DSB SA 8160


DSB's Litra SA: Den 4. Generations S-Tog

Litra SA er et fast sammenkoblet 8-vogns S-tog: SA-SB-SC-SD-SD-SC-SB-SA. DSB modtog i perioden 1995-2005 i alt 105 S-togsæt af denne type. SA-togsættet er kendt for sin hurtige og støjsvage acceleration samt generelt høje komfort. Et samlet togsæt med otte vogne er 83,78 meter langt og er konstrueret således, at de kun kan adskilles på et værksted. Hvert togsæt er symmetrisk oprangeret og individuelt nummereret.

Vogntyper og Konstruktion

Litra SA består af fire forskellige vogntyper:På grund af deres buttede facon har Litra SA-togsættene fået øgenavne som "perronknuseren", "bobletog" og "Hamsteren/Dværghamsteren", der henviser til hhv. det otte- eller firevogns togsæt.

Teknologiske Forbedringer

Litra SA er konstrueret med enkeltakslede bogier i stedet for traditionelle to-akslede bogier. De enkeltakslede, hydraulisk kurvestyrede bogier sørger for, at hjulene altid står vinkelret på sporet, hvilket reducerer både støj og slitage på hjul og spor. Denne konstruktion reducerer også vægten væsentligt, hvilket resulterer i lavere energiforbrug og bedre acceleration.

Bygget af Alstom og Siemens

Litra SA-togsættene er bygget af Alstom LHB og Siemens i Salzgitter, Tyskland. DSB bestilte i 1992 en forserie på 8 stk. litra SA, men efter vellykket drift blev der i 1997 bestilt yderligere 112 nye litra SA-togsæt. På grund af den forlængede Ringbane blev de sidste 15 stk. 8-vognstogsæt vekslet til 30 stk. 4-vognstogsæt, litra SE.

Drift og Ulykker

Litra SA-togsættene kører på 1.650 V jævnstrøm og har en maksimal hastighed på 120 km/t, dog kan denne hastighed kun udnyttes på specifikke strækninger som Køge Bugt, Høje Taastrup, Frederikssund og Nordbanen mellem Hellerup og Hillerød. På Ringbanen er tophastigheden 80 km/t.

I en ulykke i Holte den 7. november 2002 kørte SA 8122 gennem en sporstopper og blev påkørt af SA 8136. Ved ulykken blev én passager desværre dræbt. Efter ulykken blev de mindst beskadiget vogne samlet til et nyt SA 8122 togsæt, hvor følgende vogne indgik: 8136-8336-8636-8822-9822-9622-9322-9122. Det "nye" SA 8122 togsæt kom i drift i 2004 ca. 1½ år efter ulykken. De resterende 8 beskadiget vogne blev udrangeret og blev opklodset i Århus. Vognsæt SA 8136 udgik helt af listen over togsæt i drift. Som erstatning for de udrangerede 8 vogne anskaffedes DSB et ekstra 4-vognstogsæt, så DSB i alt har fået leveret 136 togsæt i alt, hvor de 105 er 8-vognstogsæt og de 31 er 4-vognstogsæt.

Energieffektivitet og Sikkerhed

Litra SA-togsæt er mere energiøkonomiske end deres forgængere, da de er udstyret med regenerativ bremsning. Denne funktion gør det muligt for togene at bremse elektrisk og genvinde energi, som enten kan bruges af toget selv eller sendes ud i køreledningen til brug for andre tog. Togsættene har også mekaniske bremser som supplement.

Litra SA er udstyret med to identiske, uafhængige traktionsanlæg – ét i hver halvdel af toget. Dette design gør, at toget altid kan køre til perron, selvom der skulle opstå fejl i et af traktionsanlæggene.

Specifikt information om DSB SA 8160

DSB SA 8160 er et fast sammenkoblet 8-vogns S-tog: SA 8160-SB 8360-SC 8660-SD 8860-SD 9860-SC 9660-SB 9360-SA 9160.


Links til supplerende læsning:

kwmosgaard.dk (Beskrivelse af DSB s-tog Litra SA - ALSTOM årgang 1995-2005)
lokalbanen.com (Siemens bruchurer 120 Eight-Car Units)
lokalbanen.com (S-TOG LITRA SA)
lokalbanen.com (Siemens bruchurer 8-vogns S-tog litra SA)
lokalbanen.com (Tegninger S-TOG LITRA SA)
www.jernbanen.dk (Beskrivelse af DSB 4. generation S-tog)
da.wikipedia.org (Beskrivelse af DSB 4. generation S-tog)


Stamdata for DSB SA 8160

Byggeår2002
Konfiguration i fast sammenkoblingSA 8160-SB 8360-SC 8660-SD 8860-SD 9860-SC 9660-SB 9360-SA 9160
FabrikantAlstom
ModelDSB s-tog Litra SA - ALSTOM årgang 1995-2005
Antal indkøbt105
KarrosseriAluminium
Tjenestevægt123.800 kg
Fremdriftsmiddel1.650 V DC
Effekt i KW eller HK1.720 kW / 2.300 HK
Motor8 asynkrone AC banemotorer
TransmissionElektrisk
BremsetypeHydrauliske og Elektriske bremser med en maksimal bremse effekt på 2.950 kW / Maksimal retardation 1,2 m/s2.
SammenkoblingstypeScharfenberg automatkobling
AkselrækkefølgeA'A'A'1A'+A'1A'A'A'
Antal trækkende aksler8
Hastighed MAX120 km/t
Acceleration1,3 m/s2
Sporvidde1.435 mm
Længde over puffere83.780 mm
Bredde3.520 mm
Højde over skinner4.300 mm
Akselafstand7.500 mm + 9.850 mm + 9.850 mm + 9.850 mm <=> 9.850 mm + 9.850 mm + 9.850 mm + 7.500 mm
Hjuldiameter840 mm
StrækningsradioGSM-R
SikkerhedssystemHKT og CBTC
Antal pladser312 sæder, 28 klapsæder og ca. 360 ståpladser.
Døre pr. side8 stk. dobbeltdøre pr. side.
Vogne pr. togsæt8-vogns S-tog i formation: SA-SB-SC-SD-SD-SC-SB-SA
Dørbredde1.600 mm
Indstigningshøjde1.100 mm - i niveau
Antal toiletter0
Kørestolspladser4 dedikerede kørestolspladser.
Antal cykelpladser4 stk. af 7 pladser - 28 pladser i alt.
Antal flexområder4 stk. flexrum til cykler, barnevogne, rullestole m.m.


Materiellets ejerforhold

LitraFra datoTil datoMaterielejerBeskrivelse
DSB SA 81602002I driftDanske Statsbaner (DSB)
 

Materiellets journal

LitraFra datoTil datoBeskrivelse
DSB SA 81602002DSB SA 8160 blev leveret til DSB af Alstom LHB fra Salzgitter i Tyskland.


Billeder af DSB SA 8160

Billede af DSB SA 8160 fotograferet ud for København Hovedbanegård.
Billede af DSB SA 8160 fotograferet ud for København Hovedbanegård. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 2. juli 2024
Download billede

Billede af DSB SA 8160 fotograferet ud for København Hovedbanegård.
Billede af DSB SA 8160 fotograferet ud for København Hovedbanegård.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 2. juli 2024
Download billede

Billede af DSB SA 8160 fotograferet ud for København Hovedbanegård.
Billede af DSB SA 8160 fotograferet ud for København Hovedbanegård.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 2. juli 2024
Download billede

Billede af DSB SA 8160 fotograferet ud for København Hovedbanegård.
Billede af DSB SA 8160 fotograferet ud for København Hovedbanegård.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 2. juli 2024
Download billede

Billede af DSB SA 8160 fotograferet ud for Taastrup S-togstrinbræt.
Billede af DSB SA 8160 fotograferet ud for Taastrup S-togstrinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 15. februar 2021
Download billede

Billede af DSB SA 8160 fotograferet ud for Taastrup S-togstrinbræt.
Billede af DSB SA 8160 fotograferet ud for Taastrup S-togstrinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 15. februar 2021
Download billede

Billede af DSB SA 8160 fotograferet ud for Taastrup S-togstrinbræt.
Billede af DSB SA 8160 fotograferet ud for Taastrup S-togstrinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 15. februar 2021
Download billede

Billede af DSB SA 8160 fotograferet ud for Frederikssund S-togstrinbræt.
Billede af DSB SA 8160 fotograferet ud for Frederikssund S-togstrinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 3. april 2020
Download billede

DSB SA 8160 er leveret sammen med følgende materiel

FotoMaterielAnskaffelsesdatoByggenummerStatus i dag
Stedet er fotograferetDSB SA 81011995I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SA 81021995I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SA 81031996I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SA 81041996I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SA 81051996I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SA 81061996I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SA 81071997I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SA 81081997I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SA 81091998I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SA 81101999I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SA 81111999I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SA 81121999I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SA 81131999I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SA 81142000I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SA 81152000I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SA 81162000I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SA 81172000I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SA 81182000I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SA 81192000I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SA 81202000I drift i Danmark
DSB SA 81212000I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SA 81222000I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SA 81232000I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SA 81242000I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SA 81252000I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SA 81262000I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SA 81272000I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SA 81282001I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SA 81292001I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SA 81302001I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SA 81312001I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SA 81322001I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SA 81332001I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SA 81342001I drift i Danmark
DSB SA 81352001I drift i Danmark
DSB SA 81362001Ophugget
Stedet er fotograferetDSB SA 81372001I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SA 81382001I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SA 81392001I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SA 81402001I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SA 81412001I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SA 81422001I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SA 81432001I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SA 81442001I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SA 81452001I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SA 81462001I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SA 81472001I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SA 81482002I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SA 81492002I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SA 81502002I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SA 81512002I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SA 81522002I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SA 81532002I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SA 81542002I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SA 81552002I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SA 81562002I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SA 81572002I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SA 81582002I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SA 81592002I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SA 81602002I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SA 81612002I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SA 81622002I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SA 81632002I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SA 81642002I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SA 81652003I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SA 81662003I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SA 81672003I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SA 81682003I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SA 81692003I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SA 81702003I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SA 81712003I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SA 81722003I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SA 81732003I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SA 81742003I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SA 81752003I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SA 81762003I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SA 81772003I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SA 81782003I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SA 81792003I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SA 81802003I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SA 81812003I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SA 81822003I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SA 81832003I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SA 81842003I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SA 81852003I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SA 81862003I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SA 81872004I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SA 81882004I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SA 81892004I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SA 81902004I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SA 81912004I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SA 81922004I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SA 81932004I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SA 81942005I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SA 81952005I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SA 81962005I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SA 81972005I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SA 81982005I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SA 81992005I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SA 82002005I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SA 82012005I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SA 82022005I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SA 82032005I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SA 82042005I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB SA 82052005I drift i Danmark