Hovedstadens Letbane



Hovedstadens Letbane: Et Overblik over Projektets Historie og Udvikling

Hovedstadens Letbane er et ambitiøst infrastrukturprojekt, der vil skabe en ny letbane langs Ring 3 i Københavns omegn. Projektet er udviklet som en del af Region Hovedstadens og 11 omegnskommuners indsats for at forbedre den kollektive trafik og forbinde de mange byområder uden for det centrale København. Driftsteknisk er Hovedstadens Letbane en del af Metro Service A/S, som dermed står for den overordnede planlægning og anlæg af banen.

Baggrund og Ejerskab

Letbanen er ejet af et samarbejde mellem Region Hovedstaden og de 11 kommuner, som inkluderer Ishøj, Vallensbæk, Hvidovre, Albertslund, Brøndby, Rødovre, Høje-Taastrup, Herlev, Gladsaxe, Glostrup og Lyngby-Taarbæk. Projektet begyndte med en principaftale i 2013, hvor staten tidligere var en del af ejerkredsen, men senere trak sig. Denne letbane er en central del af regionens vision om en bæredygtig og effektiv transportinfrastruktur, der skal håndtere et voksende behov for kollektiv trafik.

2013: Principaftale og Udredning

I juni 2013 blev principaftalen om letbanen langs Ring 3 underskrevet. Aftalen satte rammen for projektets anlæg og drift. Beslutningen om at anlægge letbanen blev baseret på en udredning, der blev udgivet i marts 2013. Udredningen indeholdt tekniske oplysninger om linjeføringen, køretider, anlægsbudget samt driftsbudget. Denne rapport blev grundlaget for de videre faser af projektet.

2014: Stiftelse af Selskabet og Forudgående Høring

I juni 2014 blev Ring 3 Letbane I/S, som senere blev kendt som Hovedstadens Letbane, stiftet. Formålet med selskabet var at tage sig af både anlæg og drift af letbanen. Samme år blev der afholdt en offentlig høring som en del af VVM-processen (Vurdering af Virkninger på Miljøet). Her kunne borgere og interessenter komme med ideer og kommentarer til, hvordan letbanen ville påvirke miljøet.

2015: VVM-redegørelse og Offentlig Høring

Det tog cirka 18 måneder at udarbejde VVM-redegørelsen, som blev offentliggjort i 2015. Denne redegørelse blev efterfulgt af en offentlig høringsperiode, hvor borgermøder blev afholdt i syv af de kommuner, som letbanen ville komme til at passere igennem. Høringssvarene blev indarbejdet i den endelige VVM-redegørelse, der senere blev en del af grundlaget for anlægsloven.

2016: Anlægsloven Vedtages

Den 31. maj 2016 vedtog Folketinget anlægsloven for Hovedstadens Letbane. Med vedtagelsen af anlægsloven kunne projektet bevæge sig videre til næste fase. Anlægsloven var baseret på den VVM-redegørelse, der havde kortlagt de miljømæssige og tekniske aspekter af projektet. Lovgivningen gav det formelle grundlag for projektets realisering.

2017: Udbud af Byggeopgaver

Efter vedtagelsen af anlægsloven blev opgaverne med at bygge og drive letbanen sendt i udbud. I alt blev otte opgaver udbudt som EU-udbud, hvilket betød, at virksomheder fra hele Europa kunne byde ind. Udbudsprocessen inkluderede flere runder med forhandlinger og tilbudsevalueringer, og der blev lagt vægt på både pris og kvalitet i de forskellige tilbud.

2018: Ejergodkendelse og Kontraktindgåelse

I marts 2018 kom ejergodkendelsen fra Region Hovedstaden og de 11 kommuner på plads, hvilket betød, at kontrakterne kunne underskrives med de valgte entreprenører og leverandører. Store danske virksomheder som Aarsleff, CG Jensen og M.J. Eriksson blev udvalgt til at stå for anlægsarbejdet i de forskellige kommuner. Siemens og Aarsleff Rail blev tildelt opgaven med at levere transportsystemet, og drift og vedligeholdelse i 15 år blev givet til Metro Service A/S.

Linjeføring og Teknisk Udvikling

Letbanens linjeføring strækker sig fra Lundtofte i nord til Ishøj i syd og vil hovedsageligt følge Ring 3. Strækningen vil være omkring 27 km lang, og letbanetogene forventes at kunne køre strækningen på cirka 55 minutter med en gennemsnitshastighed på 30 km/t. Letbanen vil passere gennem vigtige knudepunkter som Lyngby, Herlev og Glostrup, hvilket vil skabe bedre forbindelser mellem Københavns forstæder.

Letbanetogene vil blive produceret af Siemens og bliver lysegrønne for at skille sig ud fra de røde S-tog, de gule Movia-busser og metroens hvide tog. Banen vil være elektrificeret med 750 V jævnstrøm via køreledninger. Der vil blive bygget et kontrol- og vedligeholdelsescenter, som skal sikre, at togene kan vedligeholdes og drives effektivt.

Økonomi og Finansiering

Hovedstadens Letbane har et samlet budget på 5,3 milliarder kroner, hvoraf anlægsbudgettet udgør 3,75 milliarder. Staten har bidraget med en tredjedel af de samlede omkostninger, men har valgt ikke at eje en andel af selskabet. Et vigtigt aspekt ved letbanen er dens rolle som katalysator for byudvikling, da investorer og bygherrer har større sikkerhed for, at infrastrukturen vil forblive permanent. Dette har ført til, at flere store virksomheder, som NCC og Novozymes, har placeret deres domiciler tæt på letbanestationerne.

Kritik og Udfordringer

Selvom Hovedstadens Letbane er blevet modtaget positivt af mange, er der også kritik af projektet. Nogle er bekymrede for, at letbanen vil føre til driftsmæssige underskud, som skal dækkes af kommunerne. Specielt i kommuner som Lyngby-Taarbæk, hvor der er begrænset plads til erhvervsudvikling, frygter man, at projektet kan medføre økonomiske udfordringer. Derudover er der blevet peget på manglende integration med andre baner som Ringstedbanen, hvor der ikke er planlagt en direkte skiftemulighed.

Fremtidige Udbygninger og Integration

Hovedstadens Letbane er kun første skridt i regionens ambitioner om en bedre kollektiv infrastruktur. Der er planer om at udbygge letbanen med en ny linje fra Gladsaxe Trafikplads til Nørrebro, hvor den vil kunne forbindes med Cityringen. På længere sigt håber man på at forlænge denne linje helt ind til Nørreport, hvilket vil skabe endnu bedre forbindelser mellem forstæderne og det centrale København.

Derudover undersøges muligheden for at integrere Nærumbanen med Hovedstadens Letbane. Det ville indebære en konvertering af Nærumbanen til en enkeltsporet letbane, som kunne forbinde sig med Ring 3-letbanen. Dette ville forbedre forbindelserne mellem Nærum og Lyngby og øge letbanens rækkevidde.

Hovedstadens Letbane er et stort og ambitiøst projekt, der skal forbedre den kollektive trafik i Københavns forstæder. Selvom der har været udfordringer med finansiering og kritik af visse aspekter af projektet, er letbanen en vigtig investering i fremtidens transportinfrastruktur. Når letbanen står færdig, vil den binde mange af Københavns omegnskommuner tættere sammen og skabe nye muligheder for både beboere og virksomheder.


Hovedstadens Letbane (Hovedstadens Letbane) servicerede følgende jernbaner

Jernbanens navnOperatørLængdeÅbnetNedlagt
Hovedstadens Letbane Hovedstadens Letbane 27,32025 (Ishøj Station - Rødovre Nord) og 2026 (Rødovre Nord - Lundtofte)