LNJ M 1, en artikel om LNJ M 1




Lyngby-Nærum Jernbanes Første Skinnebusser fra Triangel

Lyngby-Nærum Jernbanes første skinnebusser blev bygget af De Forenede Automobilfabrikker - Triangel på fabrikken i Odense og leveret den 17. april 1926. Disse skinnebusser markerede begyndelsen på en ny æra inden for dansk jernbanetransport og repræsenterede en betydelig teknologisk udvikling.

Triangel Motorvogne: En Pioner i Dansk Jernbanetransport

Triangel motorvogne, produceret af De Forenede Automobilfabrikker A/S, bedre kendt som Triangel, i Odense, er en vigtig del af den danske jernbane- og transportarv. Grundlagt i begyndelsen af det 20. århundrede, udviklede Triangel sig til en af de førende producenter af motoriserede køretøjer i Danmark, herunder lastbiler, busser og motorvogne til jernbanen.

Robust Konstruktion og Alsidighed

Triangel motorvognene var kendt for deres robuste konstruktion og pålidelighed. De blev designet til at opfylde de specifikke behov i den danske offentlige transport, især på regionale jernbanelinjer og mindre trafikerede ruter. Konstruktionen tog højde for Danmarks varierende vejrforhold og geografiske udfordringer, hvilket resulterede i køretøjer, der var både holdbare og alsidige.

Effektive Motorer og Funktionelt Design

Triangel motorvognene var typisk udstyret med kraftige benzin- eller dieselmotorer, der leverede den nødvendige trækkraft og hastighed for effektiv transport over kortere afstande. Med en moderat passagerkapacitet og et funktionelt interiør fokuserede designet på at give passagererne rimelig komfort. Motorvognene havde et karakteristisk udseende, der gjorde dem letgenkendelige på de danske skinner.

Betydning for Regional Transport

Triangel motorvogne blev anvendt på mange regionale og lokale jernbanelinjer i Danmark. Deres fleksibilitet og evne til at operere effektivt på mindre trafikerede strækninger gjorde dem til en værdifuld del af det danske jernbanenet. De spillede en afgørende rolle i at forbinde mindre byer og landsbyer med større byområder, hvilket var essentielt for udviklingen af regional transport.

Triangels Rolle i Dansk Industrihistorie

Triangel motorvogne har en særlig plads i historien om dansk jernbane og offentlig transport. De repræsenterer en periode med teknologisk innovation og udvikling inden for dansk industri, hvor fokus var på at forbedre mobiliteten og tilgængeligheden af transport i hele landet. Triangel bidrog til denne udvikling ved at levere køretøjer, der var tilpasset lokale transportbehov.

Bevarelse og Restaurering af Triangel Motorvogne

Flere af Triangel motorvognene er blevet bevaret og restaureret af veteranjernbaner i Danmark. Disse bevarede eksemplarer minder os om Triangels betydelige rolle i dansk industrihistorie og deres bidrag til udviklingen af transportmidler i Danmark.

Gengasgeneratorer under 2. Verdenskrig

I årene 1940-1945 blev skinnebusserne udstyret med gengasgeneratorer som følge af brændstofmangel under 2. Verdenskrig.


Links til supplerende læsning:

da.wikipedia.org (Beskrivelse af LNJ - Triangel årgang 1926)
www.jernbanen.dk (Beskrivelse af LNJ - Triangel årgang 1926)
danskjernbaneklub.dk (Beskrivelse af LNJ - Triangel årgang 1926)


Stamdata for LNJ M 1

Byggeår1926
Byggenummer967
FabrikantTriangel
ModelLNJ - Triangel årgang 1926
Antal indkøbt2
Købspris49.000 kr. pr. stk.
KarrosseriTræ på stålramme
Tjenestevægt11.000 kg
FremdriftsmiddelBenzin
Effekt i KW eller HK100 HK
MotorContinental 6-cylindret benzinmotor
Transmission3-trins mekanisk gearkasse
BremsetypeTrykluftbremse og håndbremse
SammenkoblingstypeTræktøj og skruekobling
Akselrækkefølge1A0
Antal trækkende aksler1
Hastighed MAX70 km/t
Sporvidde1.435 mm
Længde over puffere10.820 mm
Akselafstand5.000 mm
Antal pladser40 pladser


Materiellets ejerforhold

LitraFra datoTil datoMaterielejerBeskrivelse
LNJ M 11926.04.171953Lyngby-Nærum Jernbane (LNJ)


LNJ M 1 er leveret sammen med følgende materiel

FotoMaterielAnskaffelsesdatoByggenummerStatus i dag
LNJ M 11926967
LNJ M 21926968