DSB G 639, en artikel om DSB G 639




Otto Busse og Standardiseringen af DSB's Godstogsmaskiner: Litra G

Otto Busse blev ansat som maskiningeniør ved Statsbanerne i Aarhus i 1876 og blev i 1882 forfremmet til overmaskiningeniør i Jylland. Han var ansvarlig for Statsbanernes omfattende standardiseringsprogram af maskinparken, hvor den nye Litra G godstogsmaskine spillede en central rolle.

Udviklingen af Litra G Godstogsmaskiner

I 1884 færdiggjorde Otto Busse designet af Litra G godstogsmaskinen, og der blev produceret en prototype-serie på ni maskiner, som blev leveret til Jysk-Fynske Statsbaner i årene 1875-1878.

Litra G (I) blev bygget efter udbud i årene 1875-1878. To firmaer stod for produktionen af de ni Litra G (I)-maskiner:
  • 5 stk. fra Esslingen.
  • 4 stk. fra Hanomag.

Litra G (II): Forbedret Version

Litra G (II) var en forbedret version af Litra G (I), hvor driftserfaringer blev anvendt til at optimere maskinerne uden at ændre for meget på den oprindelige konstruktion. Maskinen lignede de tidligere G-maskiner af "Long-Boiler" typen, men blev opdateret med Otto Busses nyheder, såsom udvendige gliderkasser, Allan-styringer, næsten flade trætage på førerhuset, vakuumbremser på både maskine og tender, to sikkerhedsventiler på fyrkassen og tendere af samme type som dem på A-maskinerne.

De 14 nye Litra G (II)-maskiner blev leveret til Jysk-Fynske Statsbaner i årene 1884-1888.

Litra G (II) blev bygget efter udbud i årene 1884-1888. To firmaer stod for produktionen af de 14 Litra G (II)-maskiner:
  • 8 stk. fra Hartmann.
  • 6 stk. fra Maffei.

Litra G (III): Den Største Serie

Litra G (III) var stort set identisk med Litra G (II). Serie III af G-maskinerne blev leveret i perioden 1896-1901 med i alt 51 stk. af de nye Litra G (III)-maskiner.

Litra G (III) blev bygget efter udbud i årene 1896-1901. Tre firmaer stod for produktionen af de 51 Litra G (III)-maskiner:
  • 9 stk. fra Saronno, som var Esslingens italienske fabrik.
  • 32 stk. fra Breda.
  • 10 stk. fra Borsig.

Tekniske Forbedringer og Lang Levetid

Kedeltrykket var oprindeligt på 10 atm., men blev ved fornyelse af kedlerne øget til 12 atm. I årene 1912-1925 blev alle G-maskiner forsynet med overhedere. Nogle af dem var af smårørstypen med kun to elementer i hvert røgrør, men de fleste var af storrørstypen med fire elementer i hvert røgrør. 29 G-maskiner overlevede begge verdenskrige og blev udstyret med trykluftudrustning og -bremse i slutningen af 1940'erne. Under montering af trykluftudrustning fik G-maskinerne vest for Storebælt en sandkasse ved domen under en pladejernskappe, mens maskinerne øst for Storebælt fik to små runde "bolsjedåser", én foran og én bagved domen. Disse "bolsjedåser" blev indført af hensyn til baglænskørslen på Slangerupbanen, hvor maskinerne ikke kunne vendes.

G-Maskinernes Operationelle Historie

G-maskinerne kørte i deres lange levetid på næsten alle statsbanestrækninger. På Sjælland kørte de på hovedstrækningerne fra ca. 1896 til 1930, og på den østjyske længdebane kørte de fra 1884 til 1945, hvor de i de sidste år primært blev brugt til lokale godstog.


Links til supplerende læsning:

da.wikipedia.org (Beskrivelse af DSB Litra G (III) - Breda)
www.jernbanen.dk (Beskrivelse af DSB Litra G (III) - Breda)
evp.dk (Beskrivelse af DSB Litra G (III) - Breda)
kwmosgaard.dk (Beskrivelse af DSB Litra G (III) - Breda)


Stamdata for DSB G 639

Byggeår1900
Byggenummer559
FabrikantBreda
ModelDSB Litra G (III) - Breda
Antal indkøbt32
KarrosseriStål
Tjenestevægt32.200 kg
Tomvægt28.700 kg
Tendervægt24.200 kg
FremdriftsmiddelKul og vand
MotorDampkedel
TransmissionUdvendige gliderkasser og udvendige Allan-styringer
SammenkoblingstypeTræktøj og skruekobling
Kedeltryk10 Atm. senere 12 Atm.
Kul3,5 Tons
Vand10 m³
Akselrækkefølge0C0-T2
Antal trækkende aksler3
Hastighed MAX50 km/t
Sporvidde1.435 mm
Længde over puffere13.848 mm


Materiellets ejerforhold

LitraFra datoTil datoMaterielejerBeskrivelse
DSB G 6391900Danske Statsbaner (DSB)


DSB G 639 er leveret sammen med følgende materiel

FotoMaterielAnskaffelsesdatoByggenummerStatus i dag
DSB G 6101898387
DSB G 6111898388
DSB G 6121898389
DSB G 6131898390
DSB G 6141898391
DSB G 6151898392
DSB G 6161898393
DSB G 6171898394
DSB G 6181898395
DSB G 6191898396
DSB G 6201898397
DSB G 6211898398
DSB G 6221898399
DSB G 6231898400
DSB G 6241898401
DSB G 6251898402
DSB G 6261898403
DSB G 6271898404
DSB G 6281898405
DSB G 6291898406
DSB G 6301898407
DSB G 6311898408
DSB G 6321900552
DSB G 6331900553
DSB G 6341900554
DSB G 6351900555
DSB G 6361900556
DSB G 6371900557
DSB G 6381900558
DSB G 6391900559
DSB G 6401900560
DSB G 6411900561


Litteratur for: DSB G 639

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Damplokomotiver
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Damplokomotiver
Niels Jensen
1971
156

J. Fr. Clausens Forlag, Aschehoug
8711004169