Hillerød-Frederiksværk-Hundested Jernbane - HFHJ, en artikel om Hillerød-Frederiksværk-Hundested Jernbane
Hillerød-Frederiksværk-Hundested Jernbane (HFHJ) – Frederiksværkbanens Historie og Udvikling
Hillerød-Frederiksværk-Hundested Jernbane (HFHJ) – også kendt som Frederiksværkbanen – er en normalsporet dansk privatbane, anlagt i to etaper: Hillerød-Frederiksværk (HFJ) i 1897 og Frederiksværk-Hundested (FHJ) i 1916. De to selskaber blev 1. januar 1943 fusioneret til ét selskab, som fra 2002 blev en del af Hovedstadens Lokalbaner og senere indgik i Lokaltog i 2015.De Tidlige Bestræbelser og Anlæggelsen af Hillerød-Frederiksværk Jernbane
I 1881 begyndte de første bestræbelser på at oprette en jernbane til Halsnæs. Den store jernbanelov fra 1894 inkluderede en bane fra Hillerød til Frederiksværk, og den 3. december samme år blev der udstedt eneretsbevilling. Der var to forslag vedrørende tilslutningen til den eksisterende statsbanestation i Hillerød: Enten fra Freerslev Hegn over Bøllemosen med en lokalstation ved Slangerupgade og ind til Hillerød Station fra syd, eller fra Freerslev Hegn vest og nord om Hillerød med tilslutning til Gribskovbanens spor ved Fredensborgvej og ind til Hillerød Station fra nord. Det første forslag blev valgt, men viste sig senere at være uhensigtsmæssigt på grund af en skarp kurve og stejl stigning.Arbejdet med anlæggelsen af HFJ begyndte i 1895, og banen åbnede 31. maj 1897 med tre daglige tog i hver retning. Skinnerne var dog af en spinkel type, der allerede i 1926-27 krævede forstærkning, og i 1933 blev de helt udskiftet. Stationsbygningerne blev tegnet af arkitekt Vilhelm Holck fra Hillerød.
Udvidelsen til Hundested og Efterfølgende Udviklinger
Videreførelsen af banen til Hundested blev inkluderet i jernbaneloven fra 1908. Arbejdet på FHJ blev påbegyndt samme år, og banen kunne åbnes 21. december 1916, også med tre daglige tog i hver retning. Civilingeniør C. Johannes Kuhlman projekterede strækningen og var banens driftsbestyrer fra 1915 til 1958. Stationsbygningerne blev tegnet af arkitekt Axel Preisler.I 1923 blev Hundested Havnebane anlagt, og i 1928 blev der anlagt spor til Hundested-Rørvig-færgen, så togene kunne køre helt ned til kajen ved færgeforbindelser. Et spor blev også anlagt til den nedlagte Grenå-Hundested-færge i 1938.
Linjeføringen ved Hillerød var dog stadig et problem. Efter at færdiggørelsen af Sjællandske midtbane blev opgivet i 1936, kunne en del af den eksisterende underbygning mellem Frederikssund og Hillerød bruges til en ny linjeføring for Frederiksværkbanen. Dette arbejde blev vedtaget i Folketinget den 16. juli 1942, men på grund af krigen blev arbejdet først afsluttet og strækningen åbnet 14. maj 1950.
Maybach "Vogne":
Lidt HFHJ historie: I 1927 anskaffedes EVA-Maybach vogne til banen. Vognene var ganske solide, men motorerne var ikke særlig solide. Hos HFHJ blev M5 i stedet ombygget til C5 og anvendt som personvogn. Den fra MFVJ indkøbte M1 blev renoveret og anvendt som motorvogn med de resterende dele fra M5 som komponenter. Alt dette skete i årene efter krigen - omkring 1948 - 1955.Betydning for Sommerhusområder og Industrien
Frederiksværkbanen har historisk set haft mange rejsende, især om sommeren, fra København til sommerhusområderne i Nordsjælland. Banen har også været vigtig for gods transport, især for virksomheder i Frederiksværk, kartoffelmelsfabrikken i Grimstrup og Borup Teglværk. Under 2. verdenskrig blev tørv hentet fra en mose ved Gammel Harløse trinbræt, og et sidespor blev anlagt til mosen. Senere blev Stålvalseværket i Frederiksværk banens største godskunde.Frederiksværkbanen har nu fem mellemstationer, hvor togene altid standser, og otte trinbrætter, hvor der kun standses efter behov. I 2009 blev der indført en ny køreplan med tre afgange i timen i hver retning i dagtimerne på hverdage: to almindelige tog og et hurtigtog, som kun standser ved de fem mellemstationer. For at muliggøre hurtigtogenes højere hastighed blev sporene forbedret flere steder på linjen.
Privatbanerne i Hillerød:
Driftsfælleskabet består af 2 baner: Gribskovbanen (GDS) og Hillerød - Frederiksværk - Hundested Jernbane HFHJ. Pr. 1. januar 2001 er det nu Hovedstadens Udviklingsråd (HUR) der har ansvaret for Privatbanerne i Hillerød, som fra 2002 blev en del af Hovedstadens Lokalbaner, der i 2015 indgik i Lokaltog.
Hillerød-Frederiksværk-Hundested Jernbane (HFHJ) servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Frederiksværk-Hundested | LT (Oprindelig: FHJ) | 13,9 | 1916.12.22 | I drift |
Hillerød-Frederiksværk | LT (Oprindelig: HFJ) | 23,0 | 1897.05.31 | I drift |
Hillerød-Frederiksværk-Hundested | LT (Oprindelig: HFHJ) | 39,7 | 1897.05.31 | I drift |
Hillerød-Frederiksværk-Hundested Jernbane (HFHJ) har eller har haft følgende materiel
Foto | Materiel | Anskaffelsesdato | Ibrug til |
---|---|---|---|
GDS-HFHJ YM 11 | 1973.07.24 | 2002.05.17 | |
GDS-HFHJ YM 12 | 1983.08.05 | 2002.05.17 | |
GDS-HFHJ YM 14 | 1984.02.16 | 2002.05.17 | |
GDS-HFHJ YM 4 | 1965.08.05 | 2002.05.17 | |
GDS-HFHJ YM 5 | 1965.08.20 | 2002.05.17 | |
GDS-HFHJ YM 6 | 1965.08.20 | 2002.05.17 | |
GDS-HFHJ YM 7 | 1968.08.01 | 2002.05.17 | |
GDS-HFHJ YM 8 | 1970.04.16 | 2002.05.17 | |
GDS-HFHJ YM 9 | 1970.04.29 | 2002.05.17 | |
HFHJ C 28 | 1954 | 1967 | |
HFHJ M 10 | 1958 | 1972 | |
HFHJ M 8 | 1952 | ||
HFHJ MX 16 | 1990 | 2002.05.17 | |
HFHJ MX 17 | 1989 | 2002.05.17 | |
HFHJ MX 18 | 1989 | 2002.05.17 | |
HFHJ MX 19 | 1989 | 2002.05.17 | |
HFHJ SM 1 | 1947 | ||
HFHJ SM 2 | 1947 | ||
LNJ 2 | 1917.05.01 | 1917.10.31 |
Eksempler på banemærker fra Hillerød-Frederiksværk-Hundested Jernbane (HFHJ)
HFHJ 41 - 25 Øre Motiv: Hillerød slotstårn - Flerfarvet - trykkeri: F. E. Bording med mærke nummer: 1741.
Arkiv: danskejernbaner.dk
Arkiv: danskejernbaner.dk
HFHJ 49Y - 60 Øre Motiv: Kort med Hurtigruten Grenaa Hundested - Flerfarvet.
Arkiv: danskejernbaner.dk
Arkiv: danskejernbaner.dk
HFHJ 55BX - Provisorium (overtryk) 75 Øre sort på 60 Øre Motiv: Kort med Hurtigruten Grenaa Hundested - Flerfarvet.
Arkiv: danskejernbaner.dk
Arkiv: danskejernbaner.dk
HFHJ 81 - 25 Øre Motiv: Hillerød slotstårn - Flerfarvet - trykkeri: Beckers Papirindustri A/S med mærke nummer: 9578 - banemærket er stemplet.
Arkiv: danskejernbaner.dk
Arkiv: danskejernbaner.dk
HFHJ 81 - 25 Øre Motiv: Hillerød slotstårn - Flerfarvet - trykkeri: Beckers Papirindustri A/S med mærke nummer: 9578.
Arkiv: danskejernbaner.dk
Arkiv: danskejernbaner.dk
HFHJ 82 - 90 Øre Motiv: Hundested Fyrtårn - Flerfarvet - trykkeri: Beckers Papirindustri A/S med mærke nummer: 9579.
Arkiv: danskejernbaner.dk
Arkiv: danskejernbaner.dk
HFHJ 83 - 100 Øre Motiv: Kort med Hurtigruten Grenaa Hundested - Flerfarvet - trykkeri: Beckers Papirindustri A/S med mærke nummer: 9580 - banemærket er stemplet.
Arkiv: danskejernbaner.dk
Arkiv: danskejernbaner.dk
HFHJ 87A - Provisorium (overtryk) 125 Øre sort bogtryk på 30 Øre Motiv: Frederiksværk - Flerfarvet - trykkeri: Beckers Papirindustri A/S med mærke nummer: 10399 - banemærket er stemplet.
Arkiv: danskejernbaner.dk
Arkiv: danskejernbaner.dk
HFHJ 116 - 100 Øre Motiv: Hillerød slotstårn - Flerfarvet - trykkeri: Beckers Papirindustri A/S med mærke nummer: 12232.
Arkiv: danskejernbaner.dk
Arkiv: danskejernbaner.dk
HFHJ 117 - 175 Øre Motiv: Kort med Hurtigruten Grenaa Hundested - Flerfarvet - trykkeri: Beckers Papirindustri A/S med mærke nummer: 12233.
Arkiv: danskejernbaner.dk
Arkiv: danskejernbaner.dk
HFHJ 119 - 250 Øre Motiv: Frederiksværk - Flerfarvet - trykkeri: Beckers Papirindustri A/S med mærke nummer: 12235.
Arkiv: danskejernbaner.dk
Arkiv: danskejernbaner.dk
HFHJ 120 - Provisorium (overtryk) 150 øre sort på 100 Øre Motiv: Hillerød slotstårn - Flerfarvet - trykkeri: Beckers Papirindustri A/S med mærke nummer: 12232.
Arkiv: danskejernbaner.dk
Arkiv: danskejernbaner.dk
HFHJ 128 - Provisorium (overtryk) 220 Øre sort på 150 Kroner Motiv: Radiomast - Rød.
Arkiv: danskejernbaner.dk
Arkiv: danskejernbaner.dk
HFHJ 129 - Provisorium (overtryk) 330 Øre på 200 Kroner Motiv: Radiomast - Grøn.
Arkiv: danskejernbaner.dk
Arkiv: danskejernbaner.dk
HFHJ 130 - Provisorium (overtryk) 440 Øre sort på 225 Kroner Motiv: Radiomast - Blå.
Arkiv: danskejernbaner.dk
Arkiv: danskejernbaner.dk
HFHJ 131 - Provisorium (overtryk) 550 Øre sort på 300 Kroner Motiv: Radiomast - Orange.
Arkiv: danskejernbaner.dk
Arkiv: danskejernbaner.dk
HFHJ 132 - Provisorium (overtryk) 340 Øre på 200 Kroner Motiv: Radiomast - Grøn.
Arkiv: danskejernbaner.dk
Arkiv: danskejernbaner.dk
HFHJ 134 - Provisorium (overtryk) 560 Øre sort på 300 Kroner Motiv: Radiomast - Orange.
Arkiv: danskejernbaner.dk
Arkiv: danskejernbaner.dk
HFHJ 136A - Provisorium (overtryk) 450 Øre sort på 225 Kroner Motiv: Radiomast - Blå.
Arkiv: danskejernbaner.dk
Arkiv: danskejernbaner.dk
HFHJ 137 - Provisorium (overtryk) 560 Øre sort på 300 Kroner Motiv: Radiomast - Orange.
Arkiv: danskejernbaner.dk
Arkiv: danskejernbaner.dk
HFHJ 138 - Provisorium (overtryk) 250 Øre på 150 Kroner Motiv: Radiomast - Rød.
Arkiv: danskejernbaner.dk
Arkiv: danskejernbaner.dk
HFHJ 144 - Provisorium (overtryk) 420 Øre på 200 Kroner Motiv: Radiomast - Mørkegrøn.
Arkiv: danskejernbaner.dk
Arkiv: danskejernbaner.dk
HFHJ 145 - Provisorium (overtryk) 520 Øre på 400 Kroner Motiv: Radiomast - Blå.
Arkiv: danskejernbaner.dk
Arkiv: danskejernbaner.dk
HFHJ 146 - Provisorium (overtryk) 520 Øre på 300 Kroner Motiv: Radiomast - Mørkorange.
Arkiv: danskejernbaner.dk
Arkiv: danskejernbaner.dk
HFHJ 149 - Provisorium (overtryk) 420 Øre sort på 200 Kroner Motiv: Radiomast - Mørkegrøn.
Arkiv: danskejernbaner.dk
Arkiv: danskejernbaner.dk
HFHJ 151 - Provisorium (overtryk) 600 Øre sort på 200 Kroner Motiv: Radiomast - Mørkegrøn - banemærket er stemplet.
Arkiv: danskejernbaner.dk
Arkiv: danskejernbaner.dk
HFHJ 152 - Provisorium (overtryk) 700 Øre sort på 720 Kroner Motiv: Radiomast - Lilla - banemærket er stemplet.
Arkiv: danskejernbaner.dk
Arkiv: danskejernbaner.dk
HFHJ 156 - Provisorium (overtryk) 500 øre sort på 400 Kroner Motiv: Radiomast - Blå.
Arkiv: danskejernbaner.dk
Arkiv: danskejernbaner.dk
HFHJ 157 - Provisorium (overtryk) 600 Øre sort på 200 Kroner Motiv: Radiomast - Mørkegrøn.
Arkiv: danskejernbaner.dk
Arkiv: danskejernbaner.dk
HFHJ 158 - Provisorium (overtryk) 700 Øre sort på 720 Kroner Motiv: Radiomast - Lilla.
Arkiv: danskejernbaner.dk
Arkiv: danskejernbaner.dk
HFHJ 159 - Provisorium (overtryk) 800 Øre sort på 150 Kroner Motiv: Radiomast - Rød.
Arkiv: danskejernbaner.dk
Arkiv: danskejernbaner.dk
HFHJ 160 - Provisorium (overtryk) 900 Øre sort på 820 Kroner Motiv: Radiomast - Grå.
Arkiv: danskejernbaner.dk
Arkiv: danskejernbaner.dk
HFHJ 169 - 1000 Kroner Motiv: Radiomast - Gul og Sort - banemærket er stemplet.
Arkiv: danskejernbaner.dk
Arkiv: danskejernbaner.dk
Litteratur for: HFHJ - Hillerød-Frederiksværk-Hundested Jernbane
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Frederiksværk-Hundested Jernbane 1916-1941 C. Kuhlman 1941 27 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Hillerød - Frederiksværk - Hundested Jernbane 1897-1947 (Dansk Jernbane-Klub: 32) Birger Wilcke 1972 140 Dansk Jernbane-Klub | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Hillerød - Frederiksværk - Hundested Jernbane 1947-1972 (Dansk Jernbane-Klub: 33) P. Thomassen 1972 68 Dansk Jernbane-Klub | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Hillerød - Frederiksværk - Hundested Jernbane rullende mat. (Dansk Jernbane-Klub: 34) P. Thomassen 1973 Dansk Jernbane-Klub | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Hillerød-Frederiksværk Jernbane 1897-1947 C. Kuhlman 1947 42 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Med tog til Hundested gennem 75 år (Dansk Jernbane-Klub: 46) Ole Chr. M. Plum & Birger Wilcke 1991 88 Dansk Jernbane-Klub 87-87050-32-3 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Nordsjællandske jernbaner Niels Jensen 1975 80 København J. Fr. Clausen 87-11-03671-0 |