Odsherreds Jernbane - OHJ
Odsherreds Jernbane: En central del af Sjællands jernbanehistorie
Odsherreds Jernbane har været en vigtig del af det nordvestlige Sjællands infrastruktur og har spillet en afgørende rolle for regionens udvikling siden sin åbning i 1899. Jernbanen, der forbinder Nykøbing Sjælland med Holbæk, har gennem sin lange levetid været en livsnerve for både passager- og godstransport i området. Denne artikel tager et dybt kig ind i historien, baggrunden og udviklingen af Odsherreds Jernbane og dens betydning for regionen.Begyndelsen på Odsherreds Jernbane
I løbet af 1870'erne og frem mod slutningen af 1800-tallet blev der fremsat adskillige forslag om at etablere en jernbane i Odsherred. De fleste forslag var baseret på ønsket om at forbinde Nykøbing Sjælland, der var en vigtig havneby, med Holbæk, som var et centralt knudepunkt på det større danske jernbanenet. Trods enigheden om behovet for en jernbane, var der store uenigheder om den præcise linjeføring. Især i områder som Grevinge var der stor uenighed om, hvor banen skulle lægges.Efter mange års debat blev Odsherreds Jernbane endelig vedtaget som en del af jernbaneloven fra den 8. maj 1894. Denne lov sikrede også, at staten ville dække 50 procent af anlægsomkostningerne. Aktiekapitalen kom til at lyde på 2.146.000 kr., hvor indskuddet var fordelt med 50 % til staten, ca. 46% til kommunerne og ca. 4 % til private investorer. Det blev dog en lang og besværlig proces at få fastlagt den præcise linjeføring, hvilket forsinkede projektet.
Koncession og anlægsarbejde
Selvom loven blev vedtaget i 1894, blev koncessionen til Odsherreds Jernbane først udstedt den 6. maj 1896. Herefter blev der iværksat opmålinger og ekspropriationer for at gøre plads til jernbanen. F.C.H.E. Tobiesen, der fungerede som kommissarius for Odsherreds Jernbane, førte journal over arbejdet, og i foråret 1897 blev anlægsarbejdet påbegyndt.Anlægsarbejdet, der involverede konstruktionen af broer, stationer og selve sporene, var omfattende, men efter to års intensivt arbejde kunne banen endelig indvies den 17. maj 1899. Den daglige drift blev startet den 18. maj med tre togafgange dagligt i hver retning. Dette markerede en ny æra for transportmulighederne i Odsherred.
Materiel og personale i banens tidlige år
Odsherreds Jernbane var i starten udstyret med en række damplokomotiver, som blev bestilt hos Vulcan i Maribo. I de første mange år var det primært damplokomotiver, der sørgede for både gods- og passagertransport. I 1938 havde banen fem damplokomotiver, to diesellokomotiver og tre benzinmotorvogne i drift. Dertil kom 13 personvogne samt en række post-, person- og pakvogne.Banen havde omkring 66 tjenestemænd ansat, hvoraf otte deltes med Høng-Tølløse Jernbane og Hørve-Værslev Jernbane. Derudover var der ansat ca. 28 løsarbejdere. Personalet var med til at sikre en stabil og effektiv drift af banen, og deres indsats var afgørende for, at Odsherreds Jernbane kunne blive en succes.
Udvikling og modernisering gennem årene
Som mange andre jernbaner gennemgik Odsherreds Jernbane en række moderniseringer og tilpasninger gennem årene. I løbet af 1950'erne blev banen udvidet med nye lokomotiver og vogne, herunder diesellokomotiver og skinnebusser. I 1954 bestod driftsmateriellet af fem damplokomotiver, tre diesellokomotiver, en dieselmotorvogn, to skinnebusser og en række personvogne og godsvogne. Denne modernisering af materiellet hjalp med at forbedre både passagerkomforten og banens driftseffektivitet.I 2008 blev de gamle Y-tog, som havde været i brug i mere end 30 år, erstattet af moderne togsæt af typen Coradia LINT 41. Disse nye tog var designet til at være mere energieffektive og komfortable for passagererne, hvilket gjorde dem populære blandt pendlerne på Odsherreds Jernbane. IC2-tog blev også brugt til visse afgange. Disse forbedringer hjalp banen med at forblive konkurrencedygtig i en tid, hvor flere og flere valgte at rejse med bil.
Passagertal og økonomi
Odsherreds Jernbane har i mange år været en af de mest trafikerede lokalbaner i Danmark. I 2022 transporterede banen ca. 1,1 millioner passagerer, hvilket understreger dens betydning som en vigtig pendlerbane. Der er generelt halvtimesdrift i hverdagen og timedrift i weekender og på helligdage, hvilket gør banen til et pålideligt transportmiddel for både arbejdere, studerende og fritidsrejsende.Selvom banen i starten var afhængig af statsstøtte, formåede den gennem årene at tilpasse sig de økonomiske realiteter og sikre en stabil drift. Odsherreds Jernbane spillede en afgørende rolle i transporten af gods og passagerer gennem mange årtier, selvom bilisme og lastbiltrafik blev mere udbredt.
Fusioner og ændringer i ejerskab
Da de statslige ejerandele i Odsherreds Jernbane blev overdraget til Vestsjællands Amt, blev det besluttet at fusionere Odsherreds Jernbane med Høng-Tølløse Jernbane. Dette resulterede i dannelsen af Vestsjællands Lokalbaner A/S (VL) den 1. maj 2003. Herefter ophørte Odsherreds Jernbane med at eksistere som et selvstændigt selskab, men fortsatte som en vigtig del af det samlede lokale transportnetværk.Den 1. januar 2009 blev Vestsjællands Lokalbaner en del af Regionstog A/S, som også omfattede Lollandsbanen A/S og Østbanen. Denne fusion var en del af en større centralisering af lokalbaner i Danmark for at forbedre driften og økonomien. Sidenhen, den 1. juli 2015, fusionerede Regionstog A/S med Lokalbanen A/S og dannede Lokaltog A/S, som i dag driver Odsherreds Jernbane.
Odsherreds Jernbanes fremtid
I dag er Odsherreds Jernbane stadig en vigtig del af transportnetværket i Nordvestsjælland. Med moderne tog og regelmæssig drift spiller banen fortsat en central rolle i at forbinde Nykøbing Sjælland og Holbæk med resten af landet. Lokaltog A/S, som driver banen, har fortsat fokus på at levere pålidelige og komfortable rejseoplevelser for både pendlere og fritidsrejsende.Banens fremtid ser lys ud, og med et stabilt passagertal og fortsat investering i moderne teknologi og infrastruktur, forventes Odsherreds Jernbane at fortsætte med at være en vigtig del af Sjællands transportnetværk i mange år fremover.