Scandinavia

Railion Scandinavia A/S blev dannet den 1. januar 2001 under navnet Railion Denmark A/S. Selskabet udsprang fra DSB's daværende godsdivision, DSB Gods, der på det tidspunkt håndterede størstedelen af godstransporten på jernbanen i Danmark. Dette skifte markerede en vigtig milepæl i udviklingen af godssegmentet inden for den danske jernbanesektor, hvor internationalt samarbejde begyndte at spille en større rolle.

Railion Denmark A/S havde som sit hovedformål at styrke Danmarks tilstedeværelse i den voksende europæiske godstransport på jernbane. I et forsøg på at skabe en mere konkurrencedygtig og effektiv struktur blev virksomheden etableret som et datterselskab af Railion, der senere blev en del af Deutsche Bahns (DB) godsdivision.

Partnerskab med Green Cargo og omdannelse til Railion Scandinavia

I 2007 indgik DB Schenker (tidligere kendt som Railion) og det svenske godsjernbaneselskab Green Cargo et strategisk partnerskab for at styrke den skandinaviske godstransport. Dette partnerskab førte til dannelsen af et fælles selskab, Railion Scandinavia A/S, hvor DB Schenker ejede 51 %, og Green Cargo ejede de resterende 49 %. Denne fusion blev stiftet den 19. marts 2008 og havde til formål at optimere transporten på tværs af de skandinaviske lande ved at udnytte de to selskabers ressourcer og infrastruktur.

Samarbejdet mellem DB Schenker og Green Cargo var en vigtig udvikling i Railion Scandinavias historie. Det tillod selskabet at udvide sin operationelle kapacitet og styrke sit netværk i Skandinavien, særligt på tværs af Danmark og Sverige, hvor Green Cargo allerede var veletableret. Dette partnerskab var også en del af DB Schenkers bredere strategi for at harmonisere godstransporten på tværs af Europa og reducere afhængigheden af vejtransport.

Navneskift og konsolidering af internationale aktiviteter

Den 16. februar 2009 skiftede Railion Scandinavia navn til DB Schenker Rail Scandinavia A/S. Dette navneskifte var en del af DB's bredere strategi for at ensrette sin branding og præsentere et samlet billede af sine internationale godsaktiviteter under DB Schenker-navnet. Navneskiftet markerede også en styrkelse af selskabets ambitioner om at være en international spiller, der kunne tilbyde effektive og pålidelige logistikløsninger i hele Europa.

I 2016 skiftede DB Schenker yderligere navn til DB Cargo, og selskabet blev kendt som DB Cargo Scandinavia A/S. Ændringen af navnet afspejlede endnu en gang Deutsche Bahns strategi om at samle alle sine godsaktiviteter under én paraply for at skabe større sammenhæng og synlighed på tværs af markederne. DB Cargo Scandinavia blev nu en integreret del af Deutsche Bahns større godsnetværk, der opererer i hele Europa.

Opløsning af partnerskabet med Green Cargo

I 2018 ophørte samarbejdet mellem DB Cargo og Green Cargo, hvilket førte til, at DB Cargo Scandinavia blev 100 % ejet af DB Cargo AG. Denne ændring i ejerstrukturen betød, at DB Cargo nu havde fuld kontrol over godstransporten i Skandinavien. Dette var et vigtigt skridt for DB Cargo i deres bestræbelser på at konsolidere deres position som markedsleder i regionen og skabe en mere integreret forsyningskæde.

Sammenlægningen af DB Cargo Danmark Services med DB Cargo Scandinavia i 2019 styrkede yderligere DB Cargos position på det skandinaviske marked. Med denne fusion blev selskabet i stand til at forene sine ressourcer og levere endnu mere effektive transporttjenester til sine kunder i både Danmark og Sverige.

Nutidig drift og faciliteter

I dag driver DB Cargo Scandinavia to store terminaler i henholdsvis Taulov og Høje Taastrup. Disse terminaler fungerer som centrale knudepunkter for godstransporten på jernbanen i Skandinavien. Fra disse terminaler koordineres transporten af varer mellem Skandinavien og resten af Europa.

Udover terminalerne har DB Cargo Scandinavia også depoter flere steder i Danmark og Sverige, hvilket gør det muligt for selskabet at opretholde et omfattende netværk af logistikløsninger. Med denne infrastruktur har DB Cargo Scandinavia styrket sin evne til at levere hurtig og pålidelig godstransport til en lang række sektorer, herunder industri, detailhandel og landbrug.

Betydningen af Railion Scandinavia for den skandinaviske godstransport

Gennem sine forskellige inkarnationer har Railion Scandinavia spillet en vigtig rolle i udviklingen af den skandinaviske jernbanebaserede godstransport. Ved at kombinere de danske og svenske jernbanenettets styrker har selskabet været i stand til at levere en konkurrencedygtig og miljøvenlig løsning på markedet for godslogistik.

Samarbejdet med Green Cargo samt overtagelsen af DB Cargo Danmark Services har bidraget til at positionere DB Cargo Scandinavia som en vigtig aktør inden for godstransport i regionen. Med en stærk infrastruktur og et tæt samarbejde med sine moderselskaber i Tyskland er DB Cargo Scandinavia i stand til at imødekomme kravene fra det moderne marked og samtidig reducere CO2-udledningerne ved at tilbyde transport på jernbane i stedet for vej.

Fremtiden for DB Cargo Scandinavia

Fremtiden for DB Cargo Scandinavia ser lovende ud, da selskabet fortsat satser på at udvide sit netværk og forbedre sine logistikløsninger. Med fokus på bæredygtighed og effektivitet i godstransporten vil DB Cargo Scandinavia fortsat spille en vigtig rolle i at reducere vejtransportens miljøpåvirkning og fremme brugen af jernbaner i den internationale logistik.


Railion Scandinavia A/S (RSC) har eller har haft følgende materiel


FotoMaterielAnskaffelsesdatoIbrug til
RSC EG 31012009.02.162016.03.01
RSC EG 31022009.02.162016.03.01
RSC EG 31032009.02.162016.03.01
Stedet er fotograferetRSC EG 31042009.02.162016.03.01
RSC EG 31052009.02.162016.03.01
RSC EG 31062009.02.162016.03.01
Stedet er fotograferetRSC EG 31072009.02.162016.03.01
RSC EG 31082009.02.162016.03.01
RSC EG 31092009.02.162016.03.01
Stedet er fotograferetRSC EG 31102009.02.162016.03.01
RSC EG 31112009.02.162016.03.01
RSC EG 31122009.02.162016.03.01
RSC EG 31132009.02.162016.03.01
RSC MZ 14492009.02.162016.03.01
RSC MZ 14512009.02.162015
RSC MZ 14522009.02.162016.03.01
RSC MZ 14532009.02.162016.03.01
RSC MZ 14562009.02.162016.03.01
RSC MZ 14572009.02.162016.03.01
RSC MZ 14592009.02.162016.03.01
RSC MZ 14602009.02.162015