Mariager-Faarup-Viborg Jernbane - MFVJ
Mariager-Fårup-Viborg Jernbane: En Af Danmarks Sidste Privatbaner
Mariager-Fårup-Viborg Jernbane (MFVJ) var en af de sidste jernbaner, der blev anlagt i Danmark. Banen blev etableret for at forbinde den lille købstad Mariager med resten af Jylland, men den stod allerede fra starten overfor store udfordringer. Konkurrencen fra biler, busser og lastbiler gjorde det svært for banen at slå igennem som en afgørende transportforbindelse i området. Dette, kombineret med økonomiske og teknologiske forandringer, førte til, at MFVJ kun fik en relativt kort levetid.Mariager Bliver Sidste Købstad Med Jernbane
Mariager var den sidste jyske købstad, der fik en jernbane. Allerede i 1905 fremsatte en lokal komité et forslag om at anlægge en bane fra Onsild Stationsby på Randers-Aalborg Jernbane til Mariager og videre til Norup på Randers-Hadsund Jernbane. Jernbaneloven fra 1908 indeholdt to muligheder for banen: den kunne enten stoppe i Mariager eller blive ført videre til Randers-Hadsund Jernbane, forbi bl.a. cementfabrikkerne i Assens.Der var også planer om en bane fra Viborg gennem Nørreådalen med tilslutning til Randers-Hobro Jernbane. Spørgsmålet var, om banen skulle slutte i Randers eller i Fårup, som de lokale sogneråd ønskede at gøre til et centralt tilslutningspunkt for begge baner.
Jernbaneloven af 1918 og Banens Konstruktion
I jernbaneloven af 1918 blev både Mariager-Fårup og Viborg-Fårup jernbaner inkluderet, men de to strækninger blev delt i to selskaber. Dette skyldtes, at Mariager-Fårup allerede havde fået tilsagn om 75% statsstøtte i loven fra 1908, mens Viborg-Fårup kun modtog 50% statsstøtte i 1918-loven. For Viborg-Fårup blev persontrafikken nedlagt i maj 1965, mens godstrafikken fortsatte frem til marts 1966. Mariager-Fårup fortsatte med godstrafik indtil 1985.Trafikken på Banen
Mariager-Fårup-Viborg Jernbane blev drevet som en samlet drift, selvom selskaberne var adskilt. Banens hovedkontor lå i Viborg, men Mariager var banens største station med remiser og værksteder. Mariager blev også banens toglederstation og stod for mange administrative opgaver, selvom nogle af disse blev flyttet til Viborg i 1941.Banens godstransport udgjorde størstedelen af dens trafik, og især kultransporter fra Mariager Havn til Viborg Gasværk og Viborg Brændselskompagni var betydningsfulde. I starten af 1960'erne blev der tilføjet nye godskunder, som f.eks. Deutsche Erdöls olie- og bitumenanlæg, hvilket medførte store transporter af bitumen til Mariager. Skærvefabrikken i True leverede desuden store mængder skærver til DSB's banenet i Vestdanmark.