Aalborg-Hvalpsund Jernbane - AHB, en artikel om Aalborg-Hvalpsund Jernbane




Jernbanen mellem Års, Nibe og Svenstrup: Etablering og Udvikling

Loven af 8. maj 1894 indeholdt planer om en jernbane mellem Års, Nibe og Svenstrup. Fra Svenstrup kunne man benytte samme spor som strækningen Ålborg-Hadsund, der også var inkluderet i den samme jernbanelov. Staten ydede et tilskud på halvdelen af anlægsudgifterne til de fleste af banerne nævnt i loven, herunder denne strækning.

Koncession og Indvielse

Den 23. december 1895 blev der udstedt koncession til banen, og indvielsen af strækningen fandt sted den 15. juli 1899. Allerede i 1896 opstod idéen om at forlænge banen fra Aars til Hvalpsund. Dette blev diskuteret på et møde i Farsø, og kort tid efter blev der nedsat et udvalg for at arbejde videre med sagen. Der var kortvarigt optræk til en lokal konflikt, da Farsø ønskede, at banen skulle have endepunkt i Farsø og dermed ikke føres helt til Hvalpsund. I 1900 opnåedes enighed, og et nyt fælles udvalg for banen Aars-Hvalpsund foretog henvendelse til Aars-Nibe-Svenstrup Banen om driftsfællesskab.

Anlægsarbejde og Koncession

Driftsbestyrer Rammeskov fra Aalborg udarbejdede et nyt projekt, hvor udgiften blev anslået til 756.000 kroner. I ansøgningen til ministeriet blev det anmodet om, at staten skulle betale halvdelen af anlægsudgifterne. Næsten samtidigt blev der indsendt en ansøgning fra beboere i Gedsted om koncession på en jernbane Aalestrup-Gedsted-Hvalpsund, men denne bane blev afvist af Rigsdagen. Dette førte til, at Gedsted-projektet henvendte sig til Aars-Hvalpsund-projektet og fik ændret linjeføringen til at omfatte Gedsted mod vederlag.

Et kompromis blev endelig fundet, og projektet blev inkluderet i den store jernbanelov af 27. maj 1908. Koncessionen til banen blev udstedt den 13. november 1908, og anlægsarbejdet startede i april 1909. Der blev anskaffet 2 lokomotiver, 6 godsvogne og 4 personvogne til driften. Indvielsen fandt sted den 2. juli 1910, og dagen efter blev den ordinære drift indledt med 4 daglige tog i hver retning.

Senere Udvikling

AHB (Aars-Hvalpsund Banen) blev senere en del af Ålborg Privatbaner, hvilket bidrog til en yderligere sammenkobling af jernbanenettet i regionen.


Aalborg-Hvalpsund Jernbane (AHB) servicerede følgende jernbaner

Jernbanens navnOperatørLængdeÅbnetNedlagt
Farsø-Sebbersund AHB 52,0Ikke anlagtIkke anlagt
Hvalpsundbanen, Aalborg-Hvalpsund Banen APB (Oprindelig: AHB) 75,11899.07.161969.03.31


Aalborg-Hvalpsund Jernbane (AHB) har eller har haft følgende materiel


FotoMaterielAnskaffelsesdatoIbrug til
AHB ML 320219361970
AHB SM 1319611969

Eksempler på banemærker fra Aalborg-Hvalpsund Jernbane (AHB)




Litteratur for: AHB - Aalborg-Hvalpsund Jernbane

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Dengang der gik tog til Sæby, Fjerritslev, Hadsund og Hvalpsund
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Dengang der gik tog til Sæby, Fjerritslev, Hadsund og Hvalpsund
Finn Madsen og Frank Sørensen
2009
23
Aalborg
Limfjordsbanen
Nordjyske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Nordjyske jernbaner
Niels Jensen
1976
119
København
J. Fr. Clausen
87-11-03756-3
Aalborg-Hvalpsund Jernbane (Dansk Jernbane-Klub: 58)
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Aalborg-Hvalpsund Jernbane (Dansk Jernbane-Klub: 58)
Hans Jørn Fredberg, Poul Thor Hansen
2009
276

Dansk Jernbane-Klub
9788787050609
Aars – Farsø – Hvalpsund jernbane 1910-1969 (Aalborg-Hvalpsund)
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Aars – Farsø – Hvalpsund jernbane 1910-1969 (Aalborg-Hvalpsund)
Poul Jørgensen, Poul Thor Hansen og Ib Thor Hansen
1998
72
Farsø

87-7742-003-9