Horsens Vestbaner - HV
Horsens Vestbaner: Fra Horsens-Tørring til Thyregod og Ejstrupholm
Horsens Vestbaner (HV) blev etableret med udgangspunkt i Horsens-Tørring Banen (HTB), som åbnede i 1891. I 1929 blev Horsens-Tørring-strækningen forlænget til Thyregod og Ejstrupholm og indgik i det nye selskab Horsens Vestbaner.Historien om Horsens-Tørring Banen
I jernbaneloven af 12. april 1889 blev en 27,8 km lang smalsporet bane (1000 mm) mellem Horsens og Tørring godkendt. Eneretsbevillingen blev givet den 22. november 1889, og banen blev åbnet den 1. december 1891. Persontogene blev ført ind til statsbanestationen i Horsens, mens der blev anlagt en særskilt godsstation for privatbanen.Godt syv år senere, den 23. april 1899, åbnede Horsens-Bryrup Jernbane, som også var smalsporet. Denne bane lejede sig ind på Tørringbanens første 6,6 km mellem Horsens og Lund.
Tilføjelser og Udvidelser
Med tilføjelsen af Bryrupbanen blev der opført en privatbanestation, hvor både person- og godstrafik kunne ekspederes udenom statsbanestationen. Passagererne havde adgang mellem privatbanestationen og statsbanestationen via en trappeovergang over statsbanestationens sporareal.Jernbaneloven af 27. maj 1908, LOV nr 156, indeholdt en plan for en bane fra Tørring over Tinnet Vesterlund til Thyregod. Loven krævede ikke, at banen skulle drives sammen med Horsens-Tørring, men tillod, at banen blev anlagt som en smalsporet bane, hvilket var nødvendigt for samdrift.
Ombygning og Normalsporing
Den endelige løsning på banens fremtid kom med jernbaneloven af 20. marts 1918, LOV nr 185, som tilføjede en bane fra Rask Mølle over Åle, Klovborg og Nørre Snede til Ejstrupholm. Denne lov krævede også, at Horsens-Tørring banen skulle ombygges til normalspor.Eneretsbevillingen blev givet den 1. december 1919 i henhold til 1918-loven og den 31. december 1919 i henhold til 1908-loven. Arbejdet begyndte dog først i 1923. Den 15. april 1929 blev normalsporet taget i brug på Horsens-Tørring-strækningen, og den 16. maj 1929 åbnede de to forlængelser:
- Rask Mølle-Ejstrupholm, en strækning på 26,3 km.
- Tørring-Thyregod, en strækning på 19,5 km.