Odsherreds Jernbane - OHJ, en artikel om Odsherreds Jernbane
Odsherreds Jernbane: En central del af Sjællands jernbanehistorie
Odsherreds Jernbane har været en vigtig del af det nordvestlige Sjællands infrastruktur og har spillet en afgørende rolle for regionens udvikling siden sin åbning i 1899. Jernbanen, der forbinder Nykøbing Sjælland med Holbæk, har gennem sin lange levetid været en livsnerve for både passager- og godstransport i området. Denne artikel tager et dybt kig ind i historien, baggrunden og udviklingen af Odsherreds Jernbane og dens betydning for regionen.Begyndelsen på Odsherreds Jernbane
I løbet af 1870'erne og frem mod slutningen af 1800-tallet blev der fremsat adskillige forslag om at etablere en jernbane i Odsherred. De fleste forslag var baseret på ønsket om at forbinde Nykøbing Sjælland, der var en vigtig havneby, med Holbæk, som var et centralt knudepunkt på det større danske jernbanenet. Trods enigheden om behovet for en jernbane, var der store uenigheder om den præcise linjeføring. Især i områder som Grevinge var der stor uenighed om, hvor banen skulle lægges.Efter mange års debat blev Odsherreds Jernbane endelig vedtaget som en del af jernbaneloven fra den 8. maj 1894. Denne lov sikrede også, at staten ville dække 50 procent af anlægsomkostningerne. Aktiekapitalen kom til at lyde på 2.146.000 kr., hvor indskuddet var fordelt med 50 % til staten, ca. 46% til kommunerne og ca. 4 % til private investorer. Det blev dog en lang og besværlig proces at få fastlagt den præcise linjeføring, hvilket forsinkede projektet.
Koncession og anlægsarbejde
Selvom loven blev vedtaget i 1894, blev koncessionen til Odsherreds Jernbane først udstedt den 6. maj 1896. Herefter blev der iværksat opmålinger og ekspropriationer for at gøre plads til jernbanen. F.C.H.E. Tobiesen, der fungerede som kommissarius for Odsherreds Jernbane, førte journal over arbejdet, og i foråret 1897 blev anlægsarbejdet påbegyndt.Anlægsarbejdet, der involverede konstruktionen af broer, stationer og selve sporene, var omfattende, men efter to års intensivt arbejde kunne banen endelig indvies den 17. maj 1899. Den daglige drift blev startet den 18. maj med tre togafgange dagligt i hver retning. Dette markerede en ny æra for transportmulighederne i Odsherred.
Materiel og personale i banens tidlige år
Odsherreds Jernbane var i starten udstyret med en række damplokomotiver, som blev bestilt hos Vulcan i Maribo. I de første mange år var det primært damplokomotiver, der sørgede for både gods- og passagertransport. I 1938 havde banen fem damplokomotiver, to diesellokomotiver og tre benzinmotorvogne i drift. Dertil kom 13 personvogne samt en række post-, person- og pakvogne.Banen havde omkring 66 tjenestemænd ansat, hvoraf otte deltes med Høng-Tølløse Jernbane og Hørve-Værslev Jernbane. Derudover var der ansat ca. 28 løsarbejdere. Personalet var med til at sikre en stabil og effektiv drift af banen, og deres indsats var afgørende for, at Odsherreds Jernbane kunne blive en succes.
Udvikling og modernisering gennem årene
Som mange andre jernbaner gennemgik Odsherreds Jernbane en række moderniseringer og tilpasninger gennem årene. I løbet af 1950'erne blev banen udvidet med nye lokomotiver og vogne, herunder diesellokomotiver og skinnebusser. I 1954 bestod driftsmateriellet af fem damplokomotiver, tre diesellokomotiver, en dieselmotorvogn, to skinnebusser og en række personvogne og godsvogne. Denne modernisering af materiellet hjalp med at forbedre både passagerkomforten og banens driftseffektivitet.I 2008 blev de gamle Y-tog, som havde været i brug i mere end 30 år, erstattet af moderne togsæt af typen Coradia LINT 41. Disse nye tog var designet til at være mere energieffektive og komfortable for passagererne, hvilket gjorde dem populære blandt pendlerne på Odsherreds Jernbane. IC2-tog blev også brugt til visse afgange. Disse forbedringer hjalp banen med at forblive konkurrencedygtig i en tid, hvor flere og flere valgte at rejse med bil.
Passagertal og økonomi
Odsherreds Jernbane har i mange år været en af de mest trafikerede lokalbaner i Danmark. I 2022 transporterede banen ca. 1,1 millioner passagerer, hvilket understreger dens betydning som en vigtig pendlerbane. Der er generelt halvtimesdrift i hverdagen og timedrift i weekender og på helligdage, hvilket gør banen til et pålideligt transportmiddel for både arbejdere, studerende og fritidsrejsende.Selvom banen i starten var afhængig af statsstøtte, formåede den gennem årene at tilpasse sig de økonomiske realiteter og sikre en stabil drift. Odsherreds Jernbane spillede en afgørende rolle i transporten af gods og passagerer gennem mange årtier, selvom bilisme og lastbiltrafik blev mere udbredt.
Fusioner og ændringer i ejerskab
Da de statslige ejerandele i Odsherreds Jernbane blev overdraget til Vestsjællands Amt, blev det besluttet at fusionere Odsherreds Jernbane med Høng-Tølløse Jernbane. Dette resulterede i dannelsen af Vestsjællands Lokalbaner A/S (VL) den 1. maj 2003. Herefter ophørte Odsherreds Jernbane med at eksistere som et selvstændigt selskab, men fortsatte som en vigtig del af det samlede lokale transportnetværk.Den 1. januar 2009 blev Vestsjællands Lokalbaner en del af Regionstog A/S, som også omfattede Lollandsbanen A/S og Østbanen. Denne fusion var en del af en større centralisering af lokalbaner i Danmark for at forbedre driften og økonomien. Sidenhen, den 1. juli 2015, fusionerede Regionstog A/S med Lokalbanen A/S og dannede Lokaltog A/S, som i dag driver Odsherreds Jernbane.
Odsherreds Jernbanes fremtid
I dag er Odsherreds Jernbane stadig en vigtig del af transportnetværket i Nordvestsjælland. Med moderne tog og regelmæssig drift spiller banen fortsat en central rolle i at forbinde Nykøbing Sjælland og Holbæk med resten af landet. Lokaltog A/S, som driver banen, har fortsat fokus på at levere pålidelige og komfortable rejseoplevelser for både pendlere og fritidsrejsende.Banens fremtid ser lys ud, og med et stabilt passagertal og fortsat investering i moderne teknologi og infrastruktur, forventes Odsherreds Jernbane at fortsætte med at være en vigtig del af Sjællands transportnetværk i mange år fremover.
Konklusion
Odsherreds Jernbane har gennem sin over 120 år lange historie været en afgørende faktor for udviklingen af det nordvestlige Sjælland. Fra sin begyndelse i 1899 har banen tilpasset sig skiftende tider og økonomiske realiteter, hvilket har gjort den til en af de mest succesfulde og trafikerede lokalbaner i Danmark. Selvom Odsherreds Jernbane ikke længere eksisterer som et selvstændigt selskab, fortsætter den som en vigtig del af Lokaltog A/S, hvor den fortsat betjener regionens indbyggere og besøgende.Odsherreds Jernbane (OHJ) servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Odsherreds Jernbane | LT (Oprindelig: OHJ) | 49,4 | 1899.05.18 | I drift |
Odsherreds Jernbane (OHJ) har eller har haft følgende materiel
Foto | Materiel | Anskaffelsesdato | Ibrug til |
---|---|---|---|
OHJ 1 | 1899 | 1901 | |
OHJ 11 | 1912 | 1956 | |
OHJ 12 | 1914 | 1957 | |
OHJ 14 | 1957 | 1966 | |
OHJ 2 | 1899 | 1932 | |
OHJ 20 | 1936 | 1974 | |
OHJ 21 | 1932 | 1978 | |
OHJ 24 | 1952 | 2005 | |
OHJ 3 | 1899 | 1934 | |
OHJ 34 | 1966 | 1984 | |
OHJ 34 | 1986 | 1997 | |
OHJ 35 | 1966 | 1986 | |
OHJ 38 | 1968 | 1981 | |
OHJ 39 | 1969 | 1992 | |
OHJ 4 | 1899 | 1936 | |
OHJ 40 | 1969 | 1979 | |
OHJ 43 | 1969 | 1987 | |
OHJ 45 | 1978.06.06 | 1987 | |
OHJ 46 | 1978 | 1987 | |
OHJ 47 | 1977 | 1978 | |
OHJ 5 | 1901 | 1956 | |
OHJ 6 | 1901 | 1951 | |
OHJ 64 | 1981.05.11 | 1986 | |
OHJ 65 | 1981.05.11 | 1986 | |
OHJ 8 | 1947 | 1952 | |
OHJ 9 | 1905 | 1956 | |
OHJ D 857 | 1957 | 1978 | |
OHJ K 508 | 1950 | 1957 | |
OHJ K 564 | 1957 | 1968 | |
OHJ Køf 65 | 1988 | 2008 | |
OHJ M 1 | 1924 | 1957 | |
OHJ M 2 | 1926 | 1945 | |
OHJ M 3 | 1930 | 1945 | |
OHJ M 3 | 1946 | 1970 | |
OHJ M 5 | 1957 | 1970 | |
OHJ MO 25 | 1961.05.27 | 2007 | |
OHJ MO 26 | 1961.05.27 | 2007 | |
OHJ MX 101 | 1987.01.15 | 2003 | |
OHJ MX 102 | 1987.02.27 | 2001 | |
OHJ MX 103 | 1987.05.02 | 2003 | |
OHJ MX 1038 | 1990 | 1994 | |
OHJ MX 104 | 1988.03.15 | 2003 | |
OHJ MY 105 | 2002 | 2003.05.21 | |
OHJ S 28 | 1962 | 1979 | |
OHJ S 31 | 1964 | 1983 | |
OHJ S 32 | 1965 | 1978 | |
OHJ S 36 | 1967 | 1984 | |
OHJ S 42 | 1970 | 1976 | |
OHJ S 48 | 1980 | 1994 | |
OHJ S 49 | 1981 | 1994 | |
OHJ SM 14 | 1956 | 1963 | |
OHJ SM 15 | 1948 | 1972 | |
OHJ SM 16 | 1951 | 1965 | |
OHJ-HTJ FS 1121 | 1997 | 2003.05.21 | |
OHJ-HTJ FS 1122 | 1997 | 2003.05.21 | |
OHJ-HTJ FS 1123 | 1997 | 2003.05.21 | |
OHJ-HTJ MF 1021 | 1997 | 2003.05.21 | |
OHJ-HTJ MF 1022 | 1997 | 2003.05.21 | |
OHJ-HTJ MF 1023 | 1997 | 2003.05.21 | |
OHJ-HTJ YM 51 | 1975.07.31 | 2003.05.21 | |
OHJ-HTJ YM 52 | 1975.07.31 | 2003.05.21 | |
OHJ-HTJ YM 53 | 1975.09.30 | 2003.05.21 | |
OHJ-HTJ YM 54 | 1975.09.30 | 2003.05.21 | |
OHJ-HTJ YM 55 | 1975.09.30 | 2003.05.21 | |
OHJ-HTJ YM 56 | 1983.08.25 | 2003.05.21 | |
OHJ-HTJ YM 57 | 1983.09.01 | 2003.05.21 | |
OHJ-HTJ YM 58 | 1984.03.29 | 2003 |
Eksempler på banemærker fra Odsherreds Jernbane (OHJ)
Driftsdata for Odsherreds Jernbane (OHJ)
Driftsår | Damplok. | Motorlok. | Tog km Damp | Tog km Motor | Rejende | Tons Gods | Pakker | Personale | Indtægt | Udgift | Driftsres. |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1899-1900 | - | - | 97 | - | 144.000 | 30.000 | - | 49 | 167.000 | 96.000 | 71.000 | 1900-1901 | - | - | 116.000 | - | 166.000 | 38.000 | - | 56 | 204.000 | 127.000 | 77.000 | 1901-1902 | - | - | 114.000 | - | 180.000 | 43.000 | - | 56 | 213.000 | 151.000 | 62.000 | 1902-1903 | - | - | 109.000 | - | 180.000 | 50.000 | - | 60 | 231.000 | 176.000 | 55.000 | 1903-1904 | - | - | 111.000 | - | 186.000 | 53.000 | - | 60 | 245.000 | 164.000 | 81.000 | 1904-1905 | - | - | 113.000 | - | 188.000 | 61.000 | - | 60 | 266.000 | 183.000 | 83.000 | 1905-1906 | - | - | 116.000 | - | 193.000 | 65.000 | - | 63 | 271.000 | 184.000 | 87.000 | 1906-1907 | - | - | 140.000 | - | 210.000 | 66.000 | - | 63 | 286.000 | 197.000 | 89.000 | 1907-1908 | - | - | 140.000 | - | 217.000 | 71.000 | - | 65 | 301.000 | 219.000 | 82.000 | 1908-1909 | - | - | 139.000 | - | 222.000 | 72.000 | - | 68 | 312.000 | 206.000 | 106.000 | 1909-1910 | - | - | 172.000 | - | 242.000 | 73.000 | - | 68 | 332.000 | 237.000 | 95.000 | 1910-1911 | - | - | 179.000 | - | 258.000 | 81.000 | - | 69 | 363.000 | 244.000 | 119.000 | 1911-1912 | - | - | 176.000 | - | 260.000 | 86.000 | - | 70 | 379.000 | 262.000 | 117.000 | 1912-1913 | - | - | 175.000 | - | 270.000 | 94.000 | - | 70 | 397.000 | 281.000 | 116.000 | 1913-1914 | - | - | 180.000 | - | 286.000 | 110.000 | - | 70 | 441.000 | 296.000 | 145.000 | 1914-1915 | - | - | 172.000 | - | 294.000 | 104.000 | - | 70 | 441.000 | 329.000 | 112.000 | 1915-1916 | - | - | 184.000 | - | 331.000 | 114.000 | - | 71 | 482.000 | 389.000 | 93.000 | 1916-1917 | - | - | 184.000 | - | 355.000 | 121.000 | - | 74 | 573.000 | 504.000 | 69.000 | 1917-1918 | - | - | 116.000 | - | 304.000 | 100.000 | - | 75 | 596.000 | 563.000 | 33.000 | 1918-1919 | - | - | 117.000 | - | 290.000 | 106.000 | - | 75 | 847.000 | 699.000 | 148.000 | 1919-1920 | - | - | 114.000 | - | 307.000 | 114.000 | - | 82 | 1.033.000 | 950.000 | 83.000 | 1920-1921 | - | - | 115.000 | - | 283.000 | 99.000 | - | 82 | 1.210.000 | 1.155.000 | 55.000 | 1921-1922 | - | - | 135.000 | - | 256.000 | 91.000 | - | 88 | 1.096.000 | 896.000 | 200.000 | 1922-1923 | - | - | 141.000 | - | 249.000 | 94.000 | - | 87 | 888.000 | 782.000 | 106.000 | 1923-1924 | - | - | 195.000 | - | 264.000 | 102.000 | - | 88 | 892.000 | 807.000 | 85.000 | 1924-1925 | - | - | 192.000 | 42.000 | 275.000 | 118.000 | - | 92 | 923.000 | 824.000 | 99.000 | 1925-1926 | - | - | 183.000 | 62.000 | 271.000 | 103.000 | - | 92 | 830.000 | 790.000 | 40.000 | 1926-1927 | - | - | 161.000 | 84.000 | 229.000 | 92.000 | - | 90 | 714.000 | 710.000 | 4.000 | 1927-1928 | - | - | 179.000 | 108.000 | 290.000 | 102.000 | - | 87 | 681.000 | 669.000 | 12.000 | 1928-1929 | - | - | 180.000 | 124.000 | 212.000 | 92.000 | - | 85 | 649.000 | 647.000 | 2.000 | 1929-1930 | - | - | 182.000 | 129.000 | 222.000 | 88.000 | - | 84 | 664.000 | 638.000 | 26.000 | 1930-1931 | - | - | 167.000 | 149.000 | 224.000 | 80.000 | - | 84 | 645.000 | 628.000 | 17.000 | 1931-1932 | - | - | 137.000 | 191.000 | 202.000 | 66.000 | - | 78 | 572.000 | 572.000 | 0 | 1932-1933 | - | - | 99.000 | 228.000 | 177.000 | 67.000 | - | 76 | 509.000 | 546.000 | -37.000 | 1933-1934 | - | - | 83.000 | 252.000 | 194.000 | 88.000 | - | 75 | 562.000 | 543.000 | 19.000 | 1934-1935 | 7 | 4 | 78.000 | 263.000 | 195.000 | 52.000 | - | 74 | 492.000 | 492.000 | 0 | 1935-1936 | 7 | 4 | 84.000 | 251.000 | 204.000 | 53.000 | - | 72 | 483.000 | 521.000 | -38.000 | 1936-1937 | 5 | 5 | 71.000 | 281.000 | 220.000 | 47.000 | - | 71 | 509.000 | 509.000 | 0 | 1937-1938 | 5 | 5 | 70.000 | 282.000 | 214.000 | 44.000 | - | 69 | 504.000 | 529.000 | -25.000 | 1938-1939 | 5 | 5 | 78.000 | 274.000 | 225.000 | 39.000 | - | 65 | 508.000 | 561.000 | -53.000 | 1939-1940 | 5 | 5 | 53.000 | 264.000 | 247.000 | 43.000 | - | 62 | 570.000 | 580.000 | -10.000 | 1940-1941 | 5 | 5 | 84.000 | 93.000 | 236.000 | 50.000 | - | 62 | 747.000 | 700.000 | 47.000 | 1941-1942 | 5 | 5 | 92.000 | 137.000 | 291.000 | 64.000 | - | 61 | 957.000 | 892.000 | 65.000 | 1942-1943 | 5 | 5 | 103.000 | 148.000 | 377.000 | 92.000 | - | 63 | 1.264.000 | 1.106.000 | 158.000 | 1943-1944 | 5 | 5 | 72.000 | 172.000 | 405.000 | 99.000 | - | 65 | 1.505.000 | 1.267.000 | 238.000 | 1944-1945 | 5 | - | 107.000 | 110.000 | 473.000 | 108.000 | - | 66 | 1.391.000 | 1.491.000 | 200.000 | 1945-1946 | 5 | - | 75.000 | 117.000 | 429.000 | 120.000 | - | 70 | 1.562.000 | 1.280.000 | 282.000 | 1946-1947 | 5 | - | 81.000 | 220.000 | 547.000 | 112.000 | - | 79 | 1.701.000 | 1.638.000 | 63.000 | 1947-1948 | 5 | - | 114.000 | 188.000 | 508.000 | 89.000 | - | 81 | 1.554.000 | 1.713.000 | -157.000 | 1948-1949 | 5 | - | 86.000 | 244.000 | 538.000 | 66.000 | - | 81 | 1.541.000 | 1.729.000 | -188.000 | 1949-1950 | 5 | - | 49.000 | 299.000 | 499.000 | 56.000 | - | 77 | 1.491.000 | 1.312.000 | -122.000 | 1950-1951 | 5 | - | 50.000 | 304.000 | 493.000 | 55.000 | - | 53 | 1.634.000 | 1.904.000 | -270.000 | 1951-1952 | 5 | - | 15.000 | 346.000 | 468.000 | 40.000 | - | 79 | 1.622.000 | 1.859.000 | -237.000 | 1952-1953 | 5 | - | 10.000 | 372.000 | 487.000 | 33.000 | - | 79 | 1.651.000 | 1.947.000 | -295.000 | 1953-1954 | 5 | 7 | 2.000 | 382.000 | 460.000 | 32.000 | - | 76 | 1.687.000 | 1.957.000 | -270.000 | 1954-1955 | - | - | 2.000 | 393.000 | 443.000 | 32.000 | - | 73 | 1.776.000 | 2.037.000 | -261.000 | 1955-1956 | - | - | - | 396.000 | 413.000 | 32.000 | - | 74 | 1.814.000 | 2.125.000 | -311.000 | 1956-1957 | - | - | - | 412.000 | 400.000 | 37.000 | - | 75 | 1.912.000 | 2.161.000 | -263.000 | 1957-1958 | - | - | 2.000 | 403.000 | 422.000 | 33.000 | - | 72 | 2.026.000 | 2.320.000 | -302.000 | 1958-1959 | - | - | - | 406.000 | 428.000 | 36.000 | - | 68 | 2.073.000 | 2.320.000 | -247.000 | 1959-1960 | - | - | - | 407.000 | 435.000 | 36.000 | - | 67 | 2.165.000 | 2.348.000 | -183.000 | 1960-1961 | - | - | - | 406.000 | 447.000 | 31.000 | - | 69 | 2.231.000 | 2.451.000 | -220.000 | 1961-1962 | - | - | - | 429.000 | 468.000 | 31.000 | - | 70 | 2.357.000 | 2.915.000 | -558.000 | 1962-1963 | - | - | 1.000 | 405.000 | 481.000 | 30.000 | - | 72 | 2.497.000 | 2.998.000 | -502.000 | 1963-1964 | - | - | - | 412.000 | 440.000 | 34.000 | - | 70 | 2.610.000 | 3.110.000 | -500.000 | 1964-1965 | - | - | - | 434.000 | 454.000 | 31.000 | - | 71 | 2.617.000 | 3.183.000 | -566.000 | 1965-1966 | - | - | - | 436.000 | 474.000 | 20.000 | - | 71 | 2.880.000 | 3.588.000 | -708.000 | 1966-1967 | - | - | - | 467.000 | 502.000 | 23.000 | - | 74 | 3.102.000 | 3.855.000 | -753.000 | 1967-1968 | - | - | - | 465.000 | 493.000 | 16.000 | - | 74 | 3.226.000 | 4.150.000 | -924.000 | 1968-1969 | - | - | - | 461.000 | 485.000 | 14.000 | - | 74 | 3.314.000 | 4.608.000 | -1.294.000 | 1969-1970 | - | - | - | 462.000 | 504.000 | 15.000 | - | 75 | 3.989.000 | 5.159.000 | -1.170.000 | 1970-1971 | - | - | - | 476.000 | 497.000 | 14.000 | - | 74 | 4.361.000 | 5.719.000 | -1.358.000 | 1971-1972 | - | - | - | 484.000 | 499.000 | 13.000 | - | 77 | 4.548.000 | 6.293.000 | -1.745.000 | 1972-1973 | - | - | - | 496.000 | 470.000 | 12.000 | - | 79 | 5.021.000 | 6.935.000 | -1.914.000 |
Litteratur for: OHJ - Odsherreds Jernbane
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Odsherreds Jernbane 1899-1974 (Dansk Jernbane-Klub: 35) Ole-Chr.M. Plum, P. Thomassen og B. Wilcke 1974 135 Dansk Jernbane-Klub | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Odsherreds Jernbane 1899-1999 (Dansk Jernbane-Klub: 48) Ole-Chr. Munk Plum 1999 240 Dansk Jernbane-Klub 87-87050-39-0 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Vestsjællandske jernbaner Niels Jensen 1978 103 København J. Fr. Clausen 87-11-03879-9 |