Hads-Herreds Jernbane - HHJ



Anlæggelsen af Aarhus-Hou Jernbane og Dens Udvikling til Odderbanen

Jernbanen mellem Aarhus og Ryomgaard blev anlagt i slutningen af 1800-tallet, og det var naturligt at overveje en udvidelse mod syd. Diskussionen om en bane i sydlig retning startede allerede den 10. januar 1876 med aktietegningen. Den 15. november 1876 var finansieringen tilfredsstillende, og anmodningen blev indsendt til Indenrigsministeriet. Processen var dog kompleks, især på grund af diskussionen om, hvorvidt banen skulle være en privatbane eller en statsbane.

Lovgivning og Anlægsarbejde

Med loven af 12. maj 1882 fik regeringen tilladelse til at meddele eneret på anlæg af en jernbane fra Hou Havn over Odder til et punkt på statsbanen mellem Skanderborg og Aarhus. Koncessionen til banen blev udstedt den 4. september 1882 til en komité, med det klare pålæg, at banen skulle være anlagt inden 1. oktober 1884. Lauritz Petersen & Wätzold påbegyndte byggeriet i oktober 1882, og banen blev indviet den 18. juni 1884.

Banens oprindelige navn var Hads-herreds Jernbane, men i 1884 blev det ændret til Hads-Nings Herreds Jernbane. I 1888 indførte banen, som den første danske privatbane, faste pensionsbestemmelser for personalet.

Nedlæggelse af Strækningen til Hou

Efter mange års drift blev strækningen mellem Odder og Hou vedtaget nedlagt på en generalforsamling og gennemført den 31. marts 1977. Det var med stor vemod, at Hov tog afsked med sin jernbane, og da det sidste tog kørte fra Hov den 21. maj 1977 om aftenen, blev det fulgt gennem byen af hundredvis af børn og voksne i fakkeltog.

Hermed blev banen reduceret til den form, vi kender i dag under navnet Odderbanen.

Odderbanens Videre Udvikling

Den 1. januar 2001 overtog Århus Amt det økonomiske tilsyn med banen, og amtet blev herefter den eneste tilskudsgiver til drift og anlæg. Odderbanen fortsatte med at køre mellem Odder og Aarhus og blev den 9. december 2012 en del af Aarhus Nærbane sammen med Grenaabanen.

Aarhus Letbane

Odderbanen blev, sammen med Grenaabanen, lukket for ombygning fra jernbane til letbane den 27. august 2016. Det var forventet, at banen ville genåbne som en del af Aarhus Letbane i begyndelsen af 2018, hvor den sidste del af den nybyggede indre strækning mellem Lisbjerg og Lystrup også skulle åbne. På grund af manglende sikkerhedsgodkendelse blev genåbningen hhv. åbningen af den nye strækning imidlertid udskudt på ubestemt tid. Godkendelsen forelå 25. april 2019, og genåbningen hhv. åbningen vil fandt sted 30. april 2019, som en del af den 110 km lange letbane Odder-Århus-Grenaa.


Hads-Herreds Jernbane (HHJ) servicerede følgende jernbaner

Jernbanens navnOperatørLængdeÅbnetNedlagt
Hads-Ning Herreders Jernbane (Odder - Hou) HHJ 9,71884.06.191977.05.21
Aarhus-Odder-Hou (Odderbanen) HHJ 36,31884.06.192016.08.27


Hads-Herreds Jernbane (HHJ) har eller har haft følgende materiel


FotoMaterielAnskaffelsesdatoIbrug til
Stedet er fotograferetHHJ DL 1119691984
Stedet er fotograferetHHJ M 319521969
HHJ YBM 251973.08.15
HHJ YBM 2619761978.04.08
HHJ YBM 2719761978
HHJ YBM 281978.11.071988
HHJ YBM 2919821992
HHJ YM 311968.05.042008.01.01
HHJ YM 321968.05.042008.01.01
HHJ YM 331973.06.072008.01.01
HHJ YM 341973.07.032008.01.01
HHJ YM 351983.11.102008.01.01
HHJ YM 361984.02.232008.01.01
HHJ YM 3720052008.01.01
HHJ YM 3820052008.01.01
Stedet er fotograferetHHJ YM 520082008
HHJ YM 62008.03.282008

Eksempler på banemærker fra Hads-Herreds Jernbane (HHJ)




Litteratur for: HHJ - Hads-Herreds Jernbane

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Gennem Hads og Ning herreder i 100 år
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Gennem Hads og Ning herreder i 100 år
Ole Linå Jørgensen
1984
277


Odderbanen 1984-2009 Fra HHJ til Midtjysk Jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Odderbanen 1984-2009 Fra HHJ til Midtjysk Jernbaner
Thomas Tjørnehøj
2009
64

Holsund
9788789385341
Østjyske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Østjyske jernbaner
Niels Jensen
1978
154
København
J. Fr. Clausen
87-11-03852-7