Odense-Kjerteminde-Dalby Jernbane, senere OKMJ - OKDJ
Odense-Kjerteminde-Dalby Jernbane: En vigtig del af Fyns jernbanehistorie
Odense-Kjerteminde-Dalby Jernbane (OKDJ), som senere blev kendt som Odense-Kerteminde-Martofte Jernbane (OKMJ), har haft en central rolle i udviklingen af infrastrukturen på Fyn. Denne jernbane åbnede op for nye transportmuligheder mellem Odense og de omkringliggende byer og spillede en vigtig rolle for både person- og godstransport. Her dykker vi ned i historien om OKDJ, fra dens oprettelse og udvikling til dens nedlæggelse i midten af det 20. århundrede.Oprettelsen af Odense-Kjerteminde-Dalby Jernbane
I slutningen af 1800-tallet begyndte lokale initiativtagere at arbejde på at få etableret en jernbane mellem Odense og Kerteminde med videre forbindelse til Dalby. Med jernbaneloven af 8. maj 1894 lykkedes det at få projektet på plads. En gruppe kaldet "Udvalget for Anlæg af Odense-Kerteminde-Dalby Jernbane" stod bag arbejdet, og der blev efter nogen diskussion valgt en linjeføring syd om Kerteminde Nor, gennem byerne Dræby, Kølstrup og Rynkeby.Koncessionen til banen blev tildelt i to faser. Først blev koncessionen for strækningen Odense-Kerteminde givet den 6. maj 1896, og senere blev koncessionen for strækningen Kerteminde-Dalby tildelt den 22. april 1897. Staten støttede projektet med 50% af anlægsomkostningerne, hvilket var en væsentlig hjælp til realiseringen af denne jernbane.
Indvielsen og den første del af driften
Indvielsen af den første del af OKDJ fandt sted den 4. april 1900, og dagen efter begyndte den regelmæssige drift på strækningen. Banen startede med fire daglige tog i hver retning mellem Odense og Kerteminde. Jernbanen blev hurtigt en vigtig transportforbindelse for både personer og gods i området og skabte bedre adgang til markeder og arbejdspladser for lokalbefolkningen.Det blev dog hurtigt klart, at der også var et lokalt ønske om at forlænge jernbanen til Martofte, hvilket førte til yderligere initiativer for at udvide jernbanenettet på Fyn.
Forlængelsen fra Dalby til Martofte
Efter succesfuld drift på den første del af strækningen mellem Odense og Dalby blev der fremlagt planer om en yderligere forlængelse af banen til Martofte. Denne forlængelse blev en del af jernbaneloven af 27. maj 1908, og koncessionen blev givet den 29. marts 1913. Staten ydede denne gang et større bidrag på 60% af anlægsomkostningerne.Den nye strækning blev indviet den 25. februar 1914, og dagen efter blev den daglige drift på strækningen Dalby-Martofte optaget. Med forlængelsen ændrede jernbaneselskabet navn fra OKDJ (Odense-Kjerteminde-Dalby Jernbane) til OKMJ (Odense-Kerteminde-Martofte Jernbane), hvilket reflekterede den udvidede rækkevidde.
Driftsfællesskaber og samarbejder
OKMJ blev ikke kun drevet som en enkeltstående jernbane. Allerede i 1904 etablerede selskabet et tæt samarbejde med Sydfynske Jernbaneselskab (SFJ), hvor de delte driftsbestyrere. Dette samarbejde var gavnligt, da SFJ havde stor erfaring med materiel og drift, hvilket OKMJ kunne drage fordel af.Da SFJ blev overtaget af staten og integreret i Statsbanerne i 1949, oprettede OKMJ et nyt driftsfællesskab med Nordvestfynske Jernbaneselskab. Dette samarbejde blev yderligere udvidet i 1962, da også Nordfynske Jernbane blev en del af fællesskabet. Denne konsolidering af ressourcer og fælles drift gjorde det muligt for de små jernbaneselskaber at overleve i en tid, hvor konkurrencen fra biler og busser blev stadig mere udfordrende.
Nedlæggelsen af OKMJ
På trods af samarbejderne og de mange initiativer for at modernisere driften, var OKMJ ikke i stand til at konkurrere med den stigende biltrafik og de forbedrede veje. Som mange andre lokalbaner i Danmark oplevede OKMJ et fald i passager- og godstransport, hvilket førte til økonomiske vanskeligheder.I 1966 blev det besluttet at nedlægge OKMJ, og driften blev officielt indstillet. Efter nedlæggelsen blev der nedsat et likvidationsudvalg, der skulle stå for afhændelsen af selskabets aktiver og afviklingen af dets forpligtelser. Likvidationen viste sig at være en tidskrævende proces, og først i 1973 kunne selskabets bøger endelig lukkes.
Odense-Kjerteminde-Dalby Jernbane, senere kendt som Odense-Kerteminde-Martofte Jernbane, var en vigtig del af Fyns jernbanehistorie. Fra sin begyndelse i 1900 til sin nedlæggelse i 1966 spillede banen en central rolle i at forbinde Odense med de mindre byer på det nordøstlige Fyn. Selvom banen ikke længere eksisterer, er dens historie et vidnesbyrd om den tid, hvor jernbanerne var de vigtigste transportårer i Danmark.
Jernbanen var med til at styrke økonomien i regionen, gøre det lettere for landmænd og erhvervsdrivende at transportere varer og skabe bedre forbindelser for beboerne i området. I dag er det kun minderne og nogle få fysiske rester af jernbanen, der står tilbage, men dens indflydelse på udviklingen af regionen kan stadig mærkes.