Fjerritslev-Nørresundby-Frederikshavn Jernbane - FNFJ, en artikel om Fjerritslev-Nørresundby-Frederikshavn Jernbane




Fjerritslev-Nørresundby Jernbane: Et Historisk Overblik

Fjerritslev-Nørresundby Jernbane (FNSJ) blev etableret som en del af jernbaneloven fra den 8. maj 1894, som omfattede anlæg og drift af private jernbaner. Koncessionen til denne strækning blev udstedt den 14. september 1894, og staten bidrog med 50 procent af anlægsomkostningerne. Strækningen fra Fjerritslev til Nørresundby blev officielt indviet den 19. marts 1897, og daglig drift blev igangsat dagen efter med tre daglige tog i hver retning. Senere blev strækningen sammenlagt med Nørresundby-Frederikshavn og udgjorde Danmarks længste privatbane under navnet FFJ (Fjerritslev-Frederikshavn Jernbane).

Udvidelse og Sammenlægning med Sæbybanen

Jernbanerne fra Nørresundby til Fjerritslev og Sæby-Frederikshavn var begge en del af den store jernbanelov fra 1894, men koncessionen blev udstedt til ét selskab, FFJ, den 26. juni 1896. Selskabet ville anlægge begge baner, men de to strækninger blev drevet hver for sig. Gennemgående tog mellem Fjerritslev og Frederikshavn blev aldrig en realitet, selvom det ville have skabt Danmarks længste privatbane på 129 km. Sæbybanen holdt dog titlen som den længste privatbane i Danmark indtil Troldhedebanen overtog titlen i 1917.

Samarbejde og Infrastrukturudvikling

Jernbaneloven foreskrev, at de to baner skulle have tilladelse til at benytte DSB's spor mellem Nørresundby og Aalborg. Imidlertid skulle Aalborg Station udvides, før den kunne blive endestation for de to baner. Fjerritslevbanen startede sin drift fra Nørresundby Station, mens Sæbybanen udgik fra en midlertidig station på Nørresundby Havnebane, anlagt i 1874. FFJ overtog havnebanen i 1900 og anlagde "Krøllen," der fra Jernbanebroen over Limfjorden gik i en skarp højrekurve ned til havnestationen, så Sæbytogene kunne undgå at skulle skifte retning på Nørresundby Station.

Nørresundby Havnestation, også kendt som Nørresundby H, skulle oprindeligt have været FFJ's centrale driftsstation. I stedet blev der etableret et samarbejde med de to søndenfjords privatbaner, Aalborg-Hadsund Jernbane og Aars-Nibe-Svenstrup Jernbane. De tre selskaber opførte i 1901 et fælles værksted og remise og indviede den 8. december 1902 deres fælles togleder-, gods- og lokomotivstation Aalborg G. Samme år blev den udvidede Aalborg Station indviet, hvorefter de fleste privatbanetog fik endestation i Aalborg. Den 16. oktober 1902 oprettede de tre selskaber det fælles driftsselskab Nordjyllands Forenede Privatbaner, som i 1915 skiftede navn til Aalborg Privatbaner efter oprettelsen af Hjørring Privatbaner.

Yderligere Udvidelser og Nedlæggelse

I 1910 blev Sæby Havnebane etableret, og i 1914 kom sidebanen Ørsø-Asaa til. Her kørte togene normalt fra Dronninglund til Ørsø-Asaa, og i de senere år var enkelte tog gennemkørende til/fra Aalborg. Nørresundby-Fjerritslev Banen eksperimenterede i de senere år med gennemkørende tog sammen med Thisted-Fjerritslev Jernbane (TFJ), hvor man kørte Aalborg-Thisted med "lyntog," der kun standsede ved de største stationer.

Efter nedlæggelsen blev en del af baneområdet mellem Sæby og Frederikshavn brugt til anlæg af en ny hovedvej. Øst for Nørresundby blev den nye motorvej ved Limfjordstunnelen delvis bygget på det tidligere baneområde. Sæbybanen blev nedlagt et år før de andre privatbaner i Aalborg, for ikke at stå i vejen for dette projekt.