Hjørring-Hørby, senere HP - HH
Hjørring-Hørby Jernbane: Historien om en Nordjysk Privatbane
Hjørring-Hørby Jernbane (HH) blev anlagt som følge af anlægsloven af 1908, hvor staten bevilligede et tilskud på 50 procent til anlægsudgifterne. I Øster Vrå var der forbindelse til Vodskov-Øster Vrå Banen, hvilket gjorde området til et vigtigt knudepunkt i Nordjylland. HH blev senere en del af Hjørring Privatbaner i 1939, men blev nedlagt den 15. marts 1953.Eneretsbevilling og Banens Drift
Den 10. juni 1911 blev der givet eneretsbevilling på en bane til Hørby, og stationsbygningerne blev tegnet af Sylvius Knutzen. Fra starten havde HH fælles drift (kontor, direktør og værksteder med personale) med Hjørring-Løkken-Aabybro Jernbane, der var åbnet fire måneder tidligere. De valgte ikke at benytte Hjørring Station (DSB), men etablerede i stedet deres egen banegård, Hjørring Vestbanegård.Fællesdrift og Selskabsfusion
I 1924 blev Vodskov-Østervrå Jernbane åbnet og indgik i driftsfællesskabet. Hirtshalsbanen, der blev åbnet i 1925, fik også endestation på Hjørring Vestbanegård ligesom de andre baner. De fire selskaber delte fællesomkostningerne i forhold til deres størrelse, men den 1. april 1939 fusionerede de til ét selskab, Hjørring Privatbaner (HP). Herefter fulgte en stor sporomlægning i Hjørring, så de tre privatbaner blev flyttet fra Vestbanegården til DSB-stationen den 3. oktober 1942.Økonomiske Udfordringer og Nedlæggelse
Banen havde et sidespor, som ½ km syd for Tårs Station udgik til Boller, hvor banens oprindelige grusgrav lå. Her blev hentet ballast og grusmaterialer indtil 1917, hvor graven var tømt. De første år gav banen et mindre overskud, men fra 1919 begyndte den at give underskud, med undtagelse af enkelte år under 2. verdenskrig.Vodskov-Østervrå Jernbane blev nedlagt den 1. april 1950, og på HP's generalforsamling den 5. januar 1953 blev det besluttet, at HH også skulle nedlægges, hvilket skete samme år. Med nedlæggelsen af HH og Vodskov-Øster Vrå Banen forsvandt jernbanenettet i det centrale Nordjylland. Alle stationsbygninger er bevaret undtagen Hjørring Vestbanegård.