KHB - Kagerup-Helsinge Banen, senere GDS


KHB - Kagerup-Helsinge Banen, senere GDS var en sidebane til den oprindelige Gribskovbane fra Hillerød – Græsted, som åbnede åbnet i 1880. KHB var et selvstændigt driftsselskab med eget rullende materiel, men der var fra åbningen den 16. juli 1897 driftsfællesskab med Gribskovbanen.

Der blev kun anskaffet meget lidt rullende materiel til banen, og den sidste personvogn, som banen fik, var M 4. Den blev leveret samtidig med to lignende vogne til Gribskovbanen. M 4 er det eneste bevarede køretøj fra den kun 6 km lange bane.

De tre vogne nåede at være i drift i 45 år og i den periode blev der ændret meget på dem. Største ombygning var i 1934, da Vognfabrikken Scandia ombyggede dem til bivogne for de dengang helt nye Triangelmotorvogne. Den udvendige beklædning af jern blev erstattet af teaktræ, og indvendig blev vognen helt ryddet og genopbygget med nye skillerum og moderne lædersofaer.


Kagerup-Helsinge Banen, senere GDS (KHB) servicerede følgende jernbaner

Jernbanens navnOperatørLængdeÅbnetNedlagt
Kagerup-Helsinge LT (Oprindelig: GDS) 6,01897.07.16I drift