Ringe-Faaborg Banen - RFB, en artikel om Ringe-Faaborg Banen




Ringe-Faaborg Banen (Fåborgbanen): Fra Anlæg til Nedlæggelse

Ringe-Faaborg Banen, også kaldet Fåborgbanen, blev etableret som en statsejet jernbanestrækning i det sydlige Fyn med det formål at forbinde byen Faaborg med det eksisterende jernbanenet i Ringe. Denne bane blev en vigtig del af udviklingen af regionens infrastruktur og var en af de tidlige statsligt finansierede baner, hvor Sydfyenske Jernbaneselskab (SFJ) stod for driften. Fåborgbanen blev en realitet gennem lov af 16. juni 1879 og blev drevet af SFJ frem til 1949, hvor den overgik til DSB.

Banens Oprettelse

I slutningen af 1800-tallet var der stor interesse for at udvide jernbanenettet på Fyn, og Faaborg ønskede at blive forbundet med hovedbanen mellem Nyborg og Odense, der allerede var etableret. Det førte til, at Ringe-Faaborg Banen blev vedtaget som en statslig finansieret jernbane med Sydfyenske Jernbaneselskab som operatør. Banen blev etableret som en "lokomotivbane", hvilket betyder, at den var designet til at kunne håndtere togtræk med damplokomotiver.

Anlægsarbejdet begyndte i august 1880, og arbejdet blev hurtigt gennemført. Stationsbygningerne langs banen blev tegnet af N. P. C. Holsøe, en anerkendt arkitekt, der også havde designet flere andre stationsbygninger i Danmark. Jordarbejdet blev ledet af ingeniør J. Winkel, mens SFJ selv stod for sporlægningen.

Banens Drift og Stationer

Ringe-Faaborg Banen blev indviet den 31. marts 1882, hvor det første indvielsestog kørte fra Ringe til Faaborg. Dagen efter, den 1. april 1882, begyndte den regulære drift med tre daglige tog i hver retning. Banen udgik fra Ringe station, hvor der blev opført en tosporet remise og en forlænget perron. Banens første del fulgte Svendborgbanen, men drejede hurtigt af og fortsatte gennem landsbyer som Espe, Højrup, Korinth og Pejrup, inden den endte i Faaborg.

Banens Betydning for Godstransport

Ringe-Faaborg Banen blev hurtigt en vigtig rute for godstransport i området, selvom godsmængden i starten var mindre end forventet. I 1890'erne kom der for alvor gang i transporten af varer som levende dyr, tømmer, tegl og sukkerroer. Banen blev også brugt til transport af passagerer, og i takt med udviklingen af Fyns infrastruktur blev det en vigtig del af det lokale transportnet.

Med åbningen af Ringe-Nyborg Banen i 1897 blev Ringe station ombygget, og godstransporten på Ringe-Faaborg Banen fik et boost. Det var især transittrafik fra Faaborg til Nyborg og videre til resten af landet, der var med til at forbedre banens økonomi.

Forlængelse til Nyborg

Et af de mest markante skridt i banens historie var forlængelsen fra Ringe til Nyborg, der blev vedtaget ved lov af 8. maj 1894. Denne udvidelse gjorde det muligt for Faaborg at blive forbundet med Nyborg og dermed få adgang til en vigtig havneby og færgeforbindelser til Sjælland. Arbejdet på strækningen mellem Ringe og Nyborg begyndte i 1896, og den nye bane blev indviet den 1. september 1897.

Banens Modernisering og Udfordringer

I begyndelsen af det 20. århundrede blev der investeret i nye teknologier og rullende materiel til Ringe-Faaborg Banen. I 1929 blev den første motorvogn (SFJ MB 4) indsat på strækningen, hvilket forbedrede driftsøkonomien. Men trods disse fremskridt var banen fortsat plaget af underskud, især i 1920'erne, hvor konkurrencen fra landevejstransport blev mere og mere mærkbar.

Med moderniseringsloven af 1931 blev der indført dieselmotorvogne på strækningen, hvilket reducerede driftsomkostningerne yderligere. I 1932 blev alle persontog på strækningen fremført med dieselmotorvogne.

Statsovertagelsen og Efterkrigsårene

På trods af moderniseringerne kunne Sydfyenske Jernbaneselskab (SFJ) ikke fortsætte med at drive banen med underskud. Under Anden Verdenskrig blev planerne om statsovertagelse midlertidigt sat på pause, men den 1. april 1949 blev alle SFJ's baner, herunder Ringe-Faaborg Banen, overtaget af DSB. Taksterne blev sat ned, og der blev foretaget yderligere besparelser, såsom indførelsen af automatiske lyssignaler og nedlæggelse af billetsalg på trinbrætterne.

Nedlæggelse af Persontrafikken

Trods indsatsen for at effektivisere driften var det ikke nok til at redde persontrafikken på banen. Den 26. maj 1962 blev den sidste dag med passagertog på Ringe-Faaborg Banen, hvorefter banen udelukkende blev brugt til godstrafik. I de efterfølgende år blev godstransporten også gradvist reduceret, og i 1987 blev det sidste godstog mellem Faaborg og Korinth kørt.

Fra Jernbane til Veteranjernbane og Natursti

Efter nedlæggelsen af den regulære godstrafik blev der arbejdet på at bevare dele af strækningen som en veteranjernbane. I 1988 blev Syd Fyenske Veteranjernbane stiftet, og den 28. maj 1992 blev veterantoget indviet mellem Faaborg og Korinth. Veterantogene kører stadig om sommeren som en populær turistattraktion.

I 2009 besluttede Faaborg-Midtfyn Kommune at omdanne strækningen fra Ringe til Korinth til en natursti. Arbejdet med at fjerne skinnerne begyndte i 2011, og stien blev officielt indviet i september 2012.


Litteratur for: RFB - Ringe-Faaborg Banen

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Fynske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Fynske jernbaner
Niels Jensen
1976
112
København
J. Fr. Clausen
87-11-03736-9
Nyborg-Ringe-Fåborg banen : med et afsnit om færgeoverfarten Fåborg-Mommark
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Nyborg-Ringe-Fåborg banen : med et afsnit om færgeoverfarten Fåborg-Mommark
Lars Viinholt-Nielsen
1981
231
Odense
Odense Universitetsforlag
8774923552
Sydfyenske Jernbaners Rullende Materiel
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Sydfyenske Jernbaners Rullende Materiel
Lars Viinholt-Nielsen
2016
144

Bane Bøger
9788791434471