Hjørring Privatbaner - HP
Historien om Hjørring-Aalbæk Jernbane (HA) og Hirtshalsbanen
Tidlige Planer og Anlægsarbejde
De ældste planer for etablering af en jernbane nord for Hjørring omfattede en strækning fra statsbanestationen i Tolne til Tuen. Disse planer blev dog droppet til fordel for en bane mellem Hjørring og Aalbæk, med en sidebane fra den nuværende Vellingshøj Station til Hirtshals. Hovedstrækningen på 36 km skulle følge ruten Hjørring Vestbanegård – Skibsby – Vestermark – Bjergby – Mygdal – Uggerby – Tversted – Tuen – Sørig – Kyllesbæk – Aalbæk.Jernbaneloven af 1908 og Anlæggelsen af Hirtshalsbanen
Hjørring-Aalbæk/Hirtshals-banen blev inkluderet i den store jernbanelov af 27. maj 1908, men da loven omfattede hele 51 baneforslag og kun tillod udstedelse af fire eneretsbevillinger om året, blev anlæggelsen forsinket. Først den 28. maj 1915 blev eneretsbevillingen udstedt.I 1919 begyndte anlæggelsen af Hirtshals Havn, hvilket førte til, at sidebanen til Hirtshals blev prioriteret som et beskæftigelsesprojekt. Efter 1. verdenskrig, hvor arbejdsløsheden var stor, satte Hjørring-Aalbæk Jernbane og Hjørring Købstad arbejdsløse i gang med forarbejdet. I 1923 blev resten af arbejdet udliciteret, og anlæggelsen af banen startede for alvor i april 1924. Strækningen blev indviet den 19. december 1925. Hirtshalsbanen blev en succes, bl.a. på grund af åbningen af færgefarten fra Hirtshals til Kristiansand i 1927, som ud over biler også kunne transportere to jernbanevogne.
Navneændring og Fusioner
Den 1. april 1933 skiftede Hjørring-Aalbæk Jernbane (HA) navn til Hirtshalsbanen (HB). Planerne om en hovedstrækning til Aalbæk blev flere gange overvejet, men endeligt droppet i 1954.Hirtshalsbanen havde fra starten fælles drift med Hjørring-Løkken-Aabybro Jernbane, Hjørring-Hørby Jernbane, og Vodskov-Østervrå Jernbane, hvor de delte driftsbestyrer, hovedkontor, værksted og maskindepot samt fælles ledelse af baneafdelingen og en gensidig overenskomst om vognbenyttelse. De fire baner fusionerede den 1. april 1939 til ét selskab: Hjørring Privatbaner. Efter de store privatbanenedlæggelser i 1950'erne og 1960'erne var kun Hirtshalsbanen tilbage i Hjørring Privatbaner (HP).