Aalborg-Hvalpsund Jernbane - AHB
Jernbanen mellem Års, Nibe og Svenstrup: Etablering og Udvikling
Loven af 8. maj 1894 indeholdt planer om en jernbane mellem Års, Nibe og Svenstrup. Fra Svenstrup kunne man benytte samme spor som strækningen Ålborg-Hadsund, der også var inkluderet i den samme jernbanelov. Staten ydede et tilskud på halvdelen af anlægsudgifterne til de fleste af banerne nævnt i loven, herunder denne strækning.Koncession og Indvielse
Den 23. december 1895 blev der udstedt koncession til banen, og indvielsen af strækningen fandt sted den 15. juli 1899. Allerede i 1896 opstod idéen om at forlænge banen fra Aars til Hvalpsund. Dette blev diskuteret på et møde i Farsø, og kort tid efter blev der nedsat et udvalg for at arbejde videre med sagen. Der var kortvarigt optræk til en lokal konflikt, da Farsø ønskede, at banen skulle have endepunkt i Farsø og dermed ikke føres helt til Hvalpsund. I 1900 opnåedes enighed, og et nyt fælles udvalg for banen Aars-Hvalpsund foretog henvendelse til Aars-Nibe-Svenstrup Banen om driftsfællesskab.Anlægsarbejde og Koncession
Driftsbestyrer Rammeskov fra Aalborg udarbejdede et nyt projekt, hvor udgiften blev anslået til 756.000 kroner. I ansøgningen til ministeriet blev det anmodet om, at staten skulle betale halvdelen af anlægsudgifterne. Næsten samtidigt blev der indsendt en ansøgning fra beboere i Gedsted om koncession på en jernbane Aalestrup-Gedsted-Hvalpsund, men denne bane blev afvist af Rigsdagen. Dette førte til, at Gedsted-projektet henvendte sig til Aars-Hvalpsund-projektet og fik ændret linjeføringen til at omfatte Gedsted mod vederlag.Et kompromis blev endelig fundet, og projektet blev inkluderet i den store jernbanelov af 27. maj 1908. Koncessionen til banen blev udstedt den 13. november 1908, og anlægsarbejdet startede i april 1909. Der blev anskaffet 2 lokomotiver, 6 godsvogne og 4 personvogne til driften. Indvielsen fandt sted den 2. juli 1910, og dagen efter blev den ordinære drift indledt med 4 daglige tog i hver retning.