DSB SA 8155, en artikel om DSB SA 8155
DSB's Litra SA: Den 4. Generations S-Tog
Litra SA er et fast sammenkoblet 8-vogns S-tog: SA-SB-SC-SD-SD-SC-SB-SA. DSB modtog i perioden 1995-2005 i alt 105 S-togsæt af denne type. SA-togsættet er kendt for sin hurtige og støjsvage acceleration samt generelt høje komfort. Et samlet togsæt med otte vogne er 83,78 meter langt og er konstrueret således, at de kun kan adskilles på et værksted. Hvert togsæt er symmetrisk oprangeret og individuelt nummereret.Vogntyper og Konstruktion
Litra SA består af fire forskellige vogntyper:- SA 8101-8205 / 9101-9205: Motorvogn med førerrum og flexrum til cykler m.m.
- SB 8301-8405 / 9301-9405: Motorvogn med strømaftager.
- SC 8601-8705 / 9601-9705: Mellemvogn.
- SD 8801-8905 / 9801-9905: Motorvogn med traktionscontainer (vekselrettere).
Teknologiske Forbedringer
Litra SA er konstrueret med enkeltakslede bogier i stedet for traditionelle to-akslede bogier. De enkeltakslede, hydraulisk kurvestyrede bogier sørger for, at hjulene altid står vinkelret på sporet, hvilket reducerer både støj og slitage på hjul og spor. Denne konstruktion reducerer også vægten væsentligt, hvilket resulterer i lavere energiforbrug og bedre acceleration.Bygget af Alstom og Siemens
Litra SA-togsættene er bygget af Alstom LHB og Siemens i Salzgitter, Tyskland. DSB bestilte i 1992 en forserie på 8 stk. litra SA, men efter vellykket drift blev der i 1997 bestilt yderligere 112 nye litra SA-togsæt. På grund af den forlængede Ringbane blev de sidste 15 stk. 8-vognstogsæt vekslet til 30 stk. 4-vognstogsæt, litra SE.Drift og Ulykker
Litra SA-togsættene kører på 1.650 V jævnstrøm og har en maksimal hastighed på 120 km/t, dog kan denne hastighed kun udnyttes på specifikke strækninger som Køge Bugt, Høje Taastrup, Frederikssund og Nordbanen mellem Hellerup og Hillerød. På Ringbanen er tophastigheden 80 km/t.I en ulykke i Holte den 7. november 2002 kørte SA 8122 gennem en sporstopper og blev påkørt af SA 8136. Ved ulykken blev én passager desværre dræbt. Efter ulykken blev de mindst beskadiget vogne samlet til et nyt SA 8122 togsæt, hvor følgende vogne indgik: 8136-8336-8636-8822-9822-9622-9322-9122. Det "nye" SA 8122 togsæt kom i drift i 2004 ca. 1½ år efter ulykken. De resterende 8 beskadiget vogne blev udrangeret og blev opklodset i Århus. Vognsæt SA 8136 udgik helt af listen over togsæt i drift. Som erstatning for de udrangerede 8 vogne anskaffedes DSB et ekstra 4-vognstogsæt, så DSB i alt har fået leveret 136 togsæt i alt, hvor de 105 er 8-vognstogsæt og de 31 er 4-vognstogsæt.
Energieffektivitet og Sikkerhed
Litra SA-togsæt er mere energiøkonomiske end deres forgængere, da de er udstyret med regenerativ bremsning. Denne funktion gør det muligt for togene at bremse elektrisk og genvinde energi, som enten kan bruges af toget selv eller sendes ud i køreledningen til brug for andre tog. Togsættene har også mekaniske bremser som supplement.Litra SA er udstyret med to identiske, uafhængige traktionsanlæg – ét i hver halvdel af toget. Dette design gør, at toget altid kan køre til perron, selvom der skulle opstå fejl i et af traktionsanlæggene.