HTJ - Høng-Tølløse Jernbane
Efter anlæggelsen af den Sjællandske Nordvestbane i 1875 var der stor interesse i at udfylde det jernbane tomme område mellem Vestbanen (København – Roskilde – Slagelse - Korsør) og Nordvestbanen (Roskilde – Holbæk – Kalundborg). I jernbane lov af 8. maj 1894 blev det mulig via to baner – én fra Slagelse til Værslev (tæt på Kalundborg) og én tværbane med tilslutning et sted på Slagelse – Værslev banen til en tilslutning i Tølløse på Nordvestbanen og det blev til Høng – Tølløsebanen.
Der var problemer med finansieringen af banen og det lykkedes først i starten af år 1900 at få økonomien på plads. Selve anlægget af banen gik gnidningsløst og den 22. december 1901 kom banen i drift.
DSB nedlægger trafikken mellem Slagelse og Værslev den 23. maj 1971 og Høng – Tølløse banen overtage trafikken mellem Høng og Slagelse fra DSB. I 1997 overtog Høng – Tølløse banen ejerskabet af banen mellem Slagelse og Høng af Banedanmark.
Pr. 1. Maj 2003 blev banen sammen med Odsherreds Jernbane (OHJ)fusioneret til Vestsjællands Lokalbaner A/S (VL).
Vigtige årstal for Høng-Tølløse jernbane:
1894.05.08 I Lov af 8. maj 1894 godkendes anlægget af Høng - Tølløse banen.
1901.12.22 Indvielse af Høng - Tølløse banen.
1971.05.23 Høng - Tølløse overtager persontrafikken mellem Slagelse og Høng.
1997 Høng - Tølløse overtager banen mellem Slagelse og Høng.
2003.05.01 Pr. 1. Maj 2003 blev banen sammen med Odsherreds Jernbane (OHJ) fusioneret til Vestsjællands Lokalbaner A/S (VL).