Mariager-Faarup-Viborg Jernbane - MFVJ, en artikel om Mariager-Faarup-Viborg Jernbane
Mariager-Fårup-Viborg Jernbane: En Af Danmarks Sidste Privatbaner
Mariager-Fårup-Viborg Jernbane (MFVJ) var en af de sidste jernbaner, der blev anlagt i Danmark. Banen blev etableret for at forbinde den lille købstad Mariager med resten af Jylland, men den stod allerede fra starten overfor store udfordringer. Konkurrencen fra biler, busser og lastbiler gjorde det svært for banen at slå igennem som en afgørende transportforbindelse i området. Dette, kombineret med økonomiske og teknologiske forandringer, førte til, at MFVJ kun fik en relativt kort levetid.Mariager Bliver Sidste Købstad Med Jernbane
Mariager var den sidste jyske købstad, der fik en jernbane. Allerede i 1905 fremsatte en lokal komité et forslag om at anlægge en bane fra Onsild Stationsby på Randers-Aalborg Jernbane til Mariager og videre til Norup på Randers-Hadsund Jernbane. Jernbaneloven fra 1908 indeholdt to muligheder for banen: den kunne enten stoppe i Mariager eller blive ført videre til Randers-Hadsund Jernbane, forbi bl.a. cementfabrikkerne i Assens.Der var også planer om en bane fra Viborg gennem Nørreådalen med tilslutning til Randers-Hobro Jernbane. Spørgsmålet var, om banen skulle slutte i Randers eller i Fårup, som de lokale sogneråd ønskede at gøre til et centralt tilslutningspunkt for begge baner.
Jernbaneloven af 1918 og Banens Konstruktion
I jernbaneloven af 1918 blev både Mariager-Fårup og Viborg-Fårup jernbaner inkluderet, men de to strækninger blev delt i to selskaber. Dette skyldtes, at Mariager-Fårup allerede havde fået tilsagn om 75% statsstøtte i loven fra 1908, mens Viborg-Fårup kun modtog 50% statsstøtte i 1918-loven. For Viborg-Fårup blev persontrafikken nedlagt i maj 1965, mens godstrafikken fortsatte frem til marts 1966. Mariager-Fårup fortsatte med godstrafik indtil 1985.Trafikken på Banen
Mariager-Fårup-Viborg Jernbane blev drevet som en samlet drift, selvom selskaberne var adskilt. Banens hovedkontor lå i Viborg, men Mariager var banens største station med remiser og værksteder. Mariager blev også banens toglederstation og stod for mange administrative opgaver, selvom nogle af disse blev flyttet til Viborg i 1941.Banens godstransport udgjorde størstedelen af dens trafik, og især kultransporter fra Mariager Havn til Viborg Gasværk og Viborg Brændselskompagni var betydningsfulde. I starten af 1960'erne blev der tilføjet nye godskunder, som f.eks. Deutsche Erdöls olie- og bitumenanlæg, hvilket medførte store transporter af bitumen til Mariager. Skærvefabrikken i True leverede desuden store mængder skærver til DSB's banenet i Vestdanmark.
Trinbrætter og Stationsbygninger
Fra banens start blev der oprettet flere stationer og trinbrætter langs strækningen. Nogle af dem var officielt registrerede i køreplanerne, mens andre var "uofficielle", men alligevel godkendt af Ministeriet for offentlige Arbejder. Mange af disse stationer og trinbrætter er stadig bevaret i dag, hvilket gør MFVJ til en af de bedst bevarede jernbanestrækninger fra den tid.Banens Grusgrave
En vigtig del af banens historie var dens rolle som leverandør af grus til DSB. Fra 1920'erne blev MFVJ brugt til at transportere grus fra Handest Grusgrav til anlæg og vedligeholdelse af jernbanespor. I 1942 blev en ny grusgrav ved Gunderup taget i brug, og den fortsatte med at levere grus til jernbanen indtil 1960'erne.Nedlæggelsen af Viborg-Fårup Strækningen
Den 29. maj 1965 ophørte persontrafikken på Viborg-Fårup strækningen, og DSB overtog den lokale rutebilrute. Godstrafikken fortsatte dog indtil den 29. maj 1966, hvorefter banen blev nedlagt og sporene fjernet. Viborg Amt købte en del af banearealerne og omdannede dem til cykel- og gangstier, som stadig bruges den dag i dag.Mariager-Fårup Efter 1966
For Mariager-Fårup blev persontrafikken nedlagt 31. marts 1966, men fortsatte som godsbane. Kultransporter til Viborg Gasværk blev omdirigeret via Randers-Langå, og bitumen- og skærvetransporterne fortsatte også. På trods af de vedvarende godstransporter blev banens spor hurtigt nedslidte, og der opstod flere afsporinger. Til sidst stoppede godstransporterne helt i 1985.Mariager-Handest Veteranjernbane
Dansk Jernbane-Klub (DJK) havde længe arbejdet på at etablere veteranbanedrift på strækningen, og i maj 1970 blev Mariager-Handest Veteranjernbane (MHVJ) indviet. Veteranbanen er stadig i drift og giver besøgende mulighed for at opleve den historiske jernbanestrækning og de smukke landskaber omkring Mariager Fjord.Bevarelse af Banetracéet
Selvom en stor del af MFVJ er blevet nedlagt, er en betydelig del af banetracéet stadig bevaret. Af de oprindelige 58,4 km jernbane er 45 km stadig intakte. Dette inkluderer de 19,5 km skinner mellem Mariager og Fårup, 16 km af Nørreåstien og 7,5 km mellem Hammershøj og Ørum. Disse strækninger bruges i dag som cykel- og gangstier, men også som et vidnesbyrd om banens vigtige rolle i områdets historie.Mariager-Faarup-Viborg Jernbane (MFVJ) servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Faarup-Viborg Jernbane | MFVJ | 38,7 | 1927.07.01 | 1966.03.31 |
Mariager Handest Veteranjernbane | MHvJ | 16,6 | 1927.07.01 | I drift |
Mariager-Faarup Jernbane | MFVJ | 19,7 | 1927.07.01 | 1985 |
Mariager-Faarup-Viborg Jernbane (MFVJ) har eller har haft følgende materiel
Foto | Materiel | Anskaffelsesdato | Ibrug til |
---|---|---|---|
MFVJ SM 10 | 1947 | ||
MFVJ SM 11 | 1947 |
Eksempler på banemærker fra Mariager-Faarup-Viborg Jernbane (MFVJ)
MFVJ 13 - 40 Øre Motiv: Mariager Torv - Flerfarvet - trykkeri: Aug Laursen: Horsens - stemplet på Mariager Station (Mrg (Mr)).
Arkiv: danskejernbaner.dk
Arkiv: danskejernbaner.dk
MFVJ 18B - Provisorium (overtryk) 90 Øre sort bogtryk på 100 Øre Motiv: Mariager Kirke - Flerfarvet - trykkeri: Aug Laursen: Horsens - banemærket er stemplet.
Arkiv: danskejernbaner.dk
Arkiv: danskejernbaner.dk
MFVJ 24 - 120 Øre Motiv: Mariager Torv - Flerfarvet - trykkeri: Aug. Laursen: Horsens.
Arkiv: danskejernbaner.dk
Arkiv: danskejernbaner.dk
MFVJ 26 - Provisorium (overtryk) 80 Øre sort bogtryk på 70 Øre Motiv: Mariager Torv - Flerfarvet - trykkeri: Aug. Laursen: Horsens.
Arkiv: danskejernbaner.dk
Arkiv: danskejernbaner.dk
MFVJ 27 - Provisorium (overtryk) 110 Øre sort bogtryk på 75 Øre Motiv: Mariager Rådhus - Flerfarvet - trykkeri: Aug. Laursen: Horsens.
Arkiv: danskejernbaner.dk
Arkiv: danskejernbaner.dk
MFVJ R1 - Provisorium (overtryk) "Rutebilpakke" på 50 Øre Motiv: Mariager Havn - Flerfarvet - trykkeri: Aug. Laursen: Horsens.
Arkiv: danskejernbaner.dk
Arkiv: danskejernbaner.dk
Litteratur for: MFVJ - Mariager-Faarup-Viborg Jernbane
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Fra MFVJ til MHVJ Mariager - Handest Veteranjernbane (Dansk Jernbane-Klub: 26) Dansk Jernbane-Klub 1970 20 Dansk Jernbane-Klub | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Mariagerbanen 50 år B. Sundahl, O. Linå Jørgensen 1977 40 Dansk Jernbane-klub | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Med Mariane fra fjord til hede - Historien om Mariager-Fårup-Viborg Jernbane (Dansk Jernbane-Klub: 53) Anders Riis 2009 256 Dansk Jernbane-Klub 978-87-87050-59-3 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Veteranbaner i Norden Niels Jensen 1974 95 J. Fr. Clausens Forlag 87-11-03645-1 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Østjyske jernbaner Niels Jensen 1978 154 København J. Fr. Clausen 87-11-03852-7 |