Aalborg-Hadsund Jernbane - AHJ
Aalborg-Hadsund Jernbane (AHJ): En Privatbane i Østlige Himmerland
Aalborg-Hadsund Jernbane (AHJ) var en privatbane, der opererede mellem Aalborg og Hadsund i det østlige Himmerland fra 1900 til 1969. I Aalborg blev banen ofte omtalt som "Hadsundbanen," men dette navn kunne være forvirrende, da det også blev brugt om Randers-Hadsund Jernbane i Randers. Banen blev også kærligt kaldt "Hadsund-Peter", et øgenavn, som blev brugt om begge jernbaner.Anlæggelsen og Driftssamarbejdet
Aalborg-Hadsund Jernbane var den sidste af de privatbaner, der blev anlagt fra Aalborg. Ligesom Fjerritslev-Frederikshavn Jernbane (FFJ) og Aars-Nibe-Svenstrup Jernbane (ANSB) var den en del af den store jernbanelov fra 1894, og koncessionen blev udstedt den 20. maj 1897. Eneretshaverne kunne ifølge loven vælge at anlægge banerne som smalsporede (ned til 1.000 mm), men Aalborg-Hadsund blev anlagt som normalsporet (1.435 mm), formentlig for at muliggøre samarbejde med Randers-Hadsund Jernbane, som allerede i 1883 var anlagt som normalsporet.Alle tre jernbaneselskaber i Aalborg indgik fra starten i et driftssamarbejde, som fra 1902 blev kendt som Nordjyllands Forenede Privatbaner og senere Aalborg Privatbaner (APB). Indtil den 8. december 1902, hvor Aalborgs nye banegård stod færdig, udgik togene fra privatbanernes fælles godsbanegård.
Stationer og Udvidelser
I Hadsund endte togene på Hadsund Nord Station, mens Randers-Hadsund Jernbane havde sin endestation på Hadsund Syd Station, da der endnu ikke var en fast forbindelse over Mariager Fjord. Fra 1904, hvor Hadsundbroen blev indviet, fortsatte Aalborg-togene til Hadsund Syd. Efter en ombygning af broen i 1927 blev ruterne dog ændret, så Randers-togene fra sommerkøreplanen 1928 fortsatte over Mariager Fjord og fik endestation på Hadsund Nord sammen med Aalborg-togene.Jernbaneloven af 1918 og Fremtidige Planer
Den store jernbanelov fra 1918 indeholdt planer om en tværbane fra Arden til et punkt – senere konkretiseret til Bælum – på Aalborg-Hadsund Jernbane, muligvis videre til Øster Hurup. Der var også planer om en sidebane fra Skelund til Als, eventuelt videre til Øster Hurup. Disse projekter var en del af større planer om at skabe en havn i Øster Hurup, som skulle have dampskibsforbindelse med Hundested og betjene det meste af Himmerland via tilsluttende jernbaner. Selvom mange af disse projekter aldrig blev realiseret, kom Aars-Arden-Øster Hurup Jernbane længere i processen end de fleste, idet der blev udstedt eneretsbevilling, og banen blev udstukket og besigtiget.På Hadsund Egnsmuseum findes en fast udstilling om Aalborg-Hadsund Jernbane og Randers-Hadsund Jernbane, der giver indblik i banernes historie og betydning for området.