Aalborg Privatbaner - APB, en artikel om Aalborg Privatbaner
Aalborg Privatbaner (APB) - Historien om Aalborgs Privatbaner
Aalborg Privatbaner (APB) var et fælles driftsselskab, der blev etableret af tre privatbaneselskaber, som i perioden 1897-1900 oprettede jernbaner omkring Aalborg. Disse selskaber havde fra starten et tæt samarbejde, der omfattede et fælles hovedkontor, godsbanestation, remise og værksted.Oprettelsen af Nordjyllands Forenede Privatbaner
Den 16. oktober 1902 etablerede de involverede selskaber Nordjyllands Forenede Privatbaner, som senere ændrede navn til Aalborg Privatbaner efter, at der i 1913 også opstod privatbaner omkring Hjørring. APB fungerede som et centralt driftsselskab for disse baner frem til deres lukning den 1. april 1969.Sammenslutningen af Privatbaner
Aalborg Privatbaner bestod af følgende baner:- ANSJ: Aars-Nibe-Svenstrup Jernbane, som fra 1910 blev til Aalborg-Hvalpsund Jernbane (AHB)
- AHJ: Aalborg-Hadsund Jernbane
- FFJ: Fjerritslev-Aalborg Jernbane
- FFJ: Aalborg-Frederikshavn Jernbane
- FFJ: Asaa-Ørsø Jernbane
FFJ (Fjerritslev-Frederikshavn Jernbane), der drev to baner, ejede halvdelen af APB, mens ANSJ/AHB og AHJ hver ejede en fjerdedel. Oprindeligt blev udgifterne til maskindepotet og godsstationen fordelt i forholdet 6:3:2. Fra 1946 ændredes dette, så udgifterne til godsstationen blev fordelt efter banernes indtægter og udgifterne til maskindepotet efter deres kulforbrug.
Materiel og Infrastruktur
Det meste rullende materiel var ejet af de enkelte baner, men APB ejede selv 4 lokomotiver, 1 motorvogn, 1 skinnebusbivogn, 7 tørvevogne og 2 hjælpevogne. Privatbanernes fælles værksted og remise blev bygget i 1901 efter planer fra DSB's daværende maskindirektør Otto Busse. Værkstedet var designet til at kunne udføre daglig vedligeholdelse samt reparationer og ombygninger af materiel, hvilket gjorde det til et stort og moderne kompleks med en rundremise med 18 spor.I 1928 raserede en voldsom brand værkstederne, men de blev hurtigt genopbygget med fokus på de nye materieltyper som skinnebusser og vejkøretøjer (busser, lastbiler og påhængsvogne).
Aalborg G Station og Trafikkontor
Aalborg G station, indviet den 8. december 1902, fungerede som toglederstation og fælles lokomotiv- og godsstation for APB. Stationen håndterede ikke persontrafik, da alle fire baner havde fuld adgang til Aalborgs nye banegård, som også åbnede i 1902.I august 1949 blev der oprettet et Trafikkontor med en trafikinspektør, hvilket betød, at stationsforstanderen på Aalborg G mistede sin funktion som togleder. I stedet blev godsekspeditøren stationsforstander. DSB overtog rangeringen for privatbanerne den 1. september 1957 og godsekspeditionen den 1. november 1959. Pakhuset på Dag Hammarskjöldsgade blev revet ned, da gaden blev anlagt.
Slutningen på Aalborg Privatbaner
Efter overtagelsen af rangeringen og godsekspeditionen blev navnet Aalborg G kun brugt om maskindepotet. APB's hovedkontor forblev i stationsdelen af Aalborg G, men bygningen blev for stor og blev afkortet i sydenden. Den ligger stadig på Jyllandsgade 20, stærkt moderniseret.Aalborg Privatbaner (APB) servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Asaa-Ørsø | APB (Oprindelig: AsØr) | 5,4 | 1914.11.11 | 1968.03.31 |
Fjerritslev-Nørresundby Jernbane | APB (Oprindelig: FNSJ) | 52,7 | 1897.03.19 | 1969.04.01 |
Nørresundby-Sæby-Frederikshavn Banen | APB (Oprindelig: FFJ) | 80,6 | 1899.07.18 | 1968.03.31 |
Aalborg-Hadsund Jernbane | APB (Oprindelig: AHJ) | 56,3 | 1900.12.02 | 1969.03.31 |
Aalborg-Hvalpsund Jernbane | APB (Oprindelig: AHB) | 75,1 | 1899.07.16 | 1969.03.31 |
Litteratur for: APB - Aalborg Privatbaner
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | 100-året for Aalborg-Hadsund Jernbane indviet 1. december 1900 Heino Wessel Hansen 2000 71 Lokalhistoriske foreninger i Hadsund kommune 87-988211-0-5 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Aars – Farsø – Hvalpsund jernbane 1910-1969 (Aalborg-Hvalpsund) Poul Jørgensen, Poul Thor Hansen og Ib Thor Hansen 1998 72 Farsø 87-7742-003-9 |