LVJ 3
Startede med litra: LVJ 3, men blev senere omlitreret til: LNJ 3.
Bygget af Borsig (Borsigwerke, Tegel bei Berlin, Tyskland) i 1900 som en serie på 3 damplokomotiver til åbningen af Lyngby-Vedbæk Jernbane.
I begyndelsen af det 20. århundrede var Borsig damplokomotiver blandt de mest avancerede og teknologisk udviklede lokomotiver, der blev produceret. Borsig Lokomotiv Werke, grundlagt af August Borsig i 1837 i Berlin, Tyskland, blev en af de førende lokomotivfabrikanter i Europa, kendt for sin innovation og kvalitet. Borsig-lokomotiverne fra omkring år 1900 afspejlede den industrielle æras højteknologiske fremskridt inden for jernbanetransport.
Borsig-lokomotivernes kedler var konstrueret med høj kvalitet stål, hvilket gjorde dem mere effektive og sikre. Kedlerne var typisk af typen med lang rørkasse, som sikrede en effektiv varmeoverførsel og dermed høj dampproduktion. I begyndelsen af 1900-tallet begyndte Borsig at eksperimentere med højere damptryk, hvilket gjorde det muligt at opnå større kraft og effektivitet.
Nogle af Borsigs lokomotiver anvendte et kompoundsystem, hvor dampen blev anvendt i to trin, først i et højtrykscylinder og derefter i en eller flere lavtrykscylindre. Dette øgede effektiviteten af dampudnyttelsen. For at øge effektiviteten begyndte Borsig at implementere overophedningsteknologi, hvor dampen blev opvarmet til over dens kogepunkt, før den blev ledt ind i cylindrene, hvilket resulterede i en mere kraftfuld ekspansion. Borsig-lokomotiverne var udstyret med avancerede bremsesystemer, herunder vakuum- eller luftbremser, som sikrede bedre sikkerhed under drift.