Hjørring Privatbaner - HP, en artikel om Hjørring Privatbaner
Historien om Hjørring-Aalbæk Jernbane (HA) og Hirtshalsbanen
Tidlige Planer og Anlægsarbejde
De ældste planer for etablering af en jernbane nord for Hjørring omfattede en strækning fra statsbanestationen i Tolne til Tuen. Disse planer blev dog droppet til fordel for en bane mellem Hjørring og Aalbæk, med en sidebane fra den nuværende Vellingshøj Station til Hirtshals. Hovedstrækningen på 36 km skulle følge ruten Hjørring Vestbanegård – Skibsby – Vestermark – Bjergby – Mygdal – Uggerby – Tversted – Tuen – Sørig – Kyllesbæk – Aalbæk.Jernbaneloven af 1908 og Anlæggelsen af Hirtshalsbanen
Hjørring-Aalbæk/Hirtshals-banen blev inkluderet i den store jernbanelov af 27. maj 1908, men da loven omfattede hele 51 baneforslag og kun tillod udstedelse af fire eneretsbevillinger om året, blev anlæggelsen forsinket. Først den 28. maj 1915 blev eneretsbevillingen udstedt.I 1919 begyndte anlæggelsen af Hirtshals Havn, hvilket førte til, at sidebanen til Hirtshals blev prioriteret som et beskæftigelsesprojekt. Efter 1. verdenskrig, hvor arbejdsløsheden var stor, satte Hjørring-Aalbæk Jernbane og Hjørring Købstad arbejdsløse i gang med forarbejdet. I 1923 blev resten af arbejdet udliciteret, og anlæggelsen af banen startede for alvor i april 1924. Strækningen blev indviet den 19. december 1925. Hirtshalsbanen blev en succes, bl.a. på grund af åbningen af færgefarten fra Hirtshals til Kristiansand i 1927, som ud over biler også kunne transportere to jernbanevogne.
Navneændring og Fusioner
Den 1. april 1933 skiftede Hjørring-Aalbæk Jernbane (HA) navn til Hirtshalsbanen (HB). Planerne om en hovedstrækning til Aalbæk blev flere gange overvejet, men endeligt droppet i 1954.Hirtshalsbanen havde fra starten fælles drift med Hjørring-Løkken-Aabybro Jernbane, Hjørring-Hørby Jernbane, og Vodskov-Østervrå Jernbane, hvor de delte driftsbestyrer, hovedkontor, værksted og maskindepot samt fælles ledelse af baneafdelingen og en gensidig overenskomst om vognbenyttelse. De fire baner fusionerede den 1. april 1939 til ét selskab: Hjørring Privatbaner. Efter de store privatbanenedlæggelser i 1950'erne og 1960'erne var kun Hirtshalsbanen tilbage i Hjørring Privatbaner (HP).
Modernisering og Fusion med Skagensbanen
I januar 2001 overtog Nordjyllands Amt statens aktier og ansvaret for driften og infrastrukturen på Hirtshalsbanen og Skagensbanen. Herefter fusionerede Skagensbanen A/S og A/S Hjørring Privatbaner til Nordjyske Jernbaner A/S. Efter strukturreformen i 2007 overtog Nordjyllands Trafikselskab ejerskabet. Siden fusionen har ejerne investeret 260 millioner kr. i nye skinner, tekniske anlæg og tog. Nordjyske Jernbaner modtog Desiro-tog i 2005 og Lint 41-tog i 2017, som kan køre op til 100 km/t og nå en topfart på 120 km/t mellem Skagen og Hulsig.Hjørring Privatbaner (HP) servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Hjørring-Hirtshals | NJJ (Oprindelig: HP) | 17,8 | 1925.12.18 | I drift |
Hjørring-Hørby | HP (Oprindelig: HH) | 35,0 | 1913.11.08 | 1953.03.15 |
Hjørring-Løkken-Aabybro | HP (Oprindelig: HLA) | 54,6 | 1913.07.05 | 1963.09.28 |
Vodskov-Østervrå Jernbane | HP (Oprindelig: VØ) | 36,5 | 1924.05.21 | 1950.03.31 |
Hjørring Privatbaner (HP) har eller har haft følgende materiel
Foto | Materiel | Anskaffelsesdato | Ibrug til |
---|---|---|---|
HP 15 | 1970 | 1977 | |
HP YM 32 | 1968.03.30 | 2001.01.01 | |
HP YM 33 | 1968.03.30 | 2001.01.01 | |
HP YM 34 | 1974.11.09 | 2001.01.01 | |
HP YM 35 | 1983.08.11 | 2001.01.01 |
Litteratur for: HP - Hjørring Privatbaner
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Hirtshalsbanen 1925-1965 A. Gregersen 1965 55 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Hirtshalsbanen gennem 50 år P. Thomassen 1975 109 P. Thomassens Forlag | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Hjørring - Hørby Banen (Dansk Jernbane-Klub: 23) B. Wilcke & P. Thomassen 1969 79 Dansk Jernbane-Klub | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Hjørring - Ålbæk og Hirtshalsbanen Vodskov-Østervraa Banen (Dansk Jernbane-Klub: 14) P. Thomassen & B. Wilcke 1965 68 Dansk Jernbane-Klub | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Med tog til Løkken - Hjallerup - Skagen Finn Madsen og Frank Sørensen 2012 27 Aalborg Limfjordsbanen | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Nordjyske jernbaner Niels Jensen 1976 119 København J. Fr. Clausen 87-11-03756-3 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Vodskov-Østervraa Banen (Dansk Jernbane-Klub: 13) B. Wilcke og P. Thomassen 1965 58 Dansk Jernbane-Klub |