Hads-Herreds Jernbane - HHJ
Anlæggelsen af Aarhus-Hou Jernbane og Dens Udvikling til Odderbanen
Jernbanen mellem Aarhus og Ryomgaard blev anlagt i slutningen af 1800-tallet, og det var naturligt at overveje en udvidelse mod syd. Diskussionen om en bane i sydlig retning startede allerede den 10. januar 1876 med aktietegningen. Den 15. november 1876 var finansieringen tilfredsstillende, og anmodningen blev indsendt til Indenrigsministeriet. Processen var dog kompleks, især på grund af diskussionen om, hvorvidt banen skulle være en privatbane eller en statsbane.Lovgivning og Anlægsarbejde
Med loven af 12. maj 1882 fik regeringen tilladelse til at meddele eneret på anlæg af en jernbane fra Hou Havn over Odder til et punkt på statsbanen mellem Skanderborg og Aarhus. Koncessionen til banen blev udstedt den 4. september 1882 til en komité, med det klare pålæg, at banen skulle være anlagt inden 1. oktober 1884. Lauritz Petersen & Wätzold påbegyndte byggeriet i oktober 1882, og banen blev indviet den 18. juni 1884.Banens oprindelige navn var Hads-herreds Jernbane, men i 1884 blev det ændret til Hads-Nings Herreds Jernbane. I 1888 indførte banen, som den første danske privatbane, faste pensionsbestemmelser for personalet.
Nedlæggelse af Strækningen til Hou
Efter mange års drift blev strækningen mellem Odder og Hou vedtaget nedlagt på en generalforsamling og gennemført den 31. marts 1977. Det var med stor vemod, at Hov tog afsked med sin jernbane, og da det sidste tog kørte fra Hov den 21. maj 1977 om aftenen, blev det fulgt gennem byen af hundredvis af børn og voksne i fakkeltog.Hermed blev banen reduceret til den form, vi kender i dag under navnet Odderbanen.