Horsens-Byrup-Silkeborg Jernbane - HBS
Historien om Horsens-Bryrup-Silkeborg Jernbane (HBS)
Horsens-Bryrup-Silkeborg Jernbane (HBS) – også kendt som Bryrupbanen – var en dansk privatbane, der blev etableret i flere etaper og officielt nedlagt den 30. marts 1968.Etableringen af Bryrupbanen
Banen blev oprindeligt etableret som Horsens-Bryrup Jernbane (HBJ) og åbnede den 23. april 1899 med en strækning på 31,4 km mellem Lund og Bryrup. For at forbinde togtrafikken til og fra Horsens lejede selskabet sig ind på den eksisterende 6,6 km lange strækning mellem Horsens og Lund, som også var en del af Horsens-Tørring Banen (åbnet den 1. december 1891). Både Tørringbanen og Bryrupbanen havde samme sporvidde (meterspor, 1.000 mm), hvilket gjorde det muligt at dele denne strækning.Tilføjelsen af Bryrupbanen førte til opførelsen af Horsens Privatbanestation, hvor passagererne kunne skifte mellem de to smalsporsbaner og statsbanestationen via en trappeovergang over DSB-sporene.
Banens Udfordringer og Udvikling
Bryrupbanen blev oprindeligt anlagt med meget lette skinner (12,5 kg/m). Banen var uindhegnet, uden bevogtning af overskæringer, og hastigheden var begrænset til 30 km/t, hvilket betød, at det tog over 2 timer at køre de 38 km. Banen snoede sig gennem det kuperede landskab med en mindste kurveradius på 400 m og en største stigning på 1:70. Slagballe Station blev Danmarks højest beliggende station, placeret 120 m over havet.De største mellemstationer, Brædstrup og Østbirk, lå i allerede etablerede byer, mens Bryrup i 1899 stort set kun bestod af en kirke, en skole og en fattiggård. Bryrup voksede dog betydeligt i de følgende årtier og blev den tredje vigtigste station på banen, efter Horsens og Brædstrup. Men efter at den sidste etape af Diagonalbanen Randers-Esbjerg blev færdiggjort i 1920, mistede Bryrup en stor del af sin godstrafik til denne nye bane.
Omlægning til Normalspor og Forlængelse til Silkeborg
I 1929 blev Bryrupbanen og Tørringbanen omlagt fra smalspor til normalspor (1.435 mm), samtidig med at Bryrupbanen blev forlænget fra Bryrup til Silkeborg. I denne proces blev linjeføringen i Bryrup ændret, så banen kunne krydse landevejen på et fladt sted og passere syd om Kvindsø i stedet for nord om. En ny Bryrup Station blev også opført.Strækningen mellem Horsens og Lund blev dobbeltsporet i 1929, således at hver bane havde sit eget spor. Med overgangen til normalspor blev det besluttet at føre alle banerne ind på Horsens Statsbanestation, hvilket førte til opførelsen af en ny Horsens Station lidt længere mod vest.
Det nye spor var kraftigere (27,55 kg/m), hvilket tillod en højere hastighed på 45 km/t. Den samlede strækning mellem Horsens og Silkeborg blev på 60,9 km, hvilket var ca. 1 km længere end strækningen via Skanderborg med statsbanen.