Nordjyllands Forenede Privatbaner, senere APB - NFP
Nordjyllands Forenede Privatbaner og Aalborg Privatbaner: En Jernbanehistorie
Nordjyllands Forenede Privatbaner (NFP) spillede en central rolle i udviklingen af jernbanenettet i Nordjylland. Dette driftsfællesskab, der senere blev kendt som Aalborg Privatbaner (APB), forbandt flere mindre jernbanestrækninger og bidrog til at forbinde byer og landsbyer i regionen. Denne artikel dykker ned i historien om NFP, dets omdannelse til APB, og hvordan dette netværk påvirkede lokalområdet.Etableringen af Nordjyllands Forenede Privatbaner
Nordjyllands Forenede Privatbaner blev oprettet som et driftsfællesskab for at samle flere privatbaner i Nordjylland under én ledelse. Formålet var at effektivisere driften af de mange små jernbaner og skabe en sammenhængende transportinfrastruktur i regionen. Driftsfællesskabet bestod af flere vigtige jernbaner, der strakte sig over omkring 271 km og forbandt både landdistrikter og byområder. NFP blev hurtigt en central aktør i udviklingen af jernbanenettet i Nordjylland.En vigtig begivenhed i denne proces var åbningen af jernbanebroen over Limfjorden den 5. september 1900. Denne bro muliggjorde en direkte forbindelse mellem jernbanerne nord for Limfjorden og Aalborg, hvilket yderligere styrkede NFP's position.
Navneskift til Aalborg Privatbaner (APB)
Selvom Nordjyllands Forenede Privatbaner var en succesfuld sammenslutning, opstod der forvirring omkring navnet, da to privatbaner, Hjørring-Hørby og Hjørring-Løkken-Aabybro, blev åbnet i Hjørring. For at undgå misforståelser valgte man i 1915 at skifte navn til Aalborg Privatbaner (APB). Dette navnsskift fandt sted den 1. april 1915 og markerede en ny æra for driftsfællesskabet, som nu havde Aalborg som sit centrale knudepunkt.De vigtigste jernbanestrækninger under NFP og APB
APB bestod af flere jernbanestrækninger, som hver især spillede en vigtig rolle for lokal transport og handel. Her er en oversigt over de mest markante baner, der var en del af driftsfællesskabet:Aars-Nibe-Svenstrup Jernbane (ANSJ)
Denne jernbane, der åbnede den 16. juli 1899, forbandt byerne Aars, Nibe og Svenstrup. I 1910 blev Aars-Hvalpsund-strækningen åbnet, hvilket skabte Aalborg-Hvalpsund Banen (AHB). Banen havde en samlet længde på 49,6 km og spillede en vigtig rolle i transport af både personer og gods frem til sin lukning den 31. marts 1969.Aars-Hvalpsund Jernbane
Aars-Hvalpsund Jernbane blev åbnet den 2. juli 1910 og havde en længde på 25,5 km. Denne bane blev hurtigt en vigtig forbindelse for regionens landmænd og handlende, som kunne sende varer via Hvalpsund og videre ud i landet. Ligesom ANSJ lukkede denne bane den 31. marts 1969.Aalborg-Hadsund Jernbane
Aalborg-Hadsund Jernbane åbnede den 2. december 1900 og strakte sig over 57,4 km. Banen forbandt Aalborg med Hadsund og spillede en vigtig rolle i transporten af både passagerer og gods. Banen blev nedlagt den 1. april 1969, men dens historie er stadig central i Nordjyllands jernbanehistorie.Fjerritslev-Frederikshavn Jernbane (FFJ)
Fjerritslev-Frederikshavn Jernbane, der også er kendt som Fjerritslev-Nørre Sundby-Frederikshavn Jernbane (FNFJ), åbnede den 19. marts 1897. Banen havde en længde på 52,7 km og forbandt vigtige byer i Nordjylland. En del af strækningen, fra Aalborg til Nørre Sundby og videre til Sæby, blev en vigtig forbindelse for både passagerer og gods. Banen blev lukket den 31. marts 1969.Sæby-Frederikshavn Jernbane
Denne korte jernbanestrækning, der åbnede den 18. juli 1899, havde en længde på 12,6 km og forbandt Sæby med Frederikshavn. Banen blev brugt primært til passagertrafik og blev nedlagt den 27. maj 1962.Aså-Ørsø Jernbane
Denne bane var en af de korteste strækninger i APB's netværk, med en længde på blot 5,4 km. Banen åbnede den 11. november 1914 og blev lukket den 31. marts 1968. Selvom banen ikke havde samme betydning som de længere strækninger, spillede den en rolle i lokal transport af både personer og gods.Nedlæggelsen af banerne
Som med mange andre privatbaner i Danmark blev APB's baner langsomt udfaset i løbet af midten af det 20. århundrede. Privatbilismens fremmarch og den stigende brug af lastbiler til godstransport gjorde det vanskeligt for jernbanerne at konkurrere. De fleste af banerne under APB blev nedlagt omkring 1968-1969, da passager- og godstrafikken faldt markant.Selvom banerne ikke længere er i drift, lever deres historie videre gennem lokal bevaring og interessegrupper, der arbejder for at mindes denne vigtige del af Nordjyllands transporthistorie.