Svendborg-Faaborg Banen - SFB
Svendborg-Faaborg Banen: En Del af Sydfyns Jernbanehistorie
Svendborg-Faaborg Banen (SFB) var en vigtig jernbanestrækning på Sydfyn, der eksisterede fra 1916 til 1954. Denne jernbane spillede en central rolle i den regionale transport mellem byerne Svendborg og Faaborg. Oprindeligt blev den anlagt som en privatbane, der blev forpagtet af Sydfyenske Jernbaner (SFJ). I 1949 blev SFJ overtaget af DSB, hvilket markerede en ny æra for banen.Oprettelsen af Svendborg-Faaborg Banen
SFB blev oprettet som en del af den store jernbanelov fra 1908, der satte fokus på at udvide jernbanenettet i Danmark. Den 15. juni 1914 fik Faaborg-Svendborg Jernbaneselskab koncession på at drive banen, og SFJ's baneingeniør Johannes Stensballe stod for projektets design og udvikling. Banen var fra begyndelsen drevet af SFJ, hvilket sikrede en vis konsistens i driften.Ifølge kontrakten mellem Faaborg-Svendborg Jernbaneselskab og SFJ skulle der være mindst fire daglige persontog i hver retning. Dette krav sikrede, at banen tilbød regelmæssige forbindelser for både pendlerne og rejsende på tværs af regionen. Derudover fik SFJ tilladelse til at bruge SFB's rullende materiel på andre strækninger under SFJ's kontrol.
Infrastruktur og Nyanlæggelser
En af de mest interessante aspekter ved SFB var infrastrukturen. Kun strækningen mellem Svendborg og Katterød blev nyanlagt specifikt til denne bane. Mellem Katterød og Faaborg benyttede SFB sig af den allerede eksisterende Nyborg-Ringe-Faaborg bane. Selvom der blev eksproprieret jord til et dobbeltspor på denne strækning, blev det andet spor aldrig anlagt. Dette var en af de mest markante beslutninger omkring banens fysiske udformning, som påvirkede dens kapacitet og driftsmuligheder.For at tilpasse den nye bane, blev der også foretaget en række forbedringer. I Katterød, hvor der tidligere kun havde været et simpelt ledvogterhus med billetsalg, blev der bygget en ny og mere omfattende forgreningsstation. Denne station blev et vigtigt knudepunkt på banen og lettede trafikken mellem Svendborg og Faaborg.
Privatbanedrift og Statsstøtte
Svendborg-Faaborg Banen blev anlagt som en privatbane, hvilket var en del af den generelle politiske linje i Danmark på det tidspunkt. Regeringen mente, at staten kun skulle stå for anlæggelsen af hovedbanerne, mens private selskaber skulle tage ansvar for anlæggelsen af sidelinjer. Dog modtog mange af disse private jernbaner statsstøtte, hvilket også var tilfældet med SFB.Økonomiske Udfordringer i 1930'erne
Som mange andre jernbaner i Danmark oplevede SFB økonomiske udfordringer i 1930'erne. De dårlige økonomiske forhold i denne periode påvirkede hele sektoren, og SFJ, der drev SFB, var ingen undtagelse. Omkostningerne ved at drive banen var høje, og indtægterne faldt i takt med, at færre benyttede sig af toget.Som reaktion på denne krise nedsatte Ministeren for Offentlige Arbejder den 1. december 1939 et udvalg, der fik til opgave at undersøge og foreslå en løsning på A/S Det Sydfyenske Jernbaneselskabs udfordringer. Den 10. marts 1942 fremlagde dette udvalg en betænkning, som anbefalede, at staten overtog driften af nogle af SFJ's strækninger.
Overgangen til Statslig Drift
En af de vigtigste konsekvenser af betænkningen var, at staten skulle overtage driften af Odense-Svendborg Banen og indføre statsdrift på Nyborg-Ringe-Faaborg Banen. Derudover skulle staten også forpagte de privatbaner, der var drevet af SFJ, herunder ONFJ, SFB og SNB.Denne løsning var nødvendig, da SFJ ikke længere kunne opretholde en bæredygtig drift på grund af de økonomiske vanskeligheder i 1930'erne. Derudover var der et behov for at sikre en stabil drift af de jernbaner, der betjente det sydfynske område.
Anden Verdenskrig og Efterkrigstiden
Under Anden Verdenskrig oplevede jernbanesektoren en kort periode med økonomisk højkonjunktur, da efterspørgslen på transport steg. For at sikre, at SFJ kunne drage fordel af denne midlertidige optur, blev det besluttet, at overgangen til statslig drift først skulle finde sted den 1. april 1949.Denne forsinkelse gav SFJ mulighed for at tjene penge, som kunne bruges til at dække pensionsforpligtelser og andre økonomiske forpligtelser. Da DSB endelig overtog SFJ i 1949, blev der indgået en 5-årig forpagtningsaftale, som sikrede, at driften kunne fortsætte uforstyrret i denne periode.
Nedlæggelsen af Svendborg-Faaborg Banen
Ved udløbet af forpagtningsaftalen i 1954 blev det besluttet at nedlægge Svendborg-Faaborg Banen. Dette markerede afslutningen på en næsten 40-årig periode med jernbanedrift mellem de to byer. Nedlæggelsen skyldtes primært det faldende passagertal og den stigende konkurrence fra vejtransport, som i stigende grad erstattede toget som det foretrukne transportmiddel.Selvom banen ikke længere eksisterer, lever dens historie videre som en del af Sydfyns rige jernbanearv. Svendborg-Faaborg Banen var en vigtig del af regionens infrastruktur og spillede en central rolle i at forbinde byerne og fremme den økonomiske udvikling på Sydfyn.
Svendborg-Faaborg Banen var mere end blot en jernbane; den var et vigtigt element i Sydfyns transporthistorie og økonomiske udvikling. Fra dens oprettelse som en privatbane i 1916 til dens nedlæggelse i 1954, spillede banen en afgørende rolle i at forbinde Svendborg og Faaborg. Selvom banen nu er historie, er dens betydning for regionens udvikling og infrastruktur ikke glemt.