Hjørring-Løkken-Aabybro, senere HP - HLA, en artikel om Hjørring-Løkken-Aabybro, senere HP




Tidlige Planer og Anlæggelse af Hjørring-Åbybro Jernbane

Allerede i 1891 blev de første planer fremlagt om anlæggelse af en jernbane mellem Hjørring og Åbybro. Det var dog først med jernbaneloven af 27. maj 1908, at projektet for alvor tog fart. Staten ydede et tilskud på 50 procent af anlægsomkostningerne, og koncessionen blev udstedt den 23. maj 1910. Stationsbygningerne blev tegnet af arkitekten Sylvius Knutzen.

Banens Indvielse og Drift

Anlægsarbejdet forløb uden større komplikationer, og den 4. juli 1913 kunne banen indvies med stor festivitas. Den ordinære drift startede dagen efter med fire daglige tog i hver retning. I 1939 blev banen sammenlagt med de øvrige Hjørring-baner under navnet Hjørring Privatbaner. Dette førte til nedlæggelsen af Hjørring Vestbanegård, og den 11. august 1942 blev Hjørring-Løkken-banen sammen med de andre Hjørring-baner flyttet til Statsbanestationen.

Banens Betydning for Turisme og Godstransport

Løkken Station blev en vigtig endestation for mange tog fra Hjørring og Aalborg. Stationen havde tosporet remise, drejeskive og et stort sporareal. Togene, der kørte fra Hjørring, satte vogne af i Løkken og hentede dem på tilbageturen, hvilket betød, at kun mindre tog kørte mellem Løkken og Åbybro.

Banen gav et stort opsving i turismen, da det nu blev muligt at tage på endagsudflugter til vestkystens badestrande. Badetogene kunne have op til 20-30 vogne fra Hjørring til Lønstrup og fra Aalborg til Løkken. Banen anskaffede 16 bænkevogne, som var lukkede godsvogne, der kunne forsynes med bænke og fungere som 3. klasses personvogne. I Lønstrup blev der i 1914 opført en stor ventehal af træ til badegæsterne, som uden for badesæsonen blev brugt til opbevaring af bænkene.

Banens Nedgang og Lukning

Banen oplevede kun overskud de første seks år, hvorefter underskuddet begyndte at stige støt. Frisk fisk fra kystbyerne udgjorde en betydelig del af godstransporten, men tørv og briketter fra Kås, især under de to verdenskrige, var den største del. Da denne produktion ophørte omkring 1960, forsvandt grundlaget for strækningen Åbybro-Løkken. Ledelsen foreslog at bevare strækningen Hjørring-Løkken, men på generalforsamlingen i 1963 blev det besluttet at lukke hele banen.

Alle stationsbygninger, undtagen Hjørring Vestbanegård, er bevaret den dag i dag.


Hjørring-Løkken-Aabybro, senere HP (HLA) servicerede følgende jernbaner

Jernbanens navnOperatørLængdeÅbnetNedlagt
Hjørring-Løkken-Aabybro HP (Oprindelig: HLA) 54,61913.07.051963.09.28


Hjørring-Løkken-Aabybro, senere HP (HLA) har eller har haft følgende materiel


FotoMaterielAnskaffelsesdatoIbrug til
HLA 11913
HLA 219131947
HLA 31913
HLA 41913

Eksempler på banemærker fra Hjørring-Løkken-Aabybro, senere HP (HLA)




Litteratur for: HLA - Hjørring-Løkken-Aabybro, senere HP

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Med tog til Løkken - Hjallerup - Skagen
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Med tog til Løkken - Hjallerup - Skagen
Finn Madsen og Frank Sørensen
2012
27
Aalborg
Limfjordsbanen
Nordjyske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Nordjyske jernbaner
Niels Jensen
1976
119
København
J. Fr. Clausen
87-11-03756-3