Aalborg-Hvalpsund Jernbane - AHB, en artikel om Aalborg-Hvalpsund Jernbane
Jernbanen mellem Års, Nibe og Svenstrup: Etablering og Udvikling
Loven af 8. maj 1894 indeholdt planer om en jernbane mellem Års, Nibe og Svenstrup. Fra Svenstrup kunne man benytte samme spor som strækningen Ålborg-Hadsund, der også var inkluderet i den samme jernbanelov. Staten ydede et tilskud på halvdelen af anlægsudgifterne til de fleste af banerne nævnt i loven, herunder denne strækning.Koncession og Indvielse
Den 23. december 1895 blev der udstedt koncession til banen, og indvielsen af strækningen fandt sted den 15. juli 1899. Allerede i 1896 opstod idéen om at forlænge banen fra Aars til Hvalpsund. Dette blev diskuteret på et møde i Farsø, og kort tid efter blev der nedsat et udvalg for at arbejde videre med sagen. Der var kortvarigt optræk til en lokal konflikt, da Farsø ønskede, at banen skulle have endepunkt i Farsø og dermed ikke føres helt til Hvalpsund. I 1900 opnåedes enighed, og et nyt fælles udvalg for banen Aars-Hvalpsund foretog henvendelse til Aars-Nibe-Svenstrup Banen om driftsfællesskab.Anlægsarbejde og Koncession
Driftsbestyrer Rammeskov fra Aalborg udarbejdede et nyt projekt, hvor udgiften blev anslået til 756.000 kroner. I ansøgningen til ministeriet blev det anmodet om, at staten skulle betale halvdelen af anlægsudgifterne. Næsten samtidigt blev der indsendt en ansøgning fra beboere i Gedsted om koncession på en jernbane Aalestrup-Gedsted-Hvalpsund, men denne bane blev afvist af Rigsdagen. Dette førte til, at Gedsted-projektet henvendte sig til Aars-Hvalpsund-projektet og fik ændret linjeføringen til at omfatte Gedsted mod vederlag.Et kompromis blev endelig fundet, og projektet blev inkluderet i den store jernbanelov af 27. maj 1908. Koncessionen til banen blev udstedt den 13. november 1908, og anlægsarbejdet startede i april 1909. Der blev anskaffet 2 lokomotiver, 6 godsvogne og 4 personvogne til driften. Indvielsen fandt sted den 2. juli 1910, og dagen efter blev den ordinære drift indledt med 4 daglige tog i hver retning.
Senere Udvikling
AHB (Aars-Hvalpsund Banen) blev senere en del af Ålborg Privatbaner, hvilket bidrog til en yderligere sammenkobling af jernbanenettet i regionen.Aalborg-Hvalpsund Jernbane (AHB) servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Farsø-Sebbersund | AHB | 52,0 | Ikke anlagt | Ikke anlagt |
Hvalpsundbanen, Aalborg-Hvalpsund Banen | APB (Oprindelig: AHB) | 75,1 | 1899.07.16 | 1969.03.31 |
Aalborg-Hvalpsund Jernbane (AHB) har eller har haft følgende materiel
Foto | Materiel | Anskaffelsesdato | Ibrug til |
---|---|---|---|
AHB ML 3202 | 1936 | 1970 | |
AHB SM 13 | 1961 | 1969 |
Eksempler på banemærker fra Aalborg-Hvalpsund Jernbane (AHB)
Litteratur for: AHB - Aalborg-Hvalpsund Jernbane
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Dengang der gik tog til Sæby, Fjerritslev, Hadsund og Hvalpsund Finn Madsen og Frank Sørensen 2009 23 Aalborg Limfjordsbanen | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Nordjyske jernbaner Niels Jensen 1976 119 København J. Fr. Clausen 87-11-03756-3 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Aalborg-Hvalpsund Jernbane (Dansk Jernbane-Klub: 58) Hans Jørn Fredberg, Poul Thor Hansen 2009 276 Dansk Jernbane-Klub 9788787050609 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Aars – Farsø – Hvalpsund jernbane 1910-1969 (Aalborg-Hvalpsund) Poul Jørgensen, Poul Thor Hansen og Ib Thor Hansen 1998 72 Farsø 87-7742-003-9 |