DSB EB 3239, en artikel om DSB EB 3239



Vectron-lokomotiver: Fremtidens Jernbaneteknologi fra Siemens

Vectron er en lokomotivserie fremstillet af Siemens Mobility, som blev introduceret i 2010 på InnoTrans-messen i fire prototypeversioner: diesel, multisystem, og elektriske versioner med både AC og DC. I 2018 blev dieselversionen af Vectron erstattet af et dual-mode lokomotiv, som drives af elektricitet på elektrificerede strækninger og kan skifte til diesel på ikke-elektrificerede strækninger.

Fleksibilitet og Konfiguration

Vectron-lokomotiverne er designet til nemt at kunne konfigureres til en række landes forskellige sikkerhedssystemer. Lokomotivets hovedrum indeholder det elektriske udstyr, undtagen hovedtransformatoren og batterierne, som er placeret under chassiset.

Ydeevne og Hastighed

Vectron-lokomotiverne fås i to versioner: én med en effekt på 5,2 MW (7.000 HK) og en anden med en effekt på 6,4 MW (8.600 HK). DC-versioner er kun tilgængelige i 5,2 MW-udgaven. Standardhastigheden for Vectron er 160 km/t, men kan opgraderes til 200 km/t ved at tilføje semiaktive krøjedæmpere med en bogie-bogie styremekanisme. Siden 2022 har Vectron-lokomotiverne også kunnet bestilles med en tophastighed på 230 km/t.

Kompatibilitet og Anvendelse

Vectron-lokomotiverne kan arbejde i dobbelt-, multiple- og push-pull konfigurationer med andre Vectron-, Eurosprinter- og Eurorunner-lokomotiver samt andre lokomotiver, der er udstyret med det samme multimodul som Vectron. Lokomotivet kan også leveres i en version med enkelt førerhus til permanent dobbeltkobling med et andet Vectron-lokomotiv eller til passagertog med en afblænding, der erstatter en af førerhusets ender.

DSB's Investering i Vectron-lokomotiver

DSB tildelte Siemens en kontrakt på levering af minimum 42 nye Vectron-lokomotiver. I DSB's udbudsmateriale blev der stillet krav om, at lokomotivet skulle være et "standard" el-lokomotiv, kunne trække DSB's eksisterende dobbeltdækkervogne, og være udstyret til både det nuværende og det kommende signalsystem på den danske fjernbane. Lokomotiverne skal være godkendt til kørsel i både Danmark og Tyskland og kunne køre op til 200 km/t.

De Nye Vectron-lokomotiver i Danmark

De nye Vectron-lokomotiver fik litra EB, og de første tre lokomotiver ankom til Danmark via Padborg den 14. september 2020. DSB modtog også en speciel "millennium"-udgave af Vectron-lokomotivet, DSB EB 3240, som blev udsmykket med et stort "1000" på siderne for at markere milepælen.

Miljøvenlighed og Fremtidens Jernbane

Vectron-lokomotiverne er designet med fokus på miljøvenlighed. Når alle Vectron el-lokomotiver er leveret og alle ME-lokomotiver er afløst, forventer DSB at spare 10 tons partikler, hvilket svarer til cirka 60 procent af den samlede partikeludledning fra DSB's togdrift. Desuden vil DSB reducere sin CO2-udledning med 27.000 tons, svarende til 13 procent af den samlede CO2-udledning fra togdriften.

Fremtidens Signalsystem: ETCS

DSB's nye Vectron-lokomotiver er blevet udstyret med det fremtidige fælleseuropæiske signalsystem, ETCS (European Train Control System). Dette er muliggjort takket være støtte fra EU's infrastrukturfond, Connecting Europe Facility (CEF), der har ydet 6,9 millioner kroner i støtte til projektet. ETCS skaber bedre betingelser for togtransport på tværs af europæiske landegrænser ved at standardisere signalsystemer på tog og langs skinnerne.


Links til supplerende læsning:

www.sebtus.de (Liste over de Danske Vectron)
da.wikipedia.org (Beskrivelse af Siemens Vectron)
www.dsb.dk (DSB - Vectron - Danmarks nye muskelbundt)


Stamdata for DSB EB 3239

Byggeår2021
Byggenummer23.050
EVN/European Vehicle Number91 86 0003 239-8
FabrikantSiemens Mobility GmbH
ModelDSB Litra EB - Siemens Vectron Årgang 2020-2022
Antal indkøbt42
KarrosseriStål
Tjenestevægt86.000 kg
FremdriftsmiddelEL 25 kV/50 Hz og 15 kV/16,7 Hz
Effekt i KW eller HK6.400 kW (Traktion og elektrisk bremse)
Start trækkraft320 kN
BremsetypeElektrisk bremsekraft: max. 240 kN og mekanisk bremsning via hjulmonterede skivebremser.
SammenkoblingstypeTræktøj og skruekobling
AkselrækkefølgeB0'B0'
Antal trækkende aksler4
Hastighed MAX200 km/t
Sporvidde1.435 mm
Længde over puffere18.980 mm
Bredde3.010 mm (inkl. baluster)
Højde over skinner3.860 mm
AkselafstandBogietapafstand 9.500 mm og bogieakselafstand 3.000 mm
Hjuldiameter1.250 mm (ved slid min 1.160 mm)
StrækningsradioGSM-R
SikkerhedssystemETCS inkl STM-DK og LZB/PZB
FjernstyringZWS og WTB


Materiellets ejerforhold

LitraFra datoTil datoMaterielejerBeskrivelse
DSB EB 32392021.10.24I driftDanske Statsbaner (DSB)
 

Materiellets journal

LitraFra datoTil datoBeskrivelse
DSB EB 32392021.10.24DSB EB 3239 ankom til Danmark via Padborg fra Siemens AG og var bemalet i DSB Red - NCS S 1580-R (National Colour System) og DSB Gray - RAL 7012, som er en farver udviklet af Siemens sammen med DSB.


Billeder af DSB EB 3239

Billede af DSB EB 3239 fotograferet ud for Nordhavn S-togstrinbræt.
Billede af DSB EB 3239 fotograferet ud for Nordhavn S-togstrinbræt. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. januar 2024
Download billede

Billede af DSB EB 3239 fotograferet ud for København Hovedbanegård.
Billede af DSB EB 3239 fotograferet ud for København Hovedbanegård.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 30. januar 2024
Download billede

Billede af DSB EB 3239 fotograferet ud for Nordhavn S-togstrinbræt.
Billede af DSB EB 3239 fotograferet ud for Nordhavn S-togstrinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. januar 2024
Download billede

DSB EB 3239 er leveret sammen med følgende materiel

FotoMaterielAnskaffelsesdatoByggenummerStatus i dag
Stedet er fotograferetDSB EB 3201202022.790I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB EB 3202202022.791I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB EB 3203202022.792I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB EB 3204202022.793I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB EB 3205202022.794I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB EB 3206202022.795I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB EB 3207202022.796I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB EB 3208202022.797I drift i Danmark
DSB EB 3209202122.798I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB EB 3210202122.799I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB EB 3211202122.800I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB EB 3212202122.801I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB EB 3213202122.802I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB EB 3214202122.803I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB EB 3215202122.804I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB EB 3216202122.805I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB EB 3217202122.806I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB EB 3218202122.807I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB EB 3219202122.808I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB EB 3220202122.809I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB EB 3221202122.810I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB EB 3222202122.811I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB EB 3223202122.812I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB EB 3224202122.813I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB EB 3225202122.814I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB EB 3226202122.815I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB EB 3227202222.969I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB EB 3228202222.970I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB EB 3229202222.977I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB EB 3230202222.978I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB EB 3231202222.984I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB EB 3232202222.985I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB EB 3233202222.991I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB EB 3234202222.992I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB EB 3235202123.046I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB EB 3236202123.047I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB EB 3237202123.048I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB EB 3238202123.049I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB EB 3239202123.050I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB EB 3240202123.051I drift i Danmark
DSB EB 3241202223.052I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB EB 3242202223.053I drift i Danmark