Alsener Kreisbahnen, senere ABA - A.Kr.B., en artikel om Alsener Kreisbahnen, senere ABA
Indvielsen af Alsener Kreisbahnen: En Banebygning i Preussen
Fra Preussen til Danmark: Overgangen til Amtsbanerne på Als
Den 6. februar 1898 blev Alsener Kreisbahnen (A.Kr.B.) indviet. Banerne blev bygget, mens Als stadig var en del af Preussen, og de blev anlagt efter loven Preussische Kleinbahngesetz fra 1892, som muliggjorde opførelsen af lokale baner. Efter at Als blev overdraget til Danmark, skiftede banerne navn til Amtsbanerne på Als (ABA).Banekonstruktion og Driftsforhold
Banerne var ikke designet til tung trafik eller høje hastigheder (maksimum 30 km/t) og skulle derfor ikke leve op til de strenge sikkerhedskrav, som var gældende for statsbanestrækninger. Banen blev anlagt med meterspor (1.000 mm) og lette skinner på kun 15,5 kg pr. meter, hvilket gjorde anlægget billigt og åbnede mulighed for lokal finansiering af amtet, de lokale byer og private investorer.På trods af den lette banekonstruktion og lave hastighed var banen tiltænkt godstransport. Alligevel opnåede banen en betydelig succes med op til ca. 500.000 passagerer om året trods lange rejsetider, hvor en tur mellem Sønderborg og Nordborg kunne tage over 2 timer. Godsmængden nåede op på 60.000 tons om året.
Banens Strækning og Udvidelser
Amtsbanen var en gaffelbane, der udgik fra Sønderborg med deling i Vollerup. Her gik banen enten nordpå mod Nordborg eller sydpå mod Skovby. Den sydgående banedel havde en yderligere forgrening ved Lille Mommark, hvor banen fik en afstikker til Mommark via Sarup. Strækningerne fra Sønderborg til Guderup, Skovby og Mommark blev åbnet den 6. februar 1898, mens strækningen mellem Guderup og Nordborg først blev åbnet den 1. juli 1898.Økonomisk Udvikling og Nedlæggelse
Banernes økonomi var sund med overskud frem til 1. verdenskrig. Under krigen led banerne dog under manglende vedligeholdelse af både banen og materiellet. Først efter genforeningen blev banerne renoveret med nye lokomotiver og 26,4 kg/m skinner. Ved samme lejlighed blev banen godkendt til en hastighed på 45 km/t. Den øgede hastighed og det nye materiel betød, at banen oplevede en kort opblomstring i begyndelsen af 1920'erne, men konkurrencen fra lastbiler, busser, biler og den generelle økonomiske krise gav banen problemer.Ved Jernbaneloven af 29. marts 1924 blev det besluttet at lade DSB overtage driften af strækningen Sønderborg-Mommark og ombygge den til normalspor (1.435 mm). De andre strækninger af banen blev nedlagt i 1933. Sønderborg-Mommark strækningen blev genåbnet den 15. juni 1933 og blev endeligt nedlagt den 27. maj 1962.