Hjørring-Løkken-Aabybro, senere HP - HLA, en artikel om Hjørring-Løkken-Aabybro, senere HP
Tidlige Planer og Anlæggelse af Hjørring-Åbybro Jernbane
Allerede i 1891 blev de første planer fremlagt om anlæggelse af en jernbane mellem Hjørring og Åbybro. Det var dog først med jernbaneloven af 27. maj 1908, at projektet for alvor tog fart. Staten ydede et tilskud på 50 procent af anlægsomkostningerne, og koncessionen blev udstedt den 23. maj 1910. Stationsbygningerne blev tegnet af arkitekten Sylvius Knutzen.Banens Indvielse og Drift
Anlægsarbejdet forløb uden større komplikationer, og den 4. juli 1913 kunne banen indvies med stor festivitas. Den ordinære drift startede dagen efter med fire daglige tog i hver retning. I 1939 blev banen sammenlagt med de øvrige Hjørring-baner under navnet Hjørring Privatbaner. Dette førte til nedlæggelsen af Hjørring Vestbanegård, og den 11. august 1942 blev Hjørring-Løkken-banen sammen med de andre Hjørring-baner flyttet til Statsbanestationen.Banens Betydning for Turisme og Godstransport
Løkken Station blev en vigtig endestation for mange tog fra Hjørring og Aalborg. Stationen havde tosporet remise, drejeskive og et stort sporareal. Togene, der kørte fra Hjørring, satte vogne af i Løkken og hentede dem på tilbageturen, hvilket betød, at kun mindre tog kørte mellem Løkken og Åbybro.Banen gav et stort opsving i turismen, da det nu blev muligt at tage på endagsudflugter til vestkystens badestrande. Badetogene kunne have op til 20-30 vogne fra Hjørring til Lønstrup og fra Aalborg til Løkken. Banen anskaffede 16 bænkevogne, som var lukkede godsvogne, der kunne forsynes med bænke og fungere som 3. klasses personvogne. I Lønstrup blev der i 1914 opført en stor ventehal af træ til badegæsterne, som uden for badesæsonen blev brugt til opbevaring af bænkene.
Banens Nedgang og Lukning
Banen oplevede kun overskud de første seks år, hvorefter underskuddet begyndte at stige støt. Frisk fisk fra kystbyerne udgjorde en betydelig del af godstransporten, men tørv og briketter fra Kås, især under de to verdenskrige, var den største del. Da denne produktion ophørte omkring 1960, forsvandt grundlaget for strækningen Åbybro-Løkken. Ledelsen foreslog at bevare strækningen Hjørring-Løkken, men på generalforsamlingen i 1963 blev det besluttet at lukke hele banen.Alle stationsbygninger, undtagen Hjørring Vestbanegård, er bevaret den dag i dag.
Hjørring-Løkken-Aabybro, senere HP (HLA) servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Hjørring-Løkken-Aabybro | HP (Oprindelig: HLA) | 54,6 | 1913.07.05 | 1963.09.28 |
Hjørring-Løkken-Aabybro, senere HP (HLA) har eller har haft følgende materiel
Eksempler på banemærker fra Hjørring-Løkken-Aabybro, senere HP (HLA)
Litteratur for: HLA - Hjørring-Løkken-Aabybro, senere HP
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Med tog til Løkken - Hjallerup - Skagen Finn Madsen og Frank Sørensen 2012 27 Aalborg Limfjordsbanen | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Nordjyske jernbaner Niels Jensen 1976 119 København J. Fr. Clausen 87-11-03756-3 |