Hirtshalsbanen, senere HP - HB, en artikel om Hirtshalsbanen, senere HP
HA (Hjørring-Aalbæk Jernbane): Fra Planer til Realisering
Tidlige Planer og Lovgivning
De tidligste planer for etablering af en jernbane nord for Hjørring strakte sig fra statsbanestationen i Tolne til Tuen. Disse planer blev dog droppet til fordel for en bane mellem Hjørring og Aalbæk med en sidebane fra den nuværende Vellingshøj Station til Hirtshals. Hovedstrækningen på 36 km skulle have fulgt linjeføringen Hjørring Vestbanegård - Skibsby - Vestermark - Bjergby - Mygdal - Uggerby - Tversted - Tuen - Sørig - Kyllesbæk - Aalbæk.Hjørring-Aalbæk/Hirtshals kom med i den store jernbanelov af 27. maj 1908. Men da loven omfattede hele 51 baneforslag, og der maksimalt kunne gives fire eneretsbevillinger om året, måtte denne bane vente på sin tur. Først den 28. maj 1915 blev eneretsbevillingen givet.
Anlæg af Hirtshalsbanen
I 1919 begyndte anlægsarbejdet med Hirtshals Havn, og "sidebanen" til Hirtshals blev derfor opprioriteret, i starten også som et beskæftigelsesprojekt. Efter 1. verdenskrig var der stor arbejdsløshed, så Hjørring-Aalbæk Jernbane og Hjørring købstad satte arbejdsløse i gang med forarbejdet. I 1923 blev resten af arbejdet udliciteret, og anlægget af banen startede for alvor i april 1924. Strækningen blev indviet den 19. december 1925. Hirtshalsbanen blev en succes, blandt andet fordi færgefarten fra Hirtshals til Kristiansand åbnede i 1927. Foruden biler kunne færgen også overføre to jernbanevogne.Den 1. april 1933 skiftede Hjørring-Aalbæk Jernbane (HA) navn til Hirtshalsbanen (HB). Selvom hovedstrækningen til Aalbæk blev overvejet flere gange, blev planerne endeligt droppet i 1954.