OHJ - Odsherreds Jernbane
I årene fra 1870 og frem til det tidspunkt hvor Odsherredbanen blev en realitet var der mange forslag fremme om en bane i dette område. På et eller andet tidspunkt i den periode blev det dog således at de fleste forslag tog udgangspunkt i en bane mellem Nykøbing Sjælland og Holbæk. Men der hørte enigheden også op. Der var mange og besværlige diskussioner omkring den detaljerede linieføring og derved adskiller Odsherredbanen sig altså ikke fra så mange andre privatbaner.
Det endte med at banen kom med på loven af 8. maj 1894 og hvori det i øvrigt blev bestemt at staten skulle yde et tilskud på 50 procent af anlægsomkostningerne. Det trak dog længe ud med at få fastlagt den endelige linieføring og derfor blev der først udstedt koncession til banen den 6. maj 1896. Samme år, 1896, optog F.C.H.E. Tobiesen der var Kommissarius for banen en journal og opmåling og ekspropriationssager blev herefter indledt. En del af det nye materiel til banen blev bestilt hos Vulcan i Maribo, herunder også 2 damplokomotiver. Anlægsarbejderne blev påbegyndt i foråret 1897 og 2 år senere kunne man, den 17. maj 1899 indvie den nye bane. Den daglige drift blev optaget dagen efter med 3 tog daglig i hver retning. I nyere tid indgik OHJ i et driftsfællesskab med HTJ og banen ligger stadig på omkring 1.1 million passagerer årligt.
Da de statslige ejerandele i OHJ blev overdraget til Vestsjællands Amt blev det besluttet at fusionere HTJ med OHJ og danne et nyt selskab, Vestsjællands Lokalbaner A/S (VL). Dette skete den 1. maj 2003 og herefter ophørte OHJ med at eksistere som selvstændigt selskab.