Horsens-Juelsminde Jernbane - HJJ, en artikel om Horsens-Juelsminde Jernbane




Horsens-Juelsminde Jernbane – Også Kaldet Juelsmindebanen eller Bjerre Herred Banen

Horsens-Juelsminde Jernbane, også kendt som Juelsmindebanen eller Bjerre Herred Banen, var en vigtig jernbaneforbindelse i Østjylland. Kælenavnet "Juelsmindebanen" opstod naturligt, da banen havde endestation i Juelsminde. Navnet "Bjerre Herred Banen" kan dog skabe forvirring for nogle. Bjerre Herred var en selvstændig retskreds i Vejle Amt fra 1854, og området udgør den geografiske spids mellem Vejle Fjord og Horsens Fjord. Da begrebet "Herred" døde ud, og Juelsminde voksede, blev det mere almindeligt at referere til banen som Juelsmindebanen.

Banens Anlæg og Historie

Banen blev påtænkt for at forbedre forbindelsen mellem Horsens og Bjerre Herred, og allerede i slutningen af 1870'erne begyndte man at overveje etableringen af en jernbane fra Horsens til den sydøstlige del af Bjerre Herred. Efter mange politiske diskussioner mellem forskellige interessenter blev linjeføringen fastlagt, og arbejdet med at anlægge banen samt opføre stationsbygningerne kunne begynde.

Der var store udfordringer med jordarbejdet ved både Horsens og Juelsminde, da begge byer er lavtliggende havnebyer med kraftige stigninger til de nærliggende byer. Især strækningen ved Juelsminde mod banens højest beliggende punkt ved Barrit, som lå 70 meter over havets overflade, var udfordrende, selvom der kun var cirka 8 kilometer mellem disse punkter.

Driften og Nedlæggelsen af Juelsmindebanen

Den 25. maj 1884 kørte det første tog på banen under stor festivitas. Køretiden fra Horsens til Juelsminde var 1 time og 20 minutter med en hastighed på cirka 24 km/t.

Banen startede med damplokomotiver, men i 1933 blev dampdriften afløst af diesellokomotiver og senere af skinnebusser. Udover persontransport spillede banen også en vigtig rolle i godstransport, herunder transport af mange kreaturer til slagtning i Horsens.

Som mange andre privatbaner oplevede Juelsmindebanen stigende konkurrence fra lastbiler, rutebiler og privatbiler. Dette førte til, at det sidste tog kørte på banen lørdag den 29. september 1957, og sommeren 1958 blev sporene taget op.


Horsens-Juelsminde Jernbane (HJJ) servicerede følgende jernbaner

Jernbanens navnOperatørLængdeÅbnetNedlagt
Horsens-Juelsminde Jernbane HJJ 30,21884.05.251957.09.30


Horsens-Juelsminde Jernbane (HJJ) har eller har haft følgende materiel


FotoMaterielAnskaffelsesdatoIbrug til
HJJ M 11933
HJJ M 21932
HJJ M 31933

Litteratur for: HJJ - Horsens-Juelsminde Jernbane

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Horsens privatbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Horsens privatbaner
Hardy Nikolajsen
2016
208
Danmark
Hardy Nikolajsen
978-87-999060-0-0
Horsens Privatbaner Befordrings- og tariferingsbestemmelser samt takster
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Horsens Privatbaner Befordrings- og tariferingsbestemmelser samt takster
Horsens Privatbaner
1950

Horsens
Soc. -Demokrets tryk
Horsens-Juelsminde Jernbane  (Dansk Jernbane-Klub: 25)
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Horsens-Juelsminde Jernbane (Dansk Jernbane-Klub: 25)
B. Wilcke & P. Thomassen
1970
96

Dansk Jernbane-Klub
Østjyske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Østjyske jernbaner
Niels Jensen
1978
154
København
J. Fr. Clausen
87-11-03852-7