Aalborg Privatbaner - APB



Aalborg Privatbaner (APB) - Historien om Aalborgs Privatbaner

Aalborg Privatbaner (APB) var et fælles driftsselskab, der blev etableret af tre privatbaneselskaber, som i perioden 1897-1900 oprettede jernbaner omkring Aalborg. Disse selskaber havde fra starten et tæt samarbejde, der omfattede et fælles hovedkontor, godsbanestation, remise og værksted.

Oprettelsen af Nordjyllands Forenede Privatbaner

Den 16. oktober 1902 etablerede de involverede selskaber Nordjyllands Forenede Privatbaner, som senere ændrede navn til Aalborg Privatbaner efter, at der i 1913 også opstod privatbaner omkring Hjørring. APB fungerede som et centralt driftsselskab for disse baner frem til deres lukning den 1. april 1969.

Sammenslutningen af Privatbaner

Aalborg Privatbaner bestod af følgende baner:
FFJ (Fjerritslev-Frederikshavn Jernbane), der drev to baner, ejede halvdelen af APB, mens ANSJ/AHB og AHJ hver ejede en fjerdedel. Oprindeligt blev udgifterne til maskindepotet og godsstationen fordelt i forholdet 6:3:2. Fra 1946 ændredes dette, så udgifterne til godsstationen blev fordelt efter banernes indtægter og udgifterne til maskindepotet efter deres kulforbrug.

Materiel og Infrastruktur

Det meste rullende materiel var ejet af de enkelte baner, men APB ejede selv 4 lokomotiver, 1 motorvogn, 1 skinnebusbivogn, 7 tørvevogne og 2 hjælpevogne. Privatbanernes fælles værksted og remise blev bygget i 1901 efter planer fra DSB's daværende maskindirektør Otto Busse. Værkstedet var designet til at kunne udføre daglig vedligeholdelse samt reparationer og ombygninger af materiel, hvilket gjorde det til et stort og moderne kompleks med en rundremise med 18 spor.

I 1928 raserede en voldsom brand værkstederne, men de blev hurtigt genopbygget med fokus på de nye materieltyper som skinnebusser og vejkøretøjer (busser, lastbiler og påhængsvogne).

Aalborg G Station og Trafikkontor

Aalborg G station, indviet den 8. december 1902, fungerede som toglederstation og fælles lokomotiv- og godsstation for APB. Stationen håndterede ikke persontrafik, da alle fire baner havde fuld adgang til Aalborgs nye banegård, som også åbnede i 1902.

I august 1949 blev der oprettet et Trafikkontor med en trafikinspektør, hvilket betød, at stationsforstanderen på Aalborg G mistede sin funktion som togleder. I stedet blev godsekspeditøren stationsforstander. DSB overtog rangeringen for privatbanerne den 1. september 1957 og godsekspeditionen den 1. november 1959. Pakhuset på Dag Hammarskjöldsgade blev revet ned, da gaden blev anlagt.

Slutningen på Aalborg Privatbaner

Efter overtagelsen af rangeringen og godsekspeditionen blev navnet Aalborg G kun brugt om maskindepotet. APB's hovedkontor forblev i stationsdelen af Aalborg G, men bygningen blev for stor og blev afkortet i sydenden. Den ligger stadig på Jyllandsgade 20, stærkt moderniseret.


Aalborg Privatbaner (APB) servicerede følgende jernbaner

Jernbanens navnOperatørLængdeÅbnetNedlagt
Asaa-Ørsø APB (Oprindelig: AsØr) 5,41914.11.111968.03.31
Fjerritslev-Nørresundby Jernbane APB (Oprindelig: FNSJ) 52,71897.03.191969.04.01
Nørresundby-Sæby-Frederikshavn APB (Oprindelig: FFJ) 80,61899.07.181968.03.31
Aalborg-Hadsund Jernbane APB (Oprindelig: AHJ) 56,31900.12.021969.03.31
Aalborg-Hvalpsund Jernbane APB (Oprindelig: AHB) 75,11899.07.161969.03.31


Litteratur for: APB - Aalborg Privatbaner

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

100-året for Aalborg-Hadsund Jernbane indviet 1. december 1900
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
100-året for Aalborg-Hadsund Jernbane indviet 1. december 1900
Heino Wessel Hansen
2000
71

Lokalhistoriske foreninger i Hadsund kommune
87-988211-0-5
Aars – Farsø – Hvalpsund jernbane 1910-1969 (Aalborg-Hvalpsund)
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Aars – Farsø – Hvalpsund jernbane 1910-1969 (Aalborg-Hvalpsund)
Poul Jørgensen, Poul Thor Hansen og Ib Thor Hansen
1998
72
Farsø

87-7742-003-9